• Anonym (Vit)

Överdirver jag?

Jag och min dotter 60 respektive 40 år gamla besökte mina föräldrar 87 år gamla som bor långt borta. Jag lagat mat för alla, tagit hand om min mor som är dement och behöver tital tillstyn. Jag bad min dotter att gå ut med min mor ut några minuter i solen och min dotter säger att det vätsta hon vet är att gå ut. Hon har inte gjört något alls för någon  bara fick det hon behövde och jag tyckte att hon kan nog ta sin mormor på en kort promenad.
    Jag blev ganska arg på det, dessutom går min dotter i konstiga solhattar och vi andra tycker att det är obehagligt att vara med henne ute då, folk skrattar ju då hon ser det och tycker att hin är speciell. Det bekommer henne inte. Min dotter förklarar att det är små saker och andra har större problem.
    Det är visserligen inte stora problem men jag tycker inte om det i alla fall.

• Svar på tråden Överdirver jag?
  • Anonym (Vit)

Jo demensen är verifierad och insatserna har sats in dock skall man ju fortfarande laga mat, klä på männskan, ge henne mat, ta henne ut, hitta på nåt att göra, vem tror ni gör det? Sådana insatser finns inte. Det kostar minst 6000 dollar per månad att ha assisted living.
    Insatser består av hemtjänst som handlar mat, städar och hjälper till med matlagning, ingen ger dygnet runt assistans. Är man ensamstående då hamnar man på långvården, där blir det inga promenader.
    Vem stör sig på hattarna annat än jag?
    Hennes sambo stör sig på det.
    Jag tycker ju att min dotter skulle hjälpa till själv med något vilket hon ite gjorde och istället sa att hon har ingen lust att gå ut med mormor. Visst kunde jsg gå ut och hon laga mat men det har ju inte hänt. Jag har redan lagat mat, plockat ut en diskmaskin, tog han om mor på olika sätt och blev trött därför har jag bett om hjälp. Det är klart att jag kan gå ut med min mor själv då jag bli piggare typ imorgon.
    Jag har inte uppfostrat min dotter så, verkligen inte, det var mycket otrevligt inlägg som påstått det utan att känna till mig, det var någon som bara vräkte ur sig sin ilska så det inlägget var inte till hjälp direkt.

• Anonym (J)

Hon kanske tycker det känns jobbigt att få ut för du hånar hennes hattar?

• Anonym (Becka)
    Anonym (Vit) skrev 2024-09-17 07:18:14 följande:

Jag har inte uppfostrat min dotter så, verkligen inte, det var mycket otrevligt inlägg som påstått det utan att känna till mig, det var någon som bara vräkte ur sig sin ilska så det inlägget var inte till hjälp direkt.

Jag är inte ett dugg arg, mer än möjligen på mig själv för att jag gjort samma misstag som du alltför många gånger i mitt liv.

Beter jag mig som en dörrmatta så blir jag behandlad som en dörrmatta. Det är tyvärr så det är.
  • Anonym (Usurpator)

Men vad har du med en annan vuxen människa klädsel att göra?

• Anonym (hatt)

Kan du inte lägga in en bild på hurdan slags hatt din dotter har? Blir omåttligt nyfiken på hur den ser ut. Tycker att det verkar kul att hon kör på sin grej trots tråkig attityd från er andra.

Inte bild på din dotter i hatten alltså, hon förtjänar inte att hängas ut.

• MsM84

Du kan inte säga till din dotter att göra något, men rimligtvis kommer ni överens om någon arbetsfördelning om ni tillsammans har rest för att ta hand om mamma/mormor. Hon får väl laga mat så tar du ut din mamma på promenad eller något istället. Hennes hattar har du inget att göra med.

• Anonym (Mellie)

Din dotter verkar lat och lite barnslig. 

Självklart kan hon gå ut en stund med sin mormor när hon har åkt hela vägen från USA till Sverige för att hälsa på henne.

Så nej, du överdriver inte vad gäller den saken.

Skit i hattarna. 

• Tukt

Sådana här saker handlar ju i regel inte om en mormor i sol, eller en hatt. Ofta handlar det om årtionden av nötande olika symptom på något annat.
    Det är nog för sent att göra så mycket åt, varför jag tycker du inte ska förstora upp de här sakerna.

• Anonym (G)
    Anonym (Vit) skrev 2024-09-17 01:54:18 följande:

Vi har åkt tillsammans från Sverige till USA med den där hatten så jag klarar väl av det, det är mera att min dotter byr sig främst vad som känns bra för henne och skiter i andra. Det är inte hatten i sig eller att hon är lat och vill hellre serfa på mobilen istället för att gå utan att hon anser att hennes bekvämlighet går före allt annat.
    Jag känner väl också nåt men min dotter ringer då hon behöver och kräver att jag ställer upp och det gjorde jag så klart vare sig jag hade lust eller inte.
    Allt handlar inte om vad man har och inte har lust att göra.
    Min dotter har inte svårt med livet på något sätt och vis.

Hatten har du absolut inget alls att göra med. Det är hennes val att använda den och det ska du bara acceptera. Ogillar du den uppmärksamheten så gå inte ut med din dotter då. Tycker din dotter gör helt rätt som känner efter vad hon vill och gör det. 

