• Anonym (J)

Rånad hos frisören

Kom precis ifrån frisören efter att ha färgat håret och klippt mig. Det landade på 2750 kr. Är inte det väldigt dyrt? Hur kan det ha blivit så dyrt att gå till frisören? 

• Svar på tråden Rånad hos frisören
  • Anonym (Göran)
    Anonym (Hm) skrev 2024-09-26 06:39:11 följande:
    Vilket enormt nedvärderande inlägg mot frisörer som vidareutbildar sig.

Hur många balayage gör du och dottern på varann? Hur många nyanserihar eller uppklippningar?
    Är det relevant? De gör ju vad de tycker blir bra och är nöjda med att det blir billigt.

Jag målar huset själv. Det skulle säkert bli bättre om jag betalade någon för det men jag är nöjd. Vilket hån mot målarkåren!
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Göran) skrev 2024-09-26 09:39:23 följande:
    Är det relevant? De gör ju vad de tycker blir bra och är nöjda med att det blir billigt.

Jag målar huset själv. Det skulle säkert bli bättre om jag betalade någon för det men jag är nöjd. Vilket hån mot målarkåren!
    Jadå men att uttrycka att det inte är rocket science och blir lika bra är hånfullt mot en yrkeskår, att likställa att slänga i en boxfärg och klippa rakt hår (som inte skulle kosta mkt hos frissan heller) mot avancerade tekniker.
  • Anonym (Göran)
    Anonym (Hm) skrev 2024-09-26 12:29:24 följande:
    Jadå men att uttrycka att det inte är rocket science och blir lika bra är hånfullt mot en yrkeskår, att likställa att slänga i en boxfärg och klippa rakt hår (som inte skulle kosta mkt hos frissan heller) mot avancerade tekniker.
    Det är det ingen som har gjort heller.
    Cathariiina skrev 2024-09-26 08:37:06 följande:
    Vi gör inget sådant, men det är inget vi skulle vilja ha heller. 

• Cathariiina
    Anonym (Hm) skrev 2024-09-26 12:29:24 följande:
    Först och främst så gör min dotter som jag säger, vilket frisörskorna ofta inte gör. Jag kommer ihåg tillfällen när jag gick hem gråtande från salongen. Jag hade t.ex. sagt "jag vill ha behålla längden", och sedan sjunkit ned i en damtidning. Nästa gång jag tittade upp hade jag typ inget hår kvar... och sedan ska man betala för eländet också! Detta problem har blivit större med åren, då så många frisörskor är invandrare nu. 

Eller så sa jag "jag har väldigt kraftigt hår, så permanentvätskan måste vara stark och sitta länge". Ändå var det bara lite fall i håret, om ens det, när spolarna kom ur. För tjejen gjorde bara som vanligt ändå. 
  • Anonym (Hm)
    Cathariiina skrev 2024-09-26 14:42:33 följande:
    Först och främst så gör min dotter som jag säger, vilket frisörskorna ofta inte gör. Jag kommer ihåg tillfällen när jag gick hem gråtande från salongen. Jag hade t.ex. sagt "jag vill ha behålla längden", och sedan sjunkit ned i en damtidning. Nästa gång jag tittade upp hade jag typ inget hår kvar... och sedan ska man betala för eländet också! Detta problem har blivit större med åren, då så många frisörskor är invandrare nu. 

Eller så sa jag "jag har väldigt kraftigt hår, så permanentvätskan måste vara stark och sitta länge". Ändå var det bara lite fall i håret, om ens det, när spolarna kom ur. För tjejen gjorde bara som vanligt ändå. 
    Nu tror jag dels du överdriver kraftigt för få frisörer klipper snagg om du ber om toppar. Samtliga frisörer jag gått till senaste 10 åren har stämt av längden innan de börjar också så jag vet inte vad för frisörsalonger du har nära dig. Att du betalar när du är missnöjd med en tjänst är ju något du också får jobba på själv att våga säga ifrån när du är missnöjd.

