• Anonym (Osäker)

Okej beteende hos min pojkvän?

Jag har träffat en kille ett tag, jättebra på alla sätt. Förutom på en punkt. När jag är ute med vänner (tjejer och killar) är han helt tokig. Ringer massa, skickar tusen sms där han frågar vem jag pratar med, vad jag gör, anklagar mig för att flörta osv. Dagen efter får han det till att det är mitt eget fel typ. Har försökt att prata med det blir samma varje gång. Vad ska jag göra tycker ni? 

• Svar på tråden Okej beteende hos min pojkvän?
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Osäker)
    goodtimes718 skrev 2024-09-01 09:03:55 följande:

Avsluta, radera och glöm. 

Hans beteende kommer inte att upphöra och du kommer att sluta på ett hemligt boende för kvinnor. Vill du det? Agera på redflags nu!

Vet att jag måste det. Har läst massa om det nu. Är så mycket saker som jag sopat under mattan. Krav på sex, kommentarer om kläder, hur kan ska ?lära? mig hur saker och ting ligger till, att jag inte fattar, är naiv, ilskan, krav på att kolla min telefon, mail, ta bort vänner på facebook osv. 
  • Anonym (Ui)

Lite tragiskt att du ens behöver fråga. Rynkar på näsan

Han är störd. Dumpa genast. 

• Grodbollen88
    Anonym (Osäker) skrev 2024-09-01 09:12:50 följande:
    Vet att jag måste det. Har läst massa om det nu. Är så mycket saker som jag sopat under mattan. Krav på sex, kommentarer om kläder, hur kan ska ?lära? mig hur saker och ting ligger till, att jag inte fattar, är naiv, ilskan, krav på att kolla min telefon, mail, ta bort vänner på facebook osv. 
    Vad bra att du insett att det inte är en sund relation.

Ville också tillägga att du inte ska klandra dig själv för att du inte lämnat tidigare/inte såg/varit eller är osäker. För den typen av person är experter på att manipulera, så det är inte konstigt att du hamnat där du är. Det är bara han som gjort fel, inte du.
  • molly50
    Anonym (Osäker) skrev 2024-08-31 19:45:19 följande:
    Okej beteende hos min pojkvän?

Jag har träffat en kille ett tag, jättebra på alla sätt. Förutom på en punkt. När jag är ute med vänner (tjejer och killar) är han helt tokig. Ringer massa, skickar tusen sms där han frågar vem jag pratar med, vad jag gör, anklagar mig för att flörta osv. Dagen efter får han det till att det är mitt eget fel typ. Har försökt att prata med det blir samma varje gång. Vad ska jag göra tycker ni? 

Du måste lämna så fort du kan.
    Har själv levt med en kille som betedde sig på samma sätt.
    Sjukligt svartsjuk och kontrollerande och försökte hindra mig från att träffa vänner och familj.
    Det eskalerade och slutade med att han slog och ströp mig för att han fått för sig att jag hade varit otrogen.
    I slutänden så visade det sig att han var den som varit otrogen själv.
    Jag mådde så mycket bättre när jag hade dumpat honom.
    Se till att du har stöd omkring dig av vänner och familj. Det är jätteviktigt!
  • Anonym (Kvinna...)

Detta kanske du och resten i tråden inte vill höra, men jag kommer berätta vad som hänt mig.

Jag träffade en man som betedde sig sådär i början,  extremt svartsjuk. Han hade barn på heltid så även om jag inte gick på krogen träffades vi inte alltid (inte bara pga hans extremt krävande barn utan även pga mina husdjur i första hand). Han kunde ringa över 100 ggr på en kväll och skicka lika många sms. Han förklarade att det berodde på hans enorma kärlek "vackraste jag mött, aldrig känt såhär, rädd att förlora dig... bla bla bla"

Som alla här skriver eskalerade detta beteende,  han började misshandla mig rejält,  det blev mer och mer normaliserat från min sida, jag förstod helt enkelt inte. Jag skickade bilder till vänner, släkt, syskon och även till mitt eget barn på mina skador. Ingen trodde på mig av (vad jag tror) 2 anledningar... 1 - han är så charmig och fantastisk, älskad av alla 2 - OM han är så hemsk varför lämnade JAG inte.

Slutade med misshandel framför mina närmaste anhöriga och trots att jag inte stod bakom anmälan blev han omgående häktad och sedan dömd till 2 års fängelse. 

Vi hade kontakt men fick inte träffas eller prata i telefon eller ses på hans permissioner (vilket vi gjorde i smyg).

