• Anonym (Michaela)

Att bli lämnad av sin man

Jag har väldigt svårt att landa i det här med att vi har separerat. Jag ville ändå försöka , för mina känslor finns kvar. Han däremot har låst sig och slutit sig. 

vi har gått igenom mycket under 6 år och har ett barn tillsammans . Jag blir förtvivlad av att tänka på att han bara kastar bort det. Att han inte vill mer. Att jag som brukade vara hans älskling som han drog till sig i sängen och ville vara nära , all ömhet han visade och hur nära vi var. att vi var en familj , att han var min man. Allt det biologiska i det, att jag kände mig som hans. det närmsta relationen man har till en annan människa. Det känns så skevt och Hemskt. 

att han tagit beslutet att han inte vill vara min närmsta. Rent konkret att han tagit beslutet att en annan man ska ta i mig så som han tagit i mig. Att han inte löngre bryr sig om hur mitt kärleksliv Kommer att vara. han menar på att han vill att jag ska vara lycklig ?med någon annan?. Jag har gett honom allt jag har, varit sårbar , inte hållt tillbaka. 

jag blir helt lamslagen av det faktum att han inte bryr sig om någon annan man kommer in i mitt liv . Iallafall är det vad han visar utåt. Jag blir förstörd av att tänka på att han kommer att ligga med någon annan. Jag blir galen. 

innan förstod jag inte det här med giftermål. Jag var inte en tjej som drömde om att gifta mig etc. Jag förstod inte innebörden. Jag hade inga krav när vi träffades. han sa att han älskade mig och visade det och det räckte. Men kag gör det nu, det här att man lovar varandra att vara tillsammans och jobba med relationen. Speciellt med barn i bilden. Jag fattar nu varför giftermål är en god idé innan barn. Visst skiljer sig folk ändå . Men jag har fått en helt annan bild av den biten. 

jag blir knäckt av det här med att en relation är något man kan lämna av så många olika anledningar för ?att hitta något bättre?. Något som ?passar en ?. att relationer tas så lätt på. Jag har gett allt av mig själv. Alla säger ta det lugnt, du kommer må bättre snart, det funkade inte det där. Du kommer hitta någon annan.

HUR kan man ta så lätt på det? 

Jag är en kvinna , jag känner på något djuriskt sätt att eftersom han är pappan till mitt barn ?får ?han inte lämna mig.  Jag känner mig så starkt kopplad till honom. 

det rent konkreta att bli ?knullad? av en man i 6 å för att han sedan ska säga att relationen inte fungerar. Känns typ mer hemskt än känslan av ett one night stand där någon ghostar en. Han har tagit mig så många gånger , och det hela känns helt fruktansvärt. vet inte om någon kan förstå vad jag menar med det men känns helt fruktansvärt . Därför förstår jag nu det här med sex inom äktenskapet att om man väl är gifta så tar man hand om varandra . 

många tankar , någon som kan relatera? Känns helt traumatiskt 

Jag känner mig utblottad , lämnad , sviken, förbrukad . 

Hans anledning är att relationen inte fungerar .

• Svar på tråden Att bli lämnad av sin man
  • Anonym (4barnsmamman)

Beklagar. Livet ÄR upp o ner, möten o separationer. Sällan är det båda som vill skiljas, en tar beslutet o den andra blir lessen/arg/oförstående. Som 50+ som genomgått 2 skilsmässor (en efter 6år, andra efter 17år), har man dock insett ett o annat. Det viktigaste är barnen!!!! Sköt det snyggt så dom har det bra. Låt ALDRIG sitt illamående/sin ilska gå ut över saker som i sista hand drabbar dom. DET om nåt får mig se rött. Mammor/pappor som inte ex håller överenskommelser om när barnen skallvara hos vem mm.
    Sen, överlag, ser jag alltför många som inte alls har sk egen tid iom att dom bildar familj/parförhållande. Det är oerhört viktigt att även då nångång träffa nån väninna, gå på promenad med nån kompis osv. Många skippar det helt, o allt hänger ihop med mannen. Menar inte var o varannan dag men kanske 2-3ggr i månaden. Det hann tom jag med 6barn o 3skiftesjobb. Det kallas planering. Att bli lämnad är jobbigt, men gör dig också starkare. Tragiskt är dom som stannar i ett dåligt förhållande, spec för barnen.

