Anonym (Vit) skrev 2024-09-17 07:18:14 följande:
Jo demensen är verifierad och insatserna har sats in dock skall man ju fortfarande laga mat, klä på männskan, ge henne mat, ta henne ut, hitta på nåt att göra, vem tror ni gör det? Sådana insatser finns inte. Det kostar minst 6000 dollar per månad att ha assisted living.
Insatser består av hemtjänst som handlar mat, städar och hjälper till med matlagning, ingen ger dygnet runt assistans. Är man ensamstående då hamnar man på långvården, där blir det inga promenader.
Vem stör sig på hattarna annat än jag?
Hennes sambo stör sig på det.
Jag tycker ju att min dotter skulle hjälpa till själv med något vilket hon ite gjorde och istället sa att hon har ingen lust att gå ut med mormor. Visst kunde jsg gå ut och hon laga mat men det har ju inte hänt. Jag har redan lagat mat, plockat ut en diskmaskin, tog han om mor på olika sätt och blev trött därför har jag bett om hjälp. Det är klart att jag kan gå ut med min mor själv då jag bli piggare typ imorgon.
Jag har inte uppfostrat min dotter så, verkligen inte, det var mycket otrevligt inlägg som påstått det utan att känna till mig, det var någon som bara vräkte ur sig sin ilska så det inlägget var inte till hjälp direkt.
Bor mormor i USA eller Sverige?
Att ha hemtjänst eller bo på äldreboende (INTE långvård) kostar inte 6000 dollar i Sverige. Här får de hjälp av socialtjänsten om de inte själva kan betala för sin hjälp.
Och givetvis får de promenader och utevistelse, i hemtjänsten kan man få det beviljat ett par, tre gånger i veckan, och på äldreboende får de som bor där hjälp med allt de behöver plus att välj ett boende med uteplats så sitter man ute jättemycket när vädret tillåter.