• Anonym (Osäker)

Okej beteende hos min pojkvän?

Jag har träffat en kille ett tag, jättebra på alla sätt. Förutom på en punkt. När jag är ute med vänner (tjejer och killar) är han helt tokig. Ringer massa, skickar tusen sms där han frågar vem jag pratar med, vad jag gör, anklagar mig för att flörta osv. Dagen efter får han det till att det är mitt eget fel typ. Har försökt att prata med det blir samma varje gång. Vad ska jag göra tycker ni? 

• Svar på tråden Okej beteende hos min pojkvän?
  • Anonym (Osäker)

Är ju självklart extremt tvivlade inför den här relationen men vacklar ändå. 

Grodbollen88 skrev 2024-08-31 19:48:41 följande:

Röd flagg så det bara skriker om det.

Kontrollerande beteende som det där är inte okej och kommer bara bli värre, inte bättre.

Lämna medan du kan säger jag bara. Det där kommer garanterat utvecklas till en väldigt farlig relation för dig. 

Läs mer här:
    www.brottsofferjouren.se/brottsofferstod/olika-brottstyper/vald-i-nara-relationer/

• Anonym (A)

Nej men snälla lämna direkt. Annars kommer det sluta med att du måste ringa och låtsas beställa pizza.

• Pixxel

Hade en tjejkompis med en sådan pojkvän. Han var totalt galen och ballade till slut ur totalt.

Lägg benen på ryggen och spring är mitt råd.

• Grodbollen88

Trådstartaren:
    Jag vet att han säkert är världens snällaste och gulligaste och kärleksfullaste och... ja allt sånt där när han inte är kontrollerande. Men det är en fasad. Det är inte på riktigt.

Det är för att få dig att vackla, så du stannar hos honom och han sakta men säkert kan få kontroll över dig. 

Det finns inte. Han är inte sån. En underbar person är INTE kontrollerande på det sättet. 

Det låter kanske hårt men hans "snälla" beteenden handlar inte om kärlek. Det handlar om kontroll. Han vill in i din hjärna och få dig att tvivla på dina egna upplevelser och varningsklockor.  Det är fas 1. 

Det här kommer bli farligt. Har du en vän du kan få hjälp av? Kontakta en kvinnojour för stöd. Dom har mycket erfarenhet av såna här relationer och kan hjälpa dig.

Stanna inte, rädda dig själv och lämna så snart du kan.

• Anonym (J)

Kontrollerande. Inget att satsa på 

• Anonym (Göran.)

Lämba honom. Snart kommer första slaget tvång och kränkningar. 

risken är stor för att det ska sluta illa. 

läs om det på nätet. 

• Lynx123

Absolut inte okej på något sätt. Spring därifrån så fort du bara kan.

• EnAnonumius
    Anonym (Osäker) skrev 2024-08-31 21:45:35 följande:

Är ju självklart extremt tvivlade inför den här relationen men vacklar ändå. 

Varför vacklar du? Vad kan det finnas för en acceptabel anledning till att du vacklar?

Baserat på det du skriver så är det ju "inget att vackla om".

Baserat på din beskrivning av killen så ser jag en påse med sopor, full av skräp, och när soppåsen är full av skräp så slänger man den ju. Man ställer ju inte en soppåse i hallen för att man tvekar om soppåsen..

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Hjelm

Det är bara att bryta och lämna, ögonblickligen. Tro mig.

• Anonym (Osäker)
    Grodbollen88 skrev 2024-08-31 21:51:42 följande:

Trådstartaren:
    Jag vet att han säkert är världens snällaste och gulligaste och kärleksfullaste och... ja allt sånt där när han inte är kontrollerande. Men det är en fasad. Det är inte på riktigt.

Det är för att få dig att vackla, så du stannar hos honom och han sakta men säkert kan få kontroll över dig. 

Det finns inte. Han är inte sån. En underbar person är INTE kontrollerande på det sättet. 

Det låter kanske hårt men hans "snälla" beteenden handlar inte om kärlek. Det handlar om kontroll. Han vill in i din hjärna och få dig att tvivla på dina egna upplevelser och varningsklockor.  Det är fas 1. 

Det här kommer bli farligt. Har du en vän du kan få hjälp av? Kontakta en kvinnojour för stöd. Dom har mycket erfarenhet av såna här relationer och kan hjälpa dig.

Stanna inte, rädda dig själv och lämna så snart du kan.

Jag vet ju detta egentligen. Och det är som du säger, han är ju jättegullig, blommor och överraskningar osv. Men det andra började rätt så tidigt in i vår relation dessutom. Kan lätt ha fått 200 sms om jag varit iväg och massa missade samtal. Han vill att jag hör av mig under arbetsdagen osv och ifrågasätter om jag inte gjort det. Vet att ni har rätt, är glad att jag inte sa upp min lägenhet i alla fall. 
Svar på tråden Okej beteende hos min pojkvän?