• Anonym (Johanna)

Den här regering är hemsk

Jag var en av de som röstade för maktskifte 2022 så jag får väl skylla mig själv egentligen. Fattar inte hur jag ska klara ekonomin. Hyran, elen, kollektivtrafik, medicin, mat ALLT går upp mer och mer. Är ensamstående och har ett lågbetalt jobb (men ett jobb jag trivs med). Har ångest över hur det ska gå ihop. Regeringen och Sd har visat klart och tydligt att de som har det dåligt förtjänar att få det sämre och de som redan badar i pengar ska mer ha. Vad tycker ni om politiken och klarar ni er ekonomiskt?

• Svar på tråden Den här regering är hemsk
  • Anonym (Johanna)
    Anonym (Borta med vinden) skrev 2024-10-04 21:51:41 följande:
    Jag är så pass extrem att jag anser att låginkomsttagare/ medelinkomsttagare ska få ännu mindre i plånboken.

Det förstod jag när jag röstade. Det som förbluffar mig är att vissa som röstade fram en högerregering var så pass lättlurade att de trodde invandringsfrågan skulle vara en magisk lösning på allt. Det är känslostyrt om något.
    Varför anser du att låg- och medelinkomsttagare ska få ännu mindre i plånboken? Förutom den moraliska aspekten hur gynnar det samhällsekonomin att stora grupper ej kan konsumera?
  • Anonym (Johanna)
    Anonym (Borta med vinden) skrev 2024-10-04 22:32:21 följande:
    Ska man enbart gå på fakta så genererar en större invandring mer skatteintäkter i det långa loppet. Nu är jag inte för det men en fråga som är helt klart känslostyrt. Då sd dessutom agiterar via sina trollfabriker och kvinnor propaganda så bidrar de till skapandet av detta.

Sd borde placeras där de hör hemma -på vänsterblocket.
    Vad grundar du det påståendet på; att en invandring som den Sverige har haft skulle ge plus i kassan?
  • KillBill
    Anonym (Johanna) skrev 2024-10-05 09:55:22 följande:
    Vad grundar du det påståendet på; att en invandring som den Sverige har haft skulle ge plus i kassan?
    Invandring ökar ett lands BNP  och dess skatteintäkter. Sedan ökar förstås även samhällets kostnader.

Totalt sett resulterar invandringen i en kostnad men det varierar med hur vilka inkomster och skatteintäkter en invandrare genererar under sin tid i landet. 

En invandrare som jobbar inom ett låglöneyrke kommer bli en kostnad medan invandrare som har högre lön kan bli en vinst. I sammanhanget är det bra att känna till att även även människor med svenskt ursprung som jobbar i låglöneyrken kan utgöra en kostnad för samhället.
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Anonym (Borta med vinden)
    Anonym (Johanna) skrev 2024-10-05 09:54:06 följande:
    Varför anser du att låg- och medelinkomsttagare ska få ännu mindre i plånboken? Förutom den moraliska aspekten hur gynnar det samhällsekonomin att stora grupper ej kan konsumera?

Båda är föremål för en längre diskussion. I korta drag så vill jag att steget mellan höginkomsttagare och låginkomsttagare blir högre. Därför röstade jag höger också. I Sverige så subventioneras hushållsnära tjänster exempelvis, en höginkomsttagare borde inte få den subventionen och tjänsterna borde bli mer lättillgängliga. arbetslöshet minskar och hushållen får större konsumtionskraft.

Gällande invandringen så var det ökad bnp det främsta argumentet för reinfeldts regering. De hade räknat på detta även med en initial kostnad. Som jag förstår så har det i verkligheten genererat betydligt mer pengar till Sverige än ut. Det presenteras inte så från sd:s håll förstås.

• Anonym (Man 9)

E väl inte fel med att hjälpa folk som vill leva å e tacksamma för en nystart utan krig, men idioter ska bara bort enkelt å snabbt!

• KillBill

Låt det smälta in. Jimmie Åkesson bjöd presidenten för det kriminella MC-gänget Comanches på glitter-fest hemma i villan och bjöd honom på sitt eget bröllop.

Presidenten för Comanches  är nära vän till familjen Åkesson och när han varit i Sölvesborg har han bott hemma hos nära anhöriga till Jimmie. Han har enligt vittnen varit tajt med familjen i många år...

Danska Justitieutskottet går nu ut med en varning till Sverige. Comanches är kända för att vara extremt kriminella..

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Anonym (micke)
    Anonym (Borta med vinden) skrev 2024-10-05 17:05:53 följande:

Båda är föremål för en längre diskussion. I korta drag så vill jag att steget mellan höginkomsttagare och låginkomsttagare blir högre. Därför röstade jag höger också. I Sverige så subventioneras hushållsnära tjänster exempelvis, en höginkomsttagare borde inte få den subventionen och tjänsterna borde bli mer lättillgängliga. arbetslöshet minskar och hushållen får större konsumtionskraft.

Gällande invandringen så var det ökad bnp det främsta argumentet för reinfeldts regering. De hade räknat på detta även med en initial kostnad. Som jag förstår så har det i verkligheten genererat betydligt mer pengar till Sverige än ut. Det presenteras inte så från sd:s håll förstås.

Arbetslösheten minskar inte genom att fler köper hushållsnära tjänster.
    Dom jobben går till Polacker, Balter m.m.
    Arbetslösa flyktingar från mellanöstern tar inte städjobb.
  • Mentat
    Anonym (micke) skrev 2024-10-08 13:59:53 följande:
    Det gör de säkert - om det lönar