• Mister1978

Fråga om kvinnor som inte vill ha/ge sex och närhet

Jag lever i ett förhållande där min fru knappt alls är intresserad av eller vill ha närhet och sex. Detta tär väldigt mycket på mig. Jag har inga jätteförväntningar tycker jag själv, skulle vara nöjd med 1-2 gånger i veckan och att man däremellan är fin mot varandra genom beröring, pussar, kramar mm.

Det skulle vara intressant att höra från särskilt kvinnor om ni varit eller är i denna situation. Om man älskar sin partner, varför vill man då inte försöka tillfredställa ett behov hos den. Jag försöker alltid utgå från min frus behov när jag gör saker för henne. Och ibland är det saker som jag själv kanske inte tycker är så roliga men de känns bra när jag gör dem för henne då jag vet att hon blir glad. Min slutsats blir att min fru inte bryr sig om mina behov på samma sätt och inte är mån om att jag ska vara glad. Det är ganska tråkigt att känna.

Jag tycker detta är väldigt frustrerande då det pågått i flera år. Varje gång jag tar upp det och vill prata om det blir hon irriterad och det blir nästan värre än innan. Så jag går i tankar om jag ska lämna eller tom vara med någon annan. Men helst av allt hade jag ju velat lösa detta ihop.

• Svar på tråden Fråga om kvinnor som inte vill ha/ge sex och närhet
  • New  Dawn
    Mister1978 skrev 2024-09-27 14:41:02 följande:
    Fråga om kvinnor som inte vill ha/ge sex och närhet

Jag lever i ett förhållande där min fru knappt alls är intresserad av eller vill ha närhet och sex. Detta tär väldigt mycket på mig. Jag har inga jätteförväntningar tycker jag själv, skulle vara nöjd med 1-2 gånger i veckan och att man däremellan är fin mot varandra genom beröring, pussar, kramar mm.

Det skulle vara intressant att höra från särskilt kvinnor om ni varit eller är i denna situation. Om man älskar sin partner, varför vill man då inte försöka tillfredställa ett behov hos den. Jag försöker alltid utgå från min frus behov när jag gör saker för henne. Och ibland är det saker som jag själv kanske inte tycker är så roliga men de känns bra när jag gör dem för henne då jag vet att hon blir glad. Min slutsats blir att min fru inte bryr sig om mina behov på samma sätt och inte är mån om att jag ska vara glad. Det är ganska tråkigt att känna.

Jag tycker detta är väldigt frustrerande då det pågått i flera år. Varje gång jag tar upp det och vill prata om det blir hon irriterad och det blir nästan värre än innan. Så jag går i tankar om jag ska lämna eller tom vara med någon annan. Men helst av allt hade jag ju velat lösa detta ihop.

Vad är det du skulle vilja att hon gjorde? Jag förstår att du hade önskat att allt var annorlunda. Att hon ville ha sex och närhet, och att ni älskade varandra.
    Men om du tänker mer krasst på det, med den verklighet du verkligen har. Vill du att hon ska ge dig njutning, genom att runka och/eller suga? Du pratar om att tillfredsställa behov. 
    Vad har du och hon sagt när du tagit upp det?

Jag kan svara utifrån min erfarenhet. Det ser lite annorlunda ut eftersom vi hade sex, fastän känslorna hade dött. Det blev bara en mekaniskt akt, likt onani. Jag ville skiljas egentligen men det kändes svårt. Otroligt smärtsamt. Hela livet skulle kastas omkull. Kändes oerhört för barnen. Till slut slutade vi ha sex, eftersom jag tyckte det kändes så kargt, och för att min man skulle förstå att relationen höll på  dö helt, men det tog ungefär ett år innan jag orkade säga det. 
    Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • New  Dawn
    Fjäril kär skrev 2024-09-28 09:13:41 följande:

Ts

Om du utgår från där ni är just nu. Hennes ovilja att prata om saken och därmed också ovilja att lösa problemet så är detta vad du har att förhålla dig till och utgå ifrån. 

Om hon inte kan/vill kommunicera så måste du å andra sidan vara övertydlig med hur du vill ha det och att du förvänta dig att hon tar sin del av ansvaret och att det får tydliga konsekvenser oavsett och att då HÅLLER på dom. 

Och nej mer sex löser INTE problemet,  även om hon skulle gå med på sex 5 dagar i veckan så är det just det. Hon går med på det.  Det är inte samma sak som att hon frivilligt vill ligga. 
    Svaret på problemet ligger i varför hon inte vill... 

Sant
    Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • New  Dawn
    Tecum skrev 2024-09-27 18:32:48 följande:
    Det kvittar vad du skriver här, kvinnorna på FL kommer ändå vara övertygade om att allt är ditt fel. Precis som Linda ovan, även om din fru inte vill tala om problemen eller vad som är fel beror det på dig.

