Anonym (Känner igen mig) skrev 2024-10-13 16:44:52 följande:
Det var så uppfriskande att se ett inlägg från "den andra sidan" Dom enda som hörs, är i princip folk som redan har det gott ställt.
Jag har också fått det tuffare ekonomiskt. Och jag har ett s.k. låglöne yrke med. Men några måste ju jobba med sådant med.
Det är skrämmande vad dålig koll en del människor har. Bara kastar ur sig saker. Problemet är att ville man få igång köpkraften. Så skulle man gjort det mer effektivt, genom att istället sänka skatten för de grupperna som hållit hårdast och kämpat hårdast med sin ekonomi. D.v s. Medel och låginkomsttagare. Det är rent skitsnack från finansministern, om hon inte är rentav efterbliven.
Det finns mycket märkliga saker denna regering håller på med. Och bara det här nya med att man ska registrera vilka åsikter just invandrare har. Låter helt sjukt, I ett land som Sverige. Om vi nu ska vara ett demokratiskt land. Och skänker tankar till Hitler och judarnas tid. Sen håller jag med om att man ska sköta sig. Men man har rätt till egna åsikter. Det är ju det en demokrati bygget på. Och stg man ska ha friheten att kunna göra val. Det här är faktiskt något jag finner obehagligt.
Vet inte heller vad folk syftar på att sossarna ska ha ställt till med. Om det är invandringen. Så är högern med Reinfeldt lika skyldiga. Han såg till så att alla uppehållstillstånd blev permanenta. Och folk kunde bara välla in i Sverige. Med försäkran att dom skulle få stanna i landet permanent. Bara så där.
Dessutom vet jag inte vad som blivit bättre med denna regering. Sveriges klyftor ökar så fort, att vi sticker ut i hela Europa. Det är ganska magstarkt med tanke på att det finns fattigare länder än oss. Det är ingen vidare utveckling. Det skjuts och begås brott dagligen. Lika mycket. Fast dom sa att det skulle bli "ordning" Det skär ned på välfärd och annat. Vad jag läst handlar det om en del knappt får en portion mat på sjukhuset till att vissa tvingas gå till soppkök för att klara sig. Även hjälporganisationer säger att trycket ökat på folk som kommer och söker hjälp.
På det har utvecklingen av hyror skjutit sinnessjuka nivåer. Arbetslösheten har inte varit så hög som den är nu på 10 år. Och många blir varslade. Samtidigt som då regeringen tycker att det är på sin plats att sänka aktivitetsstöd och akassa kraftigt.
Rösta bättre i nästa val, om du inte har det väldigt gott ekonomiskt. För en sak är säker. Du får det sämre som låg och medel. Är bara titta på prioriteringarna dom gör och hur dom skär ned i välfärd och sociala skyddsnät.
Jag tror personligen att dok redan förlorat valet i och med detta. Då valet förmodligen kommer avgöras av arbetslösa och sjuka. Folk måste kunna leva drägligt också. Det är det som är grejen.
Håller med!
Självklart behöver man ju öka köpkraften hos de som har mindre pengar, de som redan har det gott ställt har ju fortfarande det tillräckligt gott ställt för att köpa. Till skillnad från de som har mindre pengar, som ju dessutom är fler till antalet som sammanlagt blir det ju mycket.
Sedan är det ju ändå folk som man annars skulle se det som ganska gott ställt som man hört mest gnäll ifrån under den här tiden med ökade kostnader. Folk med flera miljoner i lån gnäller om höga räntor, det är ju inte riktigt låginkomsttagare. Eller när elpriserna sköt i höjden och man delade ut stöd till de med högst kostnader, det är ju sällan de med mindre pengar som har särskillt höga elkostnader heller.
Det är ju också sjukt med hyrorna trots de höjda räntorna har det ju ändå delvis varit billigare att äga sin bostad med bolån än att hyra om man ser till kvm- priser. Hur är det rimligt? Speciellt eftersom de som har det sämst ställt inte har möjlighet att få bostadslån och därmed måste hyra sin bostad.
Det är generellt sett billigare att vara rik, eftersom du har ett bättre läge att förhandla priser och avtal. Du har råd med bättre saker generellt, vilket i längden blir blir billigare generellt. Det är faktiskt sjukt. Och värre kommer det bli.