Om det stör dig hela hennes sätt att vara och att hon bara gör det hon vill göra så kan du inte heller göra något. Konsekvensen av att vara som hon är är att hon kan bli ensam då ingen vill passa upp på någon som inte ger tillbaka. Det din dotter inte kan göra är att kräva saker av dig. Mitt tips till dig är att du ställer upp med det du vill utan förväntningar på att hon gör samma sak. Är hon 40 år så vet du ju redan hur hon är. Om du inte vill ge utan att få tillbaka så sluta ställa upp på allt hon vill. Du behöver tänka mer på dig själv och fokusera på ditt liv. 
  • EpicF
    Anonym (Vit) skrev 2024-09-17 00:35:03 följande:

Jag tycker inte att det är bra att dra till sig uppmärksamhet på ett negativt sätt och då man är 40 är det inte så mycket begärt att ta ut sin mormor 87 år på promenad då ens morsa 60 år lagat mat, tvättat, klätt på, gett mat till 87 åringen och bett om lite hjälp.
    Skulle 40 åring inte orkar leva? Varför skulle hon inte det?

Depression kanske? 

Om du är 60 år och inte förstår att man kan må dåligt i alla åldrar så har du missat stora delar av den sk allmänbildning. 

Ta själv din mor ut på promenad om du nu tycker hon ska ut. 
  • EpicF
    Anonym (Vit) skrev 2024-09-17 01:54:18 följande:

Vi har åkt tillsammans från Sverige till USA med den där hatten så jag klarar väl av det, det är mera att min dotter byr sig främst vad som känns bra för henne och skiter i andra. Det är inte hatten i sig eller att hon är lat och vill hellre serfa på mobilen istället för att gå utan att hon anser att hennes bekvämlighet går före allt annat.
    Jag känner väl också nåt men min dotter ringer då hon behöver och kräver att jag ställer upp och det gjorde jag så klart vare sig jag hade lust eller inte.
    Allt handlar inte om vad man har och inte har lust att göra.
    Min dotter har inte svårt med livet på något sätt och vis.

Det är rätt normalt att man bryr sig om vad som känns bäst för en själv...

• Anonym (K)

Jo demensen är verifierad och insatserna har sats in dock skall man ju fortfarande laga mat, klä på männskan, ge henne mat, ta henne ut, hitta på nåt att göra, vem tror ni gör det? Sådana insatser finns inte. Det kostar minst 6000 dollar per månad att ha assisted living.
    Insatser består av hemtjänst som handlar mat, städar och hjälper till med matlagning, ingen ger dygnet runt assistans. Är man ensamstående då hamnar man på långvården, där blir det inga promenader.
    Jag tycker ju att min dotter skulle hjälpa till själv med något vilket hon ite gjorde och istället sa att hon har ingen lust att gå ut med mormor. Visst kunde jsg gå ut och hon laga mat men det har ju inte hänt. Jag har redan lagat mat, plockat ut en diskmaskin, tog han om mor på olika sätt och blev trött därför har jag bett om hjälp. Det är klart att jag kan gå ut med min mor själv då jag bli piggare typ imorgon.

Bor mormor i USA eller Sverige?

Att ha hemtjänst eller bo på äldreboende (INTE långvård) kostar inte 6000 dollar i Sverige. Här får de hjälp av socialtjänsten om de inte själva kan betala för sin hjälp.

Och givetvis får de promenader och utevistelse, i hemtjänsten kan man få det beviljat ett par, tre gånger i veckan, och på äldreboende får de som bor där hjälp med allt de behöver plus att välj ett boende med uteplats så sitter man ute jättemycket när vädret tillåter.
  • Tow2Mater

Det finns demensboenden. Men jag gissar 'problemet' är att hon har sambo och vill bo med honom. For att flytta till ett demensboende krävs antingen att du betalar det det kostar, vilket ju är dyrt, eller så skriver du over din SS inkomst och andra tillgångar till boendet och det blir då vad det kostar och de står for allt (du har bara kvar typ lite fickpengar). En del boenden är bättre än andra. En del har uteplatser, etc.
  • EpicF
    Anonym (K) skrev 2024-09-17 19:27:14 följande:
    Bor mormor i USA eller Sverige?

Att ha hemtjänst eller bo på äldreboende (INTE långvård) kostar inte 6000 dollar i Sverige. Här får de hjälp av socialtjänsten om de inte själva kan betala för sin hjälp.

Och givetvis får de promenader och utevistelse, i hemtjänsten kan man få det beviljat ett par, tre gånger i veckan, och på äldreboende får de som bor där hjälp med allt de behöver plus att välj ett boende med uteplats så sitter man ute jättemycket när vädret tillåter.
    Ts åkte från Sverige till USA så då bor hennes föräldrar i USA. 
  • Corrie

Med tanke på solhattarna och att hon uttryckte att gå ut är det värsta hon vet så låter det som att dottern är väldigt känslig för just solen och vill undvika den. Du skulle kanske ha gett henne en annan uppgift?

• Anonym (upp)

Var det uppgjort innan resan att ni skulle agera hemtjänst åt dina åldrade föräldrar?

Eller var det tänkt som en semesterresa och sedan en dold förväntan från dig om att din dotter skulle agera hemtjänst åt dina åldrande föräldrar?
  • Agda90

6 000 dollar? Då är det inte Sverige du talar om för så mycket kostar det inte här. 
  • Anonym (Usurpator)
    Agda90 skrev 2024-09-18 10:53:53 följande:
    6 000 dollar? Då är det inte Sverige du talar om för så mycket kostar det inte här. 
    Precis som flera gånger framgått.
  • EpicF
    Agda90 skrev 2024-09-18 10:53:53 följande:
    Ts har heller aldrig påstått att det är Sverige utan det har framgått från början att hennes gamla föräldrar bor i USA och att det är dit dem rest. 
Svar på tråden Överdirver jag?