Jag har läst massor av trådar om liknande problem och har blivit allt mer övertygad om att separation är enda utvägen för att få igång sexlivet. Som Linda skriver, med en ny man blev hon jättesugen igen. Synd bara att du ska få skulden.
    Jag tror att du är för snäll, hon tar dig för given och har tappat attraktionen. Vad ska du göra, du kan knappast bli en tuffing som kör med henne... Enda alternativet  till skilsmässa, då hon inte går att tala med, är att du visar intresse för andra kvinnor. "Man saknar inte kon förrän båset är tomt" heter det, kanske den insikten kan få henne att ta tag i de problem hon tydligen anser ni har men inte vill tala om.
    Vadå skuld? Måste någon skuldbeläggas för att inte en relation fungerar? För att sexlusten försvunnit? 

Ofta är saker komplexa. Nu när jag lever i en ny och kärleksfull relation är det så oerhört mycket som är olika. Vad vi gör, hur vi pratar med varandra, hur vi visar omtanke osv. Vi har väldigt mycket mer ickssexuell närhet och sexlivet är bättre. 

När jag levde i min förra relation visste jag inte att jag saknar vissa av de saker som jag har nu. Min nya man är bättre på många olika punkter, men jag är också bättre. Det är så mycket som ger följdrelaktioner och beteenden.

Vissa personer, kanske oftare män, nöjer sig med betydligt sämre relationer. Mitt ex ville inte skiljas och det var trots att vi då inte hade närhet, eller sex. Han sa, vi har ju redan olika sovrum, men vi kan bo ihop för barnen. Jag kände det som att långsamt bli kvävd. Jag kunde inte stanna.

Hade vi haft våra mekaniska sextillfällen hade han väl inte tyckt något var dåligt, trots att all närhet och kärlek hade dött. Visst, jag tyckte om honom som gemensam far och han var, och är, en bra person i det stora hela, och jag bryr mig om honom. Jag vill att han ska ha det bra. Även om jag fortfarande ser hans brister, men det spelar ingen roll när vi inte är tillsammans. 
  • Anonym (ena bara åt ena hållet)

En liten undran när du skriver att du gör saker som tillfredsställer henne som hon tycker om även om du inte gör det för att hon ska bli glad men att hon aldrig gör något tillbaka.

Vad är det för saker du gör då? och menar du att hon aldrig gör saker för dig för att göra dig glad? då menar jag inte sex utan andra saker som hon kanske gör
    för att göra dig glad?

Om hon inte gör något alls även saker som inte handlar om sex för att göra dig glad men du gör fler saker för henne som gör henne glad så låter det ju inte alls bra. 
    Det är ju ett givande och tagande i ett förhållande så om hon inte gör saker för dig
    alls inte ens saker som inte handlar om sex ska du absolut tänka över erat förhållande, men uppfattar hon att du gör flera saker för att hon ska bli glad?
    anser hon att du gör saker för henne men att hon inte vill göra saker för henne?

• Anonym (Hanna)

Du skriver att hon vägrar prata om det..

Hur är er kommunikation i övrigt? Kan ni prata om djupa saker såsom sårbarhet, glädje, rädslor, oro, drömmar etc? För om ni inte är emotionellt intima så kommer hon inte ha mod att faktiskt våga öppna upp kring sex. Sex är väldigt intimt och fullt med integritet. 

Kan ni börja bygga upp intimiteten sakta? En kyss innan jobbet? Omfamna varandra och kramas vid kaffekokaren? Sova nakna? Dela täcke och somna sked? Massera varandra? Hålla handen när ni är ute och promenerar? Busa och skratta med varandra? Vara i varandras famn dagligen? Intimitet föder intimitet. Och har ni en bra kommunikation så kommer därmed tillit.

Jag tror män och kvinnor (förutom hormoner) är olika när det gäller sex. Känns som män kan frikoppla sex. För kvinnor i en relation så krävs som sagt emotionell intimitet för att tända till. 

• Tecum
    New Dawn skrev 2024-09-28 09:55:17 följande:
    Vadå skuld? Måste någon skuldbeläggas för att inte en relation fungerar? För att sexlusten försvunnit? 

Ofta är saker komplexa. Nu när jag lever i en ny och kärleksfull relation är det så oerhört mycket som är olika. Vad vi gör, hur vi pratar med varandra, hur vi visar omtanke osv. Vi har väldigt mycket mer ickssexuell närhet och sexlivet är bättre. 

När jag levde i min förra relation visste jag inte att jag saknar vissa av de saker som jag har nu. Min nya man är bättre på många olika punkter, men jag är också bättre. Det är så mycket som ger följdrelaktioner och beteenden.

Vissa personer, kanske oftare män, nöjer sig med betydligt sämre relationer. Mitt ex ville inte skiljas och det var trots att vi då inte hade närhet, eller sex. Han sa, vi har ju redan olika sovrum, men vi kan bo ihop för barnen. Jag kände det som att långsamt bli kvävd. Jag kunde inte stanna.

