• Anonym (Osäker)

Okej beteende hos min pojkvän?

Jag har träffat en kille ett tag, jättebra på alla sätt. Förutom på en punkt. När jag är ute med vänner (tjejer och killar) är han helt tokig. Ringer massa, skickar tusen sms där han frågar vem jag pratar med, vad jag gör, anklagar mig för att flörta osv. Dagen efter får han det till att det är mitt eget fel typ. Har försökt att prata med det blir samma varje gång. Vad ska jag göra tycker ni? 

• Svar på tråden Okej beteende hos min pojkvän?
  • Grodbollen88
    MedelåldersMaria skrev 2024-09-01 18:40:37 följande:
    Om du klär dig normalt: LÄMNA NU.

Om du klär dig utmanande för att du vill ha uppmärksamhet kan jag förstå honom bättre, men det är ändå aldrig OK att bete sig som han gör.
    Oavsett hur hon klär sig är det kontrollerande beteendet inte okej. Det finns inga ursäkter. 

Litar man inte på sin partner gör man slut, man börjar inte trakassera, kontrollera och hota.
  • Meddelande borttaget
  • Grodbollen88
    Anonym (Mannen) skrev 2024-09-01 18:38:55 följande:
    Jag säger inte att han kommer att fungera i denna relation heller. Men det är viktigt att han får reda på att han har ett mycket problematiskt beteende som han behöver arbeta på. Det gäller så vida han inte blivit utsatt för något i denna relation. Om TS däremot varit otrogen eller liknande så blir diskussionen en annan. 

Problemet med din lösning är att han inte förstår problematiken vilket dels ökar risken för större konsekvenser kortsiktig och även långsiktigt för andra han kommer att träffa.

Man behöver vara bestämd och säga att det inte fungerar men också förklara orsaken. Sen bryta helt. Jag känner personer som arbetar peofessionellt med våld i nära relationer. 
    Då förstår jag hur du menade.

Jag tolkade det som att du menade att hon skulle stanna i relationen och bara prata med honom (och det då skulle lösa det om du förstår hur jag menar).

Men ja, lämna relationen och säga varför kan man ju göra såklart. :)
  • Grodbollen88
    MedelåldersMaria skrev 2024-09-01 18:48:49 följande:
    Fast om man klär sig i kortkort när man går ut utan killen, men aldrig gör det när man är tillsammans med honom, det är inte heller ett OK beteende. Det var min poäng.
    Jo det är visst okej. Man bestämmer själv vad man har på sig. Det tankesättet är victimblaiming och är inte ok.

Att vara otrogen är en sak (inte för att partnern får "okej" att hota och trakassera då heller men det är åtminstone inte ok i dom flesta relationer) men att gå ut i kortkort är inte att vara otrogen. 

Gillar man inte att ens partner har självbestämmande så gör man slut helt enkelt. 

(Sen kan man såklart diskutera saker i ett förhållande men det verkar ju inte precis vara fallet här. Han vill styra och kontrollera. Inte diskutera.)
  • molly50
    MedelåldersMaria skrev 2024-09-01 18:48:49 följande:
    Fast om man klär sig i kortkort när man går ut utan killen, men aldrig gör det när man är tillsammans med honom, det är inte heller ett OK beteende. Det var min poäng.
    Men man ska väl inte behöva gå omkring i kortkort hemma med sin man för att han inte ska börja kontrollera och hota?
    I så fall är han ändå inget att ha.
  • Anonym (Osäker)
    MedelåldersMaria skrev 2024-09-01 18:40:37 följande:
    Om du klär dig normalt: LÄMNA NU.

Om du klär dig utmanande för att du vill ha uppmärksamhet kan jag förstå honom bättre, men det är ändå aldrig OK att bete sig som han gör.

Jag klär mig absolut inte utmanade men tar gärna på mig en fin klänning (ej kortkort) om jag ska hitta på något. Han tycker typ att jag ska ha jeans och hoodie. 

• Grodbollen88
    Anonym (Osäker) skrev 2024-09-01 20:34:56 följande:

Jag klär mig absolut inte utmanade men tar gärna på mig en fin klänning (ej kortkort) om jag ska hitta på något. Han tycker typ att jag ska ha jeans och hoodie. 

Jag tror inte det egentligen har med din klädsel alls att göra. Det är bara en sån sak man lätt kan klaga på och börja kritisera (och lätt använda som argument när han anklagar dig för att flirta med andra). En lätt "inkörsport" för kontrollen. För att låta bli den där kjolen är ju något som kan kännas som en "lätt" uppoffring och något man man "förstå" att han reagerar på.

Sen eskalerar det mer och mer. Men han börjar med "små" saker för att kontrollen ska normaliseras steg för steg.

Han hade säkert hittat sätt att klaga på dig om du hade hoodie med. Det är ju bara en del av den psykiska misshandeln. 

Oavsett hur kort kjol du har är det fortfarande inte okej.
  • Anonym (Ordningsmannen)

Så när din kille går ut på krogen med (tjej) kompisar, uppklädd, parfymerad så säger du inte ett ljud?

Trots att han hemma går i tras-kläder och luktar fan.

Det vore helt okey för dig?

• molly50

Är det inte klädseln så är det något annat de hittar att klaga på.
    Som hur man beter sig,vilka man umgås eller bara pratar med,eller att man inte hör av sig på utsatt tid eller inte svarar när han ringer osv.
    Jag tycker inte att du ens ska fundera på att stanna kvar. Jag tycker du ska lämna innan det här eskalerar.
  • molly50
    Anonym (Ordningsmannen) skrev 2024-09-01 20:57:34 följande:

Så när din kille går ut på krogen med (tjej) kompisar, uppklädd, parfymerad så säger du inte ett ljud?

Trots att han hemma går i tras-kläder och luktar fan.

Det vore helt okey för dig?

Det spelar väl ingen roll hur kan klär sig när han går ut eller när han är hemma.
    Det är ändå ingen ursäkt för att hota och kontrollera.
Svar på tråden Okej beteende hos min pojkvän?