Min stora sorg
Jag har inga som helst varma känslor för min familj. Tvärtom mår jag bara dåligt av dem och vill hålla mig så långt ifrån dem som möjligt.
Jag har inga som helst varma känslor för min familj. Tvärtom mår jag bara dåligt av dem och vill hålla mig så långt ifrån dem som möjligt.
Har mer och mer börjat känna vilken toxisk miljö jag befinner mig i när jag är med min familj. Tycker fortfarande om dem men jag har börjat minska lite på kontakten med dem. Familjen är viktig men ibland skadar den mer än vad den ger. Den var en tyngd som lättade från mig när jag insåg att jag faktiskt inte har några skyldigheter gentemot dem och faktiskt får ta avstånd från dem. Förstår att du känner en sorg, men var tacksam för de människor som du själv har valt att ha i ditt liv
Har mer och mer börjat känna vilken toxisk miljö jag befinner mig i när jag är med min familj. Tycker fortfarande om dem men jag har börjat minska lite på kontakten med dem. Familjen är viktig men ibland skadar den mer än vad den ger. Den var en tyngd som lättade från mig när jag insåg att jag faktiskt inte har några skyldigheter gentemot dem och faktiskt får ta avstånd från dem. Förstår att du känner en sorg, men var tacksam för de människor som du själv har valt att ha i ditt liv
Självklart jättedåligt av din far men varför har du berättat att ni försökt i ett halvår att få barn? Det är väll något mellan dig och din partner och inte något en så pass elak person behöver veta?
Rent generellt är det lite lättare om du håller saker på lite avstånd om du har en dålig relation till dem.
Jag hade nog försökt få med min mamma till terapi där ni skulle kunna tala ut om hennes beteende. Hon verkar ju verkligen bry sig om att ha kontakt med dig men har tappat den sociala kompetensen?
Jag har en liknande relation med min mamma. Hon har alltid varit plump och man har ofta en känsla av att hon bara vill starta nån slags bråk eller drama. Har mått väldigt dåligt av hennes konstiga beteende genom åren. Men jag håller inte direkt kontakten längre. Vi firar jul, men det är inte mycket mer än så faktiskt. Det blir en alltför krävande relation för mig så jag hör inte av mig längre. Jag svarar kort på sms, men sällan i telefon. Om jag behöver ringa upp brukar jag vänta ett par dagar, för att samla kraft. Men mitt tips till dig är nog att hålla avståndet till dom och när du har fått det avståndet och ni ses, behandla dom som om dom vore främlingar. Artigt och kortfattat. Trist, jag vet. Men ibland orkar man inte. Det blir också svårare för din mamma att ringa runt till dina svärföräldrar om du bara har dragit dig undan. För då finns det ju inget direkt att klaga på. Lycka till hur du än väljer att göra.