Att permanenta håret på det viset låter också som att det var ett tag sen du besökte en salong. 
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Göran) skrev 2024-09-26 12:36:34 följande:
    Det är det ingen som har gjort heller.
    Cathariiina skrev 2024-09-26 08:37:06 följande:
    Vi gör inget sådant, men det är inget vi skulle vilja ha heller. 
    Fattar inte vad du svarar på ens, men jo personen jag besvarade uttryckte sig så.
  • Anonym (Göran)
    Anonym (Hm) skrev 2024-09-26 20:14:13 följande:
    Fattar inte vad du svarar på ens, men jo personen jag besvarade uttryckte sig så.
    Näppeligen. Du yrar igen.
  • EpicF
    Anonym (M) skrev 2024-09-24 12:58:45 följande:

HUR tar man inte reda på i förväg vad något kommer att kosta???

Man frågar frisören och då får man oftast ett cirka pris man kan förhålla sig till. 
  • Anonym (Göran)
    EpicF skrev 2024-09-26 21:04:22 följande:
    Man frågar frisören och då får man oftast ett cirka pris man kan förhålla sig till. 
     Nej. Om man frågar frisören så får man ett svar.
    Inlägget som du citerar undrar hur man gör för att INTE ta reda på hur något kostar. Läs det gärna.
  • EpicF
    Anonym (J) skrev 2024-09-24 20:50:09 följande:
    2750 kr fick jag betala och det ÄR dyrt för knappt 2 timmar. Du är väl antagligen frisör själv eftersom du på fullt allvar tycker att det är ett rimligt pris
    Med tanke på vad lokal, färg, schampo, handikar, el, tvätt, bokningssystem etc etc kostar så är det inom rimlighetens gränser. 
  • EpicF
    Anonym (J) skrev 2024-09-24 20:38:57 följande:
    Det behöver nödvändigtvis inte bli ett sämre resultat bara för att någon tar mindre betalt. 
    Självklart behöver det inte det. Men det kan bli ett sämre resultat med billigare produkter. 

Men som sagt, man har ett ansvar själv att fråga om pris. 
  • EpicF
    Anonym (J) skrev 2024-09-24 20:38:57 följande:
    Det behöver nödvändigtvis inte bli ett sämre resultat bara för att någon tar mindre betalt. 
    Självklart behöver det inte det. Men det kan bli ett sämre resultat med billigare produkter. 

Men som sagt, man har ett ansvar själv att fråga om pris.
  • EpicF
    Anonym (Hm) skrev 2024-09-24 21:03:22 följande:
    Vilka frisörer kör 3 samtidigt?
    Tre är nog ovanlig men nog kan de ta en enkel klipp samtidigt som en annan kund sitter med färgen i håret. 
  • EpicF
    Raggartjejen skrev 2024-09-25 16:28:12 följande:
    Sorry, jag läste fel🙂
    Det gjorde jag också 🙈
  • EpicF
    Cathariiina skrev 2024-09-26 14:42:33 följande:

Då kräver man att få reducerat pris om det blev för kort. Blir permanenten dålig så får de göra om utan att det ska kosta kunden något. 

Upplever faktiskt mer svenskar som är frisörer än invandrare... Det beror nog på var man bor. 
  • EpicF
    Anonym (Göran) skrev 2024-09-26 21:09:26 följande:
     Nej. Om man frågar frisören så får man ett svar.
    Inlägget som du citerar undrar hur man gör för att INTE ta reda på hur något kostar. Läs det gärna.
    Ja, jag vet att jag läste fel. 

Men om frågar frisören så får man ett svar på vad det uppskatt ingsvis går, om de inte har fast pris. 
  • Anonym (Malmö)
    Aliona skrev 2024-09-24 15:38:51 följande:

Låter dyrt. Min frisör, som är en bättre salong i stan (Malmö) tar 1355 för klipp+färg+styling. Den dyraste färg-klippningen med 2-3 färger tar de 1610 kr för. 

Vilken salong? Bättre pris än den jag går till! 
Svar på tråden Rånad hos frisören