• Anonym (ts)

Kan autism/Aspergers botas?

Jag vill inte leva med denna skiten tills jag blir 80+ och dör en naturlig död. Hur ska jag stå ut med denna skit? 
    Mina mobbare hade rätt, det var ju mig det var fel på. Gråter

• Svar på tråden Kan autism/Aspergers botas?
  • Anonym (g)
    Anonym (ts) skrev 2024-10-18 22:21:48 följande:
    Vill tillägga: 

Jag tycker att så mycket var så fel med hela utredningsgången. 

Det var som at det var superviktigt att få en diagnos, men när jag väl fick en, så släppte den en totalt. Som en diagnos magiskt fixar ens liv. 
    Slappa på en autistisk stämpel på mig, och så blir allt bra.
    Eller inte.

(Ja, jag är bitter.) 
    Tyvärr är det vanligt :( Diagnos kan vara jättebra att få men just att släppa personerna med allt som behöver bearbetas...
  • Anonym (g)
    EpicF skrev 2024-10-15 14:31:39 följande:
    Funktionsvariation är inte lika kränkande som funktionsnedsättning. 

Npf-diagnoser behöver inte alltid innebära att man är "konstig", vilket funktionsnedsättning ofta indikerar till. Därför är funktionsvariation ett bättre ord för alla med npf-diagnoser. 
    Vad babblar du om? Nej, det är inte ens ett ord som är menat att användas för att byta ut det andra. Funktionsvariation kan vara betydligt mer kränkande med att folk då tycker att det bara är variationer... NPF är en funktionsnedsättning även om vissa delar kan vara positiva kommer man inte från att diagnoserna är hinder.
  • EpicF
    Anonym (g) skrev 2024-10-18 22:27:09 följande:
    Vad babblar du om? Nej, det är inte ens ett ord som är menat att användas för att byta ut det andra. Funktionsvariation kan vara betydligt mer kränkande med att folk då tycker att det bara är variationer... NPF är en funktionsnedsättning även om vissa delar kan vara positiva kommer man inte från att diagnoserna är hinder.
    Nej, det är inte en funktionsnedsättning .

Nej, diagnosen är inte alltid ett hinder i livet. 
  • Anonym (Nja)

Inte botas helt men jag tror att tillståndet kan lindras lite, beroende på person.

En normalbegåvad människa med autism kan lära sig det sociala spelet åtminstone. Sen handlar det mycket om vilja och motivation. Vad man anser sig vinna på att efterlikna en "som alla andra".

• Anonym (g)
    EpicF skrev 2024-10-19 00:18:32 följande:
    Nej, det är inte en funktionsnedsättning .

Nej, diagnosen är inte alltid ett hinder i livet. 
    Ingen förståelse här inte. Det ÄR en nedsättning, är det inga nedsättningar får man inte diagnos. Funktionsvariation är menat att användas på ett helt annat sätt vilket är meningslöst att ta här med dig, finns info att finna enkelt.
  • Anonym (g)
    Anonym (Nja) skrev 2024-10-19 01:13:22 följande:

Inte botas helt men jag tror att tillståndet kan lindras lite, beroende på person.

En normalbegåvad människa med autism kan lära sig det sociala spelet åtminstone. Sen handlar det mycket om vilja och motivation. Vad man anser sig vinna på att efterlikna en "som alla andra".

Ja vem jobbar inte på det genom livet, diagnos eller ej. Många verkar tro att hur någon är som barn eller tonåring är något fast. Maskning kan dock vara väldigt förödande för individen men mycket kan givetvis förbättras. Vid stressade situationer eller situationer som påverkar ens system rejält kan det dock bli väldigt svårt att bete sig "normalt".
  • EpicF
    Anonym (g) skrev 2024-10-19 06:45:06 följande:
    Ingen förståelse här inte. Det ÄR en nedsättning, är det inga nedsättningar får man inte diagnos. Funktionsvariation är menat att användas på ett helt annat sätt vilket är meningslöst att ta här med dig, finns info att finna enkelt.
    Du förstår fortfarande inte. Nej, helt ok det. Tur att det finns normala personer som vet att det heter funktionsvariation. 
  • Lenobia
    EpicF skrev 2024-10-19 09:10:18 följande:
    Du förstår fortfarande inte. Nej, helt ok det. Tur att det finns normala personer som vet att det heter funktionsvariation. 
    Om det inte är en funktionsnedsättning, varför finns då habilitering? LSS? Särskola(ja, innan LGR-11 så sattes personer med autism/AS in på särskola).
  • EpicF
    Lenobia skrev 2024-10-19 19:53:52 följande:
    Om det inte är en funktionsnedsättning, varför finns då habilitering? LSS? Särskola(ja, innan LGR-11 så sattes personer med autism/AS in på särskola).
    För att det finns personer med npf-diagnoser som är i behov av LSS-stöd...
  • Anonym (Beta)

Jag tror att ett visst spektrum av autism kommer att kunna botas i framtiden. Läste något om att autisters ögonrörelser är annorlunda via mätningar och att det ska vara möjligt att rigga om hjärnan via dessa ögonrörelser. Pedagogik med autistiska barn sker till viss del med ögonrörelser.

Sen så är det inte ditt fel att du blev mobbad ts. Nuförtiden lär de barnen acceptans på ett annat sätt. I mitt barns skola (ej Sverige, mellanstadiet) så delade de vissa lektioner med barn med svårigheter (downs, autism). Jag frågade hur de blev bemötta. Enligt mitt barn så älskade alla dom. 

• Meddelande borttaget
  • EpicF
    Anonym (Lars Söderdahl) skrev 2024-10-20 03:14:37 följande:
    Hur vore det om du åtminstone fattade vad diskussionen handlar om och svarar på samma plan? Det som du pratar om håller säkert många med om men i den här diskussionen är du ju på fullständig yxskaft-nivå.
    Nu svarade jag dock på en fråga och diskussion om husr ordet funktionsnedsättning vs funktionsvariation. 

Du kanske borde hänga med om hur diskussionen uttartar sig. 
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Lars Söderdahl) skrev 2024-10-21 08:41:37 följande:
    Sedan kan man ju ockå anse att du istället borde svara på samma plan som övriga och inte på ren yxskaft-nivå. Kanske.
    Lämna henne ifred. Hon är inte jag, om du nu trodde det.

Funktionsvariation är också ett bättre och mindre stigmatiserande ord för folk på spektrumet. Många är kapabla till mycket, även om inte du är det.
  • EpicF
    Anonym (Lars Söderdahl) skrev 2024-10-21 08:41:37 följande:
    Sedan kan man ju ockå anse att du istället borde svara på samma plan som övriga och inte på ren yxskaft-nivå. Kanske.
    Eller så kan du följa med o diskussion istället för att trakassera enskilda medlemmar.
Svar på tråden Kan autism/Aspergers botas?