Hade vi haft våra mekaniska sextillfällen hade han väl inte tyckt något var dåligt, trots att all närhet och kärlek hade dött. Visst, jag tyckte om honom som gemensam far och han var, och är, en bra person i det stora hela, och jag bryr mig om honom. Jag vill att han ska ha det bra. Även om jag fortfarande ser hans brister, men det spelar ingen roll när vi inte är tillsammans. 
    Jag blir glad över att du ifrågasätter det skuldbeläggande som hela tiden poppar upp i denna typ av trådar För oftast är orsakerna till krisen ett negativt samspel där man inte förstår varann och misslyckas i kommunikationen. Det jag menar med "skulden" i inlägget syftar på Lindas två första inlägg där hon skyller allt på mannen och ifrågasätter allt han skriver.

Du har skrivit om dina två viktiga relationer förr och du beskriver det väldigt bra och jag hoppar att de som läser tar till sig. Just att du vågar erkänna att du hade del i att det gick fel och att du är bättre nu är väldigt viktigt. Man lär sig av erfarenhet, både god och dålig.
    Jag tror också att män är tåligare när relationen är dålig. Har vi bara sex, mat och ett varmt bo kan vi stå ut med mycket.
  • New  Dawn
    Tecum skrev 2024-09-28 14:46:20 följande:
    Jag blir glad över att du ifrågasätter det skuldbeläggande som hela tiden poppar upp i denna typ av trådar För oftast är orsakerna till krisen ett negativt samspel där man inte förstår varann och misslyckas i kommunikationen. Det jag menar med "skulden" i inlägget syftar på Lindas två första inlägg där hon skyller allt på mannen och ifrågasätter allt han skriver.

Du har skrivit om dina två viktiga relationer förr och du beskriver det väldigt bra och jag hoppar att de som läser tar till sig. Just att du vågar erkänna att du hade del i att det gick fel och att du är bättre nu är väldigt viktigt. Man lär sig av erfarenhet, både god och dålig.
    Jag tror också att män är tåligare när relationen är dålig. Har vi bara sex, mat och ett varmt bo kan vi stå ut med mycket.
    Ja, jag tror både män och kvinnor är väldigt snabba på att beskylla varandra och det är ganska tröttsamt. 

Jag tror att det finns en större anledning för män att vara nöjda om deras kvinnor vill ha sex med dem, eftersom att många kvinnor inte vill ha sex när relationem är dålig. Det är, på riktigt, ett bra tecken att en kvinna vill ha sex med sin man.

Tyvärr är det inte alls samma för kvinnor. Det finns jätteelaka män som vill ha sex med sina kvinnor. Det finns män, som trots att relationen har jättemånga brister, ändå vill ha sex. Trots att kärleken är svag. Därför behöver det faktiskt inte betyda så mycket att en man vill ha sex med sin kvinna. Ibland är han bara sugen på sex. 

Däremot är ju sex viktigt i bra och kärleksfulls relationer, även för kvinnor, men om man ser det ur ett större perspektiv blir det skillnad, mellan könen.

Jag tror att jag är lite annorlunda, vilket bla beror på att jag har en väldigt hög naturlig sexdrift. Jag "måste komma" när det har gått ett visst antal dagar, annars kommer jag i sömnen. Detta "levde" vårat sexliv på i slutet av min förra relation. Självklart påverkar det även mitt sexliv i dag, men nu är det mycket, mycket mer än att bara "lätta på trycket".
    När jag läser om sexlösa relationer känner jag igen mig, fastän vi hade sex. 
  • Mister1978
    Anonym (Kvinna) skrev 2024-09-27 19:32:31 följande:

Mest sannolikt så har er relation gått över till vänskap och då är det svårt att få tillbaka kärleks och attraktionskänslorna. Det behöver inte vara något du gör fel, utan att ni inte lyckats hålla fen rätta lågan vid liv genom barnfödslar och vardag. Det är sånt som händer många.

jag levde i en sådan relation och jag har dessutom närhet och beröring som kärleksspråk men mådde inte bra av att ha det med min man. Det var inget illa menat, vi hade bara nått slutet av vår kärleksresa tillsammans, vi var mer som syskon än älskare.

Hittade ni en lösning på det eller gick ni skilda vägar?
  • Anonym (Klag)

Min man klagar också på att vi aldrig har sex. Men det är liksom inte skönt! aldrig fått orgasm med honom. 

• Mister1978
    Anonym (Klag) skrev 2024-11-13 14:34:02 följande:

Min man klagar också på att vi aldrig har sex. Men det är liksom inte skönt! aldrig fått orgasm med honom. 

Så är det inte för oss. När vi haft (imperfekt) sex kommer alltid min fru först. Jag skulle aldrig ha sex utan att hon får orgasm. Jag försöker alltid göra de saker jag vet att hon tycker är skönt. Jag anstränger mig lite mer även där kan man säga.
Svar på tråden Fråga om kvinnor som inte vill ha/ge sex och närhet