• Giftskåneman

Överklaga soc beslut.

Några vi känner har fått sina barn placerade i fosterhem.
    Soc säger det är många droppar små som fick bägaren rinna över, inget våld eller så.
    Frun har diagnosen lätt utvecklingsstörning.
    Soc menar hon inte ser signaler från barnen bla.
    Gäller 3 barn, 1, 4 och 7 år.
    Enligt paret har inte soc gjort uppgängesschema osv, de får träffa banen typ 1 gång i månaden.
    Barnen bor i samma familj.
    Barnen är omhändertagna enligt Sol, soc sa, går ni inte med på sol blir det lvu.
    Barnen omhändertogs i maj, soc sa på mötet, vi kommer omhänderta barnen nu idag, och så skedde.
    Någon som har överklagat soc beslut? Tyvärr har de inte råd med advokat, ingen hemförsäkring och mammaledig, pappan låginkomsttagare

• Svar på tråden Överklaga soc beslut.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Vill inte)

Jag skrev ett långt inlägg men det försvann när jag skulle posta det och orkar inte skriva om hela. Men mitt bästa råd är: säg till grannarna att skilja sig och att endast pappan ska ha vårdnaden. Socialen har redan bestämt sig för att barnen ska anpassa sig till sitt nya hem och att dina grannar inte har någon chans. Det är därför dina grannar får träffa dem så sällan och det är därför socialen är så luddiga i sina svar om vad föräldrarna kan göra bättre/arbeta med för att få tillbaka sina barn. 

Din grannes fru har ett begåvningshandikapp och det är detta som gör att socialen anser att det är omöjligt att dina grannars situation förbättras. Barnen kommer bo i fosterhem för evigt om inte pappan (som är normalbegåvad, förstår jag?) skiljer sig omgående och ansöker om ensam vårdnad.

Med detta inlägg menar jag verkligen inte att socialen gör rätt, men jag vet hur specialen fungerar och om processen ser ut på det vis du beskriver den kommer dina grannar förlora barnen tills de blir myndiga om inte mannen skiljer sig från sin fru. Tyvärr. När de väl satt igång den här processen kommer socialen aldrig att ge sig om inte det stora orosmomentet försvinner helt, i detta fallet frun.

• Anonym (Vill inte)

Inte specialen utan socialen skulle det stå, autocorrect 

• Giftskåneman
    Anonym (Sara) skrev 2024-09-20 22:22:48 följande:

Om det gäller en 7-åring borde det gå att förklara det. Hade det varit min 8-åring hade det gått bra, även för ett år sen.

Gäller det ett litet barn typ 2-3-åring är det ju mycket svårare.. har själv en väldigt trotsig 2,5-åring. Men då är det ju inte heller riktigt lika viktigt att komma i tid (när barnet går i förskola alltså) och kanske mer ok om barnet skulle komma med en trasig tröja en dag, däremot kan ju inte ens barn i den åldern få välja precis vad de ska ha på sig. 
    Men nu gällde det väl 7-åringen? 

Ja, när hon nyss börjat skolan, sex år.
  • Giftskåneman
    Anonym (J) skrev 2024-09-20 13:09:12 följande:

Ja, jag tror den här ingången är betydligt bättre för alla inblandade än att försöka övertyga random människor att soc gör fel.

Du skriver att du VET att de har rätt till god man: bra, börja då där. Kanske kan du hjälpa med ansökan?
    Be sen om ett nytt möte med soc med just frågeställningarna ovan.
    Det här har ju bevisligen pågått ett tag, med flera orosanmälningar, ett antal möten, stödinsatser, och 4 månader sen omhändertagandet. Så någon utomstående hjälp krävs ju för att förstå sammanhanget. 

Vad soc anser behövs i det här fallet kan såklart ingen här svara på. Föräldrakurser finns ju, men de kommer aldrig kunna svara på precis hur föräldern bör agera eller formulera sig i alla sammanhang.

Ja, ingår i lls-personkretsen.
    Soc informerade inte hon hade rätt att få hjälp, de bör  men måste inte, alltså sket soc i informera om hjälp som finns att fp eftersom det ska man själv leta upp.
  • EpicF
    Anonym (Sara) skrev 2024-09-20 23:12:27 följande:

Beror kanske på barnet haha.. jag har inte låtit mina barn gå med trasiga eller smutsiga kläder till förskola eller skola oavsett ålder men kan inte påstå att det alltid har varit lätt när de är yngre, iallafall inte med yngsta som är 2,5 nu. 

När de är i 7-årsåldern däremot har det inte varit några problem. Och ja om en 7-åring vill ha på sig en trasig tröja får man ta den striden tycker jag. Det bästa är väl annars helt enkelt att slänga trasiga kläder om de inte går att laga så slipper man såna situationer. 

Nej, inga normalfungerande föräldrar låter sina barn gå gå i smutsiga eller trasiga kläder

Om ett barn oavsett ålder vill ha på sig en icke lämplig tröja, ex en smutsig eller trasig eller annat som inte är lämpligt, så får man ta den fajten. 
  • EpicF
    Anonym (...) skrev 2024-09-21 00:16:23 följande:
    Var det därför som föregår skribent svarade så dåligt? Vad jag förstår och inte, förstår uppenbarligen inte du. Det där är vi förbi för längesedan. Du tillför ingenting 
    Jag förklarade något du uppenbarligen inte har förstått. 
  • EpicF
    Anonym (...) skrev 2024-09-21 00:17:43 följande:
    nej, men i det fallet så har vederbörande redan flyttat in vid det laget. Så det var meningslöst att kräva hemförsäkring 
    Man kan säga upp personen om denne inte följt villkoren för kontraktet. 
  • EpicF
    Anonym (...) skrev 2024-09-21 00:19:12 följande:
    Ok. Det jag minns av försäkringsärenden är att de för ingenting föränn jag betalat in självrisken 
    Beror säkert på vilkor och hur länge premien har uteblivit. En gång så har man fortfarande kvar försäkringen men en skuld. Fler gånger så har man ingen försäkring alls utan den är uppsagt. 
  • Anonym (Sara)
    EpicF skrev 2024-09-21 10:57:21 följande:
    Nej, inga normalfungerande föräldrar låter sina barn gå gå i smutsiga eller trasiga kläder

Om ett barn oavsett ålder vill ha på sig en icke lämplig tröja, ex en smutsig eller trasig eller annat som inte är lämpligt, så får man ta den fajten. 
    Jo visst.. men när det gäller trasiga kläder förstår jag inte varför de ens ska sparas (om de inte går att laga alltså).
Svar på tråden Överklaga soc beslut.