• Anonym (ts)

Kan autism/Aspergers botas?

Jag vill inte leva med denna skiten tills jag blir 80+ och dör en naturlig död. Hur ska jag stå ut med denna skit? 
    Mina mobbare hade rätt, det var ju mig det var fel på. Gråter

• Svar på tråden Kan autism/Aspergers botas?
  • Lenobia
    Ja, autism går att botas. Bara att googla autism free diet/autism gluten free diet cures autism. 

Det finns måååååånga testemonies med många barn med autism som blir mycket bättre, alternativt blir botade helt och hållet.

Själv kan jag intyga att gluten kan påverka hjärnan vid autism, fast i mitt fall så ha min min autism blivit värre, efter jag käkade gluten med flit, och då skapades en nocebo-effekt(motsatsen till placebo). 

Jag säger inte att det är något dåligt att ha autism, men om man vill bli botad, så ska man veta att ja, det går att bli botad, eller i vart fall bli mycket bättre. 
  • Freddie K

Då är min fråga: Om man nu kan bli botad från Asperger, varför skulle man vilja det? Jag kan förstå att många lider av det, men för egen del så är jag glad att jag har Asperger. Inte för att jag är märkvärdig på något sätt, men jag har lärt mig att leva med det och det är en del av mig. Utan den så vet jag inte vem jag skulle vara och det skrämmer mig. 

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Lenobia

Hur kan fakta vara så provocerande?
    Det är fakta att många med autism har blivit bättre efter att uteslutit gluten ur kosten.

Freddie K: Varför man vill bota autism? Ja, det är ju en funktionsnedsättning, och dessutom en diagnos. 

• Anonym (J)
    Lenobia skrev 2024-10-14 06:43:44 följande:
    måååååånga testemonies  
    Allvarligt? Kan du inte länka till några vetenskapliga artiklar istället?
  • EpicF
    Lenobia skrev 2024-10-14 06:43:44 följande:
    Ja, autism går att botas. Bara att googla autism free diet/autism gluten free diet cures autism. 

Det finns måååååånga testemonies med många barn med autism som blir mycket bättre, alternativt blir botade helt och hållet.

Själv kan jag intyga att gluten kan påverka hjärnan vid autism, fast i mitt fall så ha min min autism blivit värre, efter jag käkade gluten med flit, och då skapades en nocebo-effekt(motsatsen till placebo). 

Jag säger inte att det är något dåligt att ha autism, men om man vill bli botad, så ska man veta att ja, det går att bli botad, eller i vart fall bli mycket bättre. 
    Nej, det går inte att bota med glutenfri kost. Att många upplever att de blir bättre är en helt annan sak. 
  • Freddie K
    Lenobia skrev 2024-10-14 10:26:13 följande:

Hur kan fakta vara så provocerande?
    Det är fakta att många med autism har blivit bättre efter att uteslutit gluten ur kosten.

Freddie K: Varför man vill bota autism? Ja, det är ju en funktionsnedsättning, och dessutom en diagnos. 

Ja, det vet jag att det är, men måste det vara något dåligt?
  • Freddie K

Sen säger vi inte funktionsnedsättning, utan vi säger funktionsvariation. Det är en viktig skillnad. 

• Anonym (g)
    Freddie K skrev 2024-10-15 05:33:43 följande:

Sen säger vi inte funktionsnedsättning, utan vi säger funktionsvariation. Det är en viktig skillnad. 

Nej. Det är en funktionsnedsättning, funktionsvariation är inte ett nytt ord för samma sak så där väljer varje person själv vilket ord som känns bäst. Funktionsvariation fungerar som övergripande ord när det gäller grupper etc men själv... Nej inte för mig.
  • EpicF
    Anonym (g) skrev 2024-10-15 13:57:00 följande:
    Nej. Det är en funktionsnedsättning, funktionsvariation är inte ett nytt ord för samma sak så där väljer varje person själv vilket ord som känns bäst. Funktionsvariation fungerar som övergripande ord när det gäller grupper etc men själv... Nej inte för mig.
    Funktionsvariation är inte lika kränkande som funktionsnedsättning. 

Npf-diagnoser behöver inte alltid innebära att man är "konstig", vilket funktionsnedsättning ofta indikerar till. Därför är funktionsvariation ett bättre ord för alla med npf-diagnoser. 
  • Anonym (ts)
    Anonym (ts) skrev 2024-10-14 05:56:44 följande:
    Tack för väldigt bra råd. 

Ja, de har gett mig diagnosen och bara släppt mig, vilket jag tycker är fel på många olika nivåer. 
    Vill tillägga: 

Jag tycker att så mycket var så fel med hela utredningsgången. 

Det var som at det var superviktigt att få en diagnos, men när jag väl fick en, så släppte den en totalt. Som en diagnos magiskt fixar ens liv. 
    Slappa på en autistisk stämpel på mig, och så blir allt bra.
    Eller inte.

(Ja, jag är bitter.) 
Svar på tråden Kan autism/Aspergers botas?