• Anonym (Mannen)
    Anonym (Patricia) skrev 2024-09-06 11:12:05 följande:
    Det springande ordet är nästan... Vilket betyder att en hel del inte kan hitta kärlek igen. Död kärlek har alltid en orsak. Har det gått så långt att kärleken har dött finns det inget kvar. 
    Fast det stämmer inte. Det finns en del som hittar tillbaks till varandra fast kärleken dött en gång. Oftast är det ens egna personlighet eller inställning som gör att det inte går. Men det går att träna bort dessa hinder genom KBT bara man vill. Är man känslomässigt mogen och har en trygg anknytningsstil är det mycket enklare. Problemet med känslomässigt omogna personer och de med en undvikande anknytningsstil är att deras egna instinkter och känslor hindrar dem.
  • Anonym (Guckosko)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-09-07 10:48:35 följande:
    Fast det stämmer inte. Det finns en del som hittar tillbaks till varandra fast kärleken dött en gång. Oftast är det ens egna personlighet eller inställning som gör att det inte går. Men det går att träna bort dessa hinder genom KBT bara man vill. Är man känslomässigt mogen och har en trygg anknytningsstil är det mycket enklare. Problemet med känslomässigt omogna personer och de med en undvikande anknytningsstil är att deras egna instinkter och känslor hindrar dem.
    Det är du som tycker att man ska tvinga sig själv tll sex när man tappat lusten va?
  • Anonym (Mannen)
    EpicF skrev 2024-09-06 21:32:47 följande:
    Om kärleken har tagit slut då innebär det att exet inte är kär i en. 
    Vad betyder kär egentligen? En del menar att det är förälskelsefasen. Och den går ju över men en del menar att det är kärleken. 
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Guckosko) skrev 2024-09-07 10:51:44 följande:
    Det är du som tycker att man ska tvinga sig själv tll sex när man tappat lusten va?

Jag har förklarat det där förr. Om man vill få det att fungera så bör man ha sex fast lusten inte riktigt finns där. Det är dessutom en stor skala vilken lust man har. Det är allt från att man blir äcklad av sin partner till att man är jättekåt. Sen är det även bara att man inte har lust alls. Och allt finns i olika grader.

Hjärnan fungerar dock så att om vi gör en sak som är lite obehaglig och som inte borde vara obehaglig så blir den mindre obehaglig om man gör den. Så beroende på var ens lust ligger så kan man försöka ha sex ändå. Eller till en början åtminstone ligga nakna bredvid varandra utan att ha sex.

Sen om man inte alls vill ska man givetvis inte göra det.

Men nu kommer vi också till detta med känslomässig mognad och anknytningsstil. En del personer har helt enkelt inte den mognad som krävs för att de ska kunna uppäcka, reflektera och styra sina egna känslor. Så för dessa personer är det mycket svårare.

Exempelvis att man börjar tycka att sin partner är äcklig är inget som kommer över en dag. Utan det är oftast omedvetna tankar och handlingar man haft under en längre tid som skapat denna känsla. En mer mogen person upptäcker det och avbryter i tid. Eller kan åtminstone i efterhand reflektera och förändra det.

Vi kontrollerar helt enkelt våra känslor i större grad än vi förstår men de flesta har bara inte lärt sig det.

• EpicF
    Anonym (Mannen) skrev 2024-09-07 10:48:35 följande:
    Och endel hittar inte tillbaka. Är det svårt för dig att ta in? 

Jättefint att endel hittar tillbaka, men där var troligen inte kärleken helt död. 

Är den helt död så är svårt att hitta tillbaka till varandra. Inte ens säkert man vill det. Det trots att en anledning till att man gjorde slut från första början. 
  • EpicF
    Anonym (Mannen) skrev 2024-09-07 10:56:04 följande:
    Vad betyder kär egentligen? En del menar att det är förälskelsefasen. Och den går ju över men en del menar att det är kärleken. 
    Precis som du är inne på så är det individuellt. 

Jag är kär i min sambo, det kommer jag vara så länge vi är tillsammans och känslorna finns. Det är inte själva förälskelsfasen. 

Däremot så kommer jag förmodligen  alltid att älska honom på ett sätt, även om det tar slut. På ett sätt så äskar jag mitt ex och han betyder fortfarande en hel del även om jag inte kär i honom.
  • EpicF
    Anonym (Mannen) skrev 2024-09-07 11:07:37 följande:

Jag har förklarat det där förr. Om man vill få det att fungera så bör man ha sex fast lusten inte riktigt finns där. Det är dessutom en stor skala vilken lust man har. Det är allt från att man blir äcklad av sin partner till att man är jättekåt. Sen är det även bara att man inte har lust alls. Och allt finns i olika grader.

Hjärnan fungerar dock så att om vi gör en sak som är lite obehaglig och som inte borde vara obehaglig så blir den mindre obehaglig om man gör den. Så beroende på var ens lust ligger så kan man försöka ha sex ändå. Eller till en början åtminstone ligga nakna bredvid varandra utan att ha sex.

Sen om man inte alls vill ska man givetvis inte göra det.

Men nu kommer vi också till detta med känslomässig mognad och anknytningsstil. En del personer har helt enkelt inte den mognad som krävs för att de ska kunna uppäcka, reflektera och styra sina egna känslor. Så för dessa personer är det mycket svårare.

Exempelvis att man börjar tycka att sin partner är äcklig är inget som kommer över en dag. Utan det är oftast omedvetna tankar och handlingar man haft under en längre tid som skapat denna känsla. En mer mogen person upptäcker det och avbryter i tid. Eller kan åtminstone i efterhand reflektera och förändra det.

Vi kontrollerar helt enkelt våra känslor i större grad än vi förstår men de flesta har bara inte lärt sig det.

Om man inte har lust så ska man absolut inte ställa upp att ha sex för sin partner skull. Så nej, vill man få det att fungera så måste det finnas både lust och känslor kvar. Eller enbart känslor. 

Man kan leva i en sexlös relation, ändå ha känslor kvar och har det bra. Men att leva en känslös relation är aldrig bra. 
  • Anonym (Göran)

Jag förstår hur du känner dig. Jag är en man som blev lämnad efter 11 år tre barn, hus, 2 bilar hund katt ja en hel familj. 

värsta händelsen i mitt liv. detta inträffade 2001 men än idag känner jag ibland bitterhet, tomhet och sorg. 

inget blev som jag trodde och hoppades. 

vi var unga jag 21 hon 18. 

det kommer alltid att finnas ett tomrum och vilsenhet. 

allt försvann och kommer aldrig tillbaka. 

jag har då och då en känsla av overklighet. 

vi var unga och gjorde alla erfarenheter tillsammans.

saken är den att vi borde aldrig blivit ett par.

numera saknar jag inte henne men jag saknar familjen.

lever sedan 2006 med en annan kvinna och vi passar bättre som ett par.

• Anonym (Mannen)
    EpicF skrev 2024-09-07 11:39:33 följande:
    Om man inte har lust så ska man absolut inte ställa upp att ha sex för sin partner skull. Så nej, vill man få det att fungera så måste det finnas både lust och känslor kvar. Eller enbart känslor. 

Man kan leva i en sexlös relation, ändå ha känslor kvar och har det bra. Men att leva en känslös relation är aldrig bra. 
    Men suck. Tyvärr är det du skriver tecken på stor okunskap.

Det handlar inte om att göra det för ens partners skull. Det handlar om att göra det för att man själv vill få ett fungerande sexliv och en bättre relation.

Om man inte har lust bör man söka professionell hjälp och då får man övningar att göra för att få tillbaka lusten. Även känslor går att få tillbaka på liknande sätt. Detta är baserat på forskning.

Det är tyvärr ett vanligt missförstånd att lust och känslor måste finnas före handlingar. Forskning visar tvärtom att handlingar leder till lust och känslor. Däremot kan känslomässigt omogna personer ha en blockering som göra att de inte kan göra handlingar utan mycket lust eller känslor. 
Svar på tråden Att bli lämnad av sin man