Han gick en behandling via frivården som hjälpte enormt. Han insåg hur sjukt beteende han hade då och hur illa han betett sig mot mig. Detta var ett par år sen och det finns INGET kontrollbehov, våld eller svartsjuka kvar.

Vet inte hur det är med din man, ville bara berätta detta.

• Grodbollen88
    Anonym (Kvinna...) skrev 2024-09-01 14:01:29 följande:

Detta kanske du och resten i tråden inte vill höra, men jag kommer berätta vad som hänt mig.

Jag träffade en man som betedde sig sådär i början,  extremt svartsjuk. Han hade barn på heltid så även om jag inte gick på krogen träffades vi inte alltid (inte bara pga hans extremt krävande barn utan även pga mina husdjur i första hand). Han kunde ringa över 100 ggr på en kväll och skicka lika många sms. Han förklarade att det berodde på hans enorma kärlek "vackraste jag mött, aldrig känt såhär, rädd att förlora dig... bla bla bla"

Som alla här skriver eskalerade detta beteende,  han började misshandla mig rejält,  det blev mer och mer normaliserat från min sida, jag förstod helt enkelt inte. Jag skickade bilder till vänner, släkt, syskon och även till mitt eget barn på mina skador. Ingen trodde på mig av (vad jag tror) 2 anledningar... 1 - han är så charmig och fantastisk, älskad av alla 2 - OM han är så hemsk varför lämnade JAG inte.

Slutade med misshandel framför mina närmaste anhöriga och trots att jag inte stod bakom anmälan blev han omgående häktad och sedan dömd till 2 års fängelse. 

Vi hade kontakt men fick inte träffas eller prata i telefon eller ses på hans permissioner (vilket vi gjorde i smyg).

Han gick en behandling via frivården som hjälpte enormt. Han insåg hur sjukt beteende han hade då och hur illa han betett sig mot mig. Detta var ett par år sen och det finns INGET kontrollbehov, våld eller svartsjuka kvar.

Vad bra att behandlingen fungerade!

Men ja, det är ju inte precis värt att någon (i detta fallet du) ska skadas för att man eventuellt ska tvingas in i behandling (är väl frivilligt men får för mig att man kan släppas tidigare om man deltar i rehabiliteringen så en del gör det nog därför).

Det är ju dessutom alldeles för många som dör innan personen ens får möjlighet att behandlas. 

Så jag är helt klart för behandling men den får man sköta utanför relationen. Så kanske man kan ses igen sen. Det är alldeles för farligt att stanna och "vänta och se" om en eventuell behandling (som personer då ocksp ska vilka genomgå) kan hjälpa.
  • molly50
    Anonym (Kvinna...) skrev 2024-09-01 14:01:29 följande:

Det är bra att behandlingen fungerade och att han insåg vilket sjukt beteende han hade.
    Men alla inser ju inte hur sjukt det är och går därför inte heller på någon behandling.
    Mitt ex gjorde det t ex inte utan la istället all skuld på mig. Och han fortsatte på samma sätt med andra tjejer han träffade efter mig.
    Jag tycker också att du ska vara vaksam på att han inte faller tillbaka i sitt gamla beteende igen.
    Skulle han göra det så är han ju uppenbart inte att lita på.
    Och då hoppas jag att du lämnar.
  • Anonym (Mannen)
    Grodbollen88 skrev 2024-08-31 19:56:51 följande:
    Jag är ganska säker på att han inte kommer kunna fungera i en relation även om TS pratar med honom.

Han lär säga tillräckligt för att hon ska stanna kvar och sen fortsätta utöva psykiskt våld tills hon inte kan lämna längre.

Till TS: lämna relationen, låt honom deala med sina kontrollproblem själv. Du kan inte hjälpa honom. Det är den där tanken att "vi kan nog jobba på det och han säger ju att han är ledsen och jag är taskig som bara lämnar och..." som gör att man blir fast och sen går det utför.

Jag har erfarenhet av våld i nära relation, tro mig. Det finns inget att rädda där.
    Jag säger inte att han kommer att fungera i denna relation heller. Men det är viktigt att han får reda på att han har ett mycket problematiskt beteende som han behöver arbeta på. Det gäller så vida han inte blivit utsatt för något i denna relation. Om TS däremot varit otrogen eller liknande så blir diskussionen en annan. 

Problemet med din lösning är att han inte förstår problematiken vilket dels ökar risken för större konsekvenser kortsiktig och även långsiktigt för andra han kommer att träffa.

Man behöver vara bestämd och säga att det inte fungerar men också förklara orsaken. Sen bryta helt. Jag känner personer som arbetar peofessionellt med våld i nära relationer. 
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Okej beteende hos min pojkvän?