• Anonym (Johanna)

Den här regering är hemsk

Jag var en av de som röstade för maktskifte 2022 så jag får väl skylla mig själv egentligen. Fattar inte hur jag ska klara ekonomin. Hyran, elen, kollektivtrafik, medicin, mat ALLT går upp mer och mer. Är ensamstående och har ett lågbetalt jobb (men ett jobb jag trivs med). Har ångest över hur det ska gå ihop. Regeringen och Sd har visat klart och tydligt att de som har det dåligt förtjänar att få det sämre och de som redan badar i pengar ska mer ha. Vad tycker ni om politiken och klarar ni er ekonomiskt?

• Svar på tråden Den här regering är hemsk
  • Agda90

Sen när har moderaterna och co sett till den lilla människan? Aldrig. Så varför skulle de göra det nu? 
    De fiskade röster, folk svalde betet och nu har vi som vi har det. 

Åkesson och Busch tycker att de lyckades för att drivmedelspriset gick ner och det finns på allvar människor som köper att det är Bill och Bulls förtjänst att priserna gick ner. Det var avtalet på reduktionsplikten så löpte ut.
    Problemet är att Sverige har åtagit sig att reduktionsplikten ska följas så drivmedelspriserna kommer att gå upp och man kommer att skylla på sossarna då utan att fatta vad det handlar om.

Alltså det här är värsta dokusåpan!

• Anonym (micke)

Jag är inte heller någon höginkomsttagare men klarar mej betydligt bättre idag
    än med förra regeringen.

Har långt till jobbet och bensinpriset mycket lägre nu.
    Elkostnaden är lägre idag
    Räntorna på huslånet lägre

Längtar inte tillbaka till 2022 och bara tanken på att Morgan Johansson eller
    Strandhäll sitter i regeringen får mej att må illa.
    Vänsterpartiet och Miljöpartiet är sämsta möjliga samarbetspartner i en framtida
    regering. Två galna extremistiska partier.

• Mentat

Visst kunde man önska att det ginge fortare men det går åtminstone i rätt riktning nu, vilket man definitivt inte kan säga om förra regeringen!

Ja, inflationen har varit jobbig men den har varit ett problem världen över så uppenbarligen har den inte varit regeringens fel. Till stor del orsakades den av höjda energipriser men är nu åter under kontroll. Om (s)-regeringen hade suttit kvar hade dessutom dieselpriserna varit betydligt högre, vilket skulle fördyrat alla transporter - t.ex. av livsmedel till butikerna.

• Egon den stora

Att du är ensamstående är väl inte regeringens fel? Dessutom är ditt inlägg inte sant så det är svårt att ta seriöst.  

• Anonym (T)

Nu sänker regeringen skatten för vanliga löntagare vilket kommer att spara åtskilliga tusenlappar om året för ett vanligt hushåll, förutsatt att du inte bor i Stockholm. Här ska den rödgröna majoriteten som styr staden istället höja skatten.

• Anonym (?)
    KakanMiller skrev 2024-09-30 10:14:23 följande:
    Den här regering är hemsk

Jag är väldigt nöjd med denna regeringen. Tyvärr behövs det tuffa år för att försöka vända det kaos som socialdemokraterna skapade. så ni får hålla ut. Dessutom har de väl höjt massa olika bidrag bla barnbidraget. Att de sänker skatten för höginkomsttagare är väl inget som drabbar din ekonom. 

vad fan babblar du om? de har HÖJT INTE barnbidraget din lögnare
  • Tecum
    nattuw skrev 2024-09-30 21:29:26 följande:
    Penningpolitik och inflation är riksbankens område.
    Inflation uppstår inte av sig självt. När marknaden löper amok krävs det politiska beslut för att mildra effekterna. Dessa beslut vågade ingen regering ta.
  • nattuw
    Tecum skrev 2024-10-01 17:50:35 följande:
    Inflation uppstår inte av sig självt. När marknaden löper amok krävs det politiska beslut för att mildra effekterna. Dessa beslut vågade ingen regering ta.
    Det är fortfarande den fristående riksbanken som sköter penningpolitiken och har som uppgift att hålla ordning på inflationen. Våra politiker kan inte lägga sig i utan att lagen ändras först.
  • Tecum
    nattuw skrev 2024-10-01 20:51:56 följande:
    Det är fortfarande den fristående riksbanken som sköter penningpolitiken och har som uppgift att hålla ordning på inflationen. Våra politiker kan inte lägga sig i utan att lagen ändras först.
    Det behövs ingen lagändring för att tillfälligt sänka energiskatter...
  • KillBill
    Anonym (T) skrev 2024-10-01 13:20:52 följande:

Nu sänker regeringen skatten för vanliga löntagare vilket kommer att spara åtskilliga tusenlappar om året för ett vanligt hushåll, förutsatt att du inte bor i Stockholm. Här ska den rödgröna majoriteten som styr staden istället höja skatten.

Vanliga löntagare får begränsad skattesänkning  och samtidigt har regeringen bestämt att folk ska betala mer för mediciner och att unga under 30 ska betala mer för tandläkarbesök. Att regeringen  inte stöttar regionerna och kommunerna tillräckligt leder till att  olika typer av avgifter eller skatter kan öka där. Bla. vill SD, M och KD som styr i Blekinge genomföra kraftiga höjningar av avgiften för besök på vårdcentaler..

Det finns många förlorare med regeringens politik.
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
Svar på tråden Den här regering är hemsk