• Giftskåneman

Överklaga soc beslut.

Några vi känner har fått sina barn placerade i fosterhem.
    Soc säger det är många droppar små som fick bägaren rinna över, inget våld eller så.
    Frun har diagnosen lätt utvecklingsstörning.
    Soc menar hon inte ser signaler från barnen bla.
    Gäller 3 barn, 1, 4 och 7 år.
    Enligt paret har inte soc gjort uppgängesschema osv, de får träffa banen typ 1 gång i månaden.
    Barnen bor i samma familj.
    Barnen är omhändertagna enligt Sol, soc sa, går ni inte med på sol blir det lvu.
    Barnen omhändertogs i maj, soc sa på mötet, vi kommer omhänderta barnen nu idag, och så skedde.
    Någon som har överklagat soc beslut? Tyvärr har de inte råd med advokat, ingen hemförsäkring och mammaledig, pappan låginkomsttagare

• Svar på tråden Överklaga soc beslut.
  • EpicF
    Anonym (Sara) skrev 2024-09-21 11:24:57 följande:
    Jo visst.. men när det gäller trasiga kläder förstår jag inte varför de ens ska sparas (om de inte går att laga alltså).
    Man kanske inte har hunnit slänga? 
  • Anonym (...)
    EpicF skrev 2024-09-21 10:57:56 följande:
    Jag förklarade något du uppenbarligen inte har förstått. 
    Som sagt den delen som du anser att du förklarade var vi förbi för längesedan. Poängen jag hade i det inlägget du svarade på var att föregående talare faktiskt hade svarat mig att hyresvärdens anledning till att kräva hemförsäkring var att hyresgästen inte ska hamna hos kronofogden. Så hon svarade från början fel, för sedan skrev hon att det inte alls är anledningen, men det kunde hon inte ta på sig utan anklagar istället mig för att ha diagnoser.
  • Anonym (...)
    EpicF skrev 2024-09-21 10:58:42 följande:
    Man kan säga upp personen om denne inte följt villkoren för kontraktet. 
    Vilket lär uppdagas vid en skada som nämnts, brand eller vattenskada. Men då är det redan för sent.
  • Anonym (...)
    EpicF skrev 2024-09-21 10:59:50 följande:
    Beror säkert på vilkor och hur länge premien har uteblivit. En gång så har man fortfarande kvar försäkringen men en skuld. Fler gånger så har man ingen försäkring alls utan den är uppsagt. 
    Och har du rätt i att man ingen försäkring utan den är uppsagt då betalar försäkringsbolaget heller inte för skadorna. Så kravet om hemförsäkring var meningslöst även där. Hyresvärden får ingen ersättning utan står där med ett nerbrunnet hus
  • Anonym (Sara)
    Anonym (...) skrev 2024-09-21 13:51:39 följande:
    Som sagt den delen som du anser att du förklarade var vi förbi för längesedan. Poängen jag hade i det inlägget du svarade på var att föregående talare faktiskt hade svarat mig att hyresvärdens anledning till att kräva hemförsäkring var att hyresgästen inte ska hamna hos kronofogden. Så hon svarade från början fel, för sedan skrev hon att det inte alls är anledningen, men det kunde hon inte ta på sig utan anklagar istället mig för att ha diagnoser.

Nej jag har inte skrivit att det är anledningen , det var en del i förklaringen till varför hyresvärden förlorar på att jag inte har en hemförsäkring. Det borde väl säga sig självt att det inte är därför. 

Att det som händer är att jag hamnar hos Kronofogden hyresvärden får fortfarande inte sina pengar om jag inte har pengar. Jag har försökt förklara men du bara märker ord och missförstår allt. Jag tycker att det bästa är att du helt enkelt ringer upp valfri hyresvärd och frågar varför de kräver hemförsäkring , då har du ditt svar och slipper tjafsa och medvetet missförstå personer här. 

Jag tror egentligen att du måste ha förstått nu men det är tydligen så otroligt viktigt att försöka bevisa att andra här har fel. Så ok, vi säger att jag har helt fel. Ring någon hyresvärd och fråga så slipper du fortsätta tjata om det här. 

• Anonym (Olof)

Vad känner de oro för? Det är väl den springande punkten.
    Det har lagts mycket fokus på mammans brister, men pappan då? Vad sägs om honom?

Vad svarar utredarna när föräldrarna frågar hur de går vidare, vad som ska åtgärdas, om kurser finns?

Giftskåneman skrev 2024-09-20 12:24:01 följande:
    Ja, är ju just detta som är problem, föräldrarna vet inte själv, soc sa detta var droppen som fick bägaren att rinna över.
    Har läst utredningen, är där står utredaren känner oro inför detta och detta, det står ju ingenting om hur, och om det går att göra nåt åt bristerna, därför jag startade tråden, för att få nya infall och synvinklar.
    Finns det nåt föräldrarna kan göra? Föräldrautbildning? God man som översätter "socspråket"? Nåt annat?
    Mannen kan förklara för frun så hon förstår, men vad innebär känner oro för? Betyder det att det är ett gigantiskt fel, eller nåt som går att rätta till?
    Som tex tröjan, släng gamla kläder, plocka fram kläder på kvällen så de slipper stress och diskussion på morgonen är ju enkelt fixat, men om man säger, nej du får inte läsk till frukost, vilket de gör men soc har oro inför gränssättning, var ju just detta mamman gjorde, hon sa, du vet vi bara dricker läsk på lördagskväll, vad skulle hon sagt istället eftersom detta oroar soc?

• Anonym (Olof)
    Giftskåneman skrev 2024-10-01 21:55:13 följande:

Typ ingenting, de får inga klara besked

De bör kunna få ut underlag för beslut i skrift, så kan du hjälpa dem bena i det?
  • Giftskåneman

Jag har lovat att ta ledigt och närvara om de kan få till ett möte med soc där de går igenom samtliga punkter, där soc förklarar vad de anser behöver förändras, och hur lösningen är.
    Föräldrarna har haft möte med dem men soc har inte sagt,  ni skulle gjort si istället för så, så tvivlar på att soc verkligen vill ge svaren som de kan förhålla sig till.

• lfc

Första steget är att avsluta SOL. De lever just nu i ett ?ingenmansland ?. De har i princip inga rättigheter. 
    Går det över till LOU så finns det mer rättigheter och det är mer uppstyrt. 
    De har då rätt till ett ombud som ska vara deras stöd i Processen. 

Soc använder sig ofta av hot om att det blir LOU om man inte går med på SOL. 
    Det verkar vara deras sätt att kunna dra ut på processen samt att kunna göra så som de vill utan att bryta regler och lagar. 

Går man mer på SOL så går du frivilligt med på det som Soc beslutar. 

Avsluta SOL Och låt det gå över till LOU. 

Svar på tråden Överklaga soc beslut.