• Anonym (Osäker)

Okej beteende hos min pojkvän?

Jag har träffat en kille ett tag, jättebra på alla sätt. Förutom på en punkt. När jag är ute med vänner (tjejer och killar) är han helt tokig. Ringer massa, skickar tusen sms där han frågar vem jag pratar med, vad jag gör, anklagar mig för att flörta osv. Dagen efter får han det till att det är mitt eget fel typ. Har försökt att prata med det blir samma varje gång. Vad ska jag göra tycker ni? 

• Svar på tråden Okej beteende hos min pojkvän?
  • Anonym (Kvinna...)
    Grodbollen88 skrev 2024-09-01 14:07:29 följande:
    Vad bra att behandlingen fungerade!

Men ja, det är ju inte precis värt att någon (i detta fallet du) ska skadas för att man eventuellt ska tvingas in i behandling (är väl frivilligt men får för mig att man kan släppas tidigare om man deltar i rehabiliteringen så en del gör det nog därför).

Det är ju dessutom alldeles för många som dör innan personen ens får möjlighet att behandlas. 

Så jag är helt klart för behandling men den får man sköta utanför relationen. Så kanske man kan ses igen sen. Det är alldeles för farligt att stanna och "vänta och se" om en eventuell behandling (som personer då ocksp ska vilka genomgå) kan hjälpa.
    Håller med dig till 100%. Han gjorde ingen behandling under tiden på anstalt utan allt fick han själv välja efteråt.  Jag bad honom inte om nånting men han frågade mig via brev om olika behandlingar efter frigång, han hade kommit ut utan nån men han ville själv. Vi hade nära kontakt ungefär sista året både via brev och sov med varandra så gott som varje natt sista tiden.
  • Meddelande borttaget
  • EnAnonumius
    MedelåldersMaria skrev 2024-09-02 22:36:47 följande:
    Nej, det är absolut inte OK, det är respektlöst. Det finns en anledning att man går med mjukisar hemma och klär upp sig när man är bland folk.
    Är man så osäker som person att man måste kontrollera andra människor baserat på hur de klär sig, så har man större problem än anse att "inte ok"  för NN att klä sig så när jag inte är med.

Det som är sjukt pissigt är att man alltid skall klandra en kvinna när hon tar på sig en typ kortare kjol. Även sjunker så lågt att anklaga henne för att "vilja ha uppmärksamhet".

Varför dömer man inte männen efter samma måttstockar? En man som går med bar överkropp får ju aldrig höra att han går med bar överkropp för att dra till sig uppmärksamhet. Inte ens män med en snygg bringa att visa upp får höra detta att han har bar överkropp för att "dra till sig uppmärksamhet".

P.S
    Till andra som läser. Nej man behöver inte vara en jävla patetisk feminist, för att se hur korkad synsättet är och att när det kommer till klädsel, för att se att det används det dubbla måttstockar.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • GGN
    Anonym (Osäker) skrev 2024-09-01 09:12:50 följande:
    Vet att jag måste det. Har läst massa om det nu. Är så mycket saker som jag sopat under mattan. Krav på sex, kommentarer om kläder, hur kan ska ?lära? mig hur saker och ting ligger till, att jag inte fattar, är naiv, ilskan, krav på att kolla min telefon, mail, ta bort vänner på facebook osv. 
    Shit så sjukt!!!
  • Anonym (,ökmöml')
    Anonym (Osäker) skrev 2024-08-31 19:45:19 följande:
    Okej beteende hos min pojkvän?

Jag har träffat en kille ett tag, jättebra på alla sätt. Förutom på en punkt. När jag är ute med vänner (tjejer och killar) är han helt tokig. Ringer massa, skickar tusen sms där han frågar vem jag pratar med, vad jag gör, anklagar mig för att flörta osv. Dagen efter får han det till att det är mitt eget fel typ. Har försökt att prata med det blir samma varje gång. Vad ska jag göra tycker ni? 

Du ska lämna. m du tvekar, lyssna på tex podden om Siri som blev mördad av sin pojkvän eller vilken annan podd som helst om samma ämne, det finns ganska många att välja på. 
  • molly50
    MedelåldersMaria skrev 2024-09-02 22:36:47 följande:
    Nej, det är absolut inte OK, det är respektlöst. Det finns en anledning att man går med mjukisar hemma och klär upp sig när man är bland folk.
    Och vilken anledning är det?
    Och på vilket sätt är det respektlöst?

Jag tycker att om något är respektlöst så är det att ägna sig åt victimblaming som du gör.
    Du vet inte hur TS klär sig när hon är hemma eller när hon går ut.
    Så det känns onödigt att ens ta upp.
  • Anonym (L)

TS, spring så fort du kan medan du kan. Det kommer aldrig att bli bättre utan bara sämre. Att han köper presenter, blommor osv är en del av normaliseringsprocessen. Du MÅSTE lämna honom, han kommer att bli farlig. Han behöver söka hjälp och du behöver komma därifrån, NU PÅ EN GÅNG. 

• Anonym (Mannen)
    Grodbollen88 skrev 2024-09-01 18:47:39 följande:
    Oavsett hur hon klär sig är det kontrollerande beteendet inte okej. Det finns inga ursäkter. 

Litar man inte på sin partner gör man slut, man börjar inte trakassera, kontrollera och hota.

Det finns väl ofta en komplexitet som gör det lite svårare. 

När det gäller tillit bör man alltid börja med att fråga:

Har en ena parten gjort något som fått den andra parten att tappa tilliten. Om svaret är ja så bör båda anstränga sig för att reparera skadan.

Trakasserar, kontrollera och hota är givetvis inte okej men om parten som svikit inte bryr sig så kan det till slut landa i det. Sen är det väl bäst att göra slut innan det går så långt men det är inte alltid så lätt. Kontrollerande beteende är dock normalt när man blivit sviken av sin partner. 

Om bristen på tillit kommer utan anledning så är det givetvis en annan sak. Och så tror jag det är i detta fall.

• Anonym (Mannen)
    Grodbollen88 skrev 2024-09-01 18:52:42 följande:
    Jo det är visst okej. Man bestämmer själv vad man har på sig. Det tankesättet är victimblaiming och är inte ok.

Att vara otrogen är en sak (inte för att partnern får "okej" att hota och trakassera då heller men det är åtminstone inte ok i dom flesta relationer) men att gå ut i kortkort är inte att vara otrogen. 

Gillar man inte att ens partner har självbestämmande så gör man slut helt enkelt. 

(Sen kan man såklart diskutera saker i ett förhållande men det verkar ju inte precis vara fallet här. Han vill styra och kontrollera. Inte diskutera.)

Det är klart man själv bestämmer vad man har på sig. Men en normal trygg person lyssnar om ens partner har åsikter om vad man har på sig. En normal trygg person kompromissar utan att må dåligt av det.

Sen beror det givetvis på detaljerna vad som är lämpligt och olämpligt i en viss situation. Bröllop, fika med en kompis av motsatt kön, arbetsintervju, lekdejt med en religiös förälder, osv. Vissa kläder kan vara olämpliga beroende på situation.

Ett problem är att vi har många människor i samhället med otrygga anknytningsmönster. Problemet är ofta att de inte själva vet om det och inte arbetat på sina brister. Dessa söker ofta uppmärksamhet från andra personer än sin partner på ett sätt som skadar relationen och som ofta är negativt för dem själva utan att de ens tänker på det. Dessa personer bör istället för att söka uppmärksamhet lära sig att arbeta på sin självkänsla eller känslomässiga öppenhet och empati. 

Så exempelvis om syftet med att bära kortkort är att få uppmärksamhet av andra så är det inte ett bra beteende. Det gäller speciellt om man inte klär sig så med sin partner. Då särbehandlar man partnern negativt.

Sen vet jag inte om det funnits diskussioner i detta förhållande. Oftast börjar det nog med diskussioner. Sen när partnern, pga sitt otrygga anknytningsmönster, inte lyssnar så eskalerar det. Speciellt om man själv också har ett otryggt anknytningsmönster.

• Anonym (Mannen)
    molly50 skrev 2024-09-04 12:57:47 följande:
    Och vilken anledning är det?
    Och på vilket sätt är det respektlöst?

Jag tycker att om något är respektlöst så är det att ägna sig åt victimblaming som du gör.
    Du vet inte hur TS klär sig när hon är hemma eller när hon går ut.
    Så det känns onödigt att ens ta upp.

Olika personer har olika moral. En del tycker inte att man ska klä sig för utmanande. Om partnern ändå gör det så är det respektlöst eftersom partnern haft en åsikt om det. I en normal relation måste man väga in bådas perspektiv och kompromissa vid behov. Personer som bara vill göra som de själva vill är känslomässigt omogna och inte lämpliga att vara i relationer.

Sen kan det ju vara så att man inte passar ihop för man står för långt ifrån varandra.

• molly50
    Anonym (Mannen) skrev 2024-09-04 14:41:59 följande:

Olika personer har olika moral. En del tycker inte att man ska klä sig för utmanande. Om partnern ändå gör det så är det respektlöst eftersom partnern haft en åsikt om det. I en normal relation måste man väga in bådas perspektiv och kompromissa vid behov. Personer som bara vill göra som de själva vill är känslomässigt omogna och inte lämpliga att vara i relationer.

Sen kan det ju vara så att man inte passar ihop för man står för långt ifrån varandra.

Visst,men beror ju också på i vilket sammanhang det är.
    Man måste kunna klä sig i det man själv trivs i utan att det ska behöva tolkas som att man försöker få uppmärksamhet.
    Eller att behöva bli hotad och kontrollerad.
    I TS fall så verkar det inte ha någon betydelse hur hon klär sig,även om hon skulle klä sig i jeans och hoodie som han verkar tycka.
    Han försöker kontrollera henne ändå.
    Så jag förstår inte varför detta med klädsel ens togs upp.
    Det känns ganska OT i sammanhanget.
  • molly50
    molly50 skrev 2024-09-04 16:05:14 följande:
    Visst,men beror ju också på i vilket sammanhang det är.
    Man måste kunna klä sig i det man själv trivs i utan att det ska behöva tolkas som att man försöker få uppmärksamhet.
    Eller att behöva bli hotad och kontrollerad.
    I TS fall så verkar det inte ha någon betydelse hur hon klär sig,även om hon skulle klä sig i jeans och hoodie som han verkar tycka.
    Han försöker kontrollera henne ändå.
    Så jag förstår inte varför detta med klädsel ens togs upp.
    Det känns ganska OT i sammanhanget.
    Tillägg: Jag tycker också det låter som victimblaming att dra upp detta med klädsel.
    Och det är inte ok.
Svar på tråden Okej beteende hos min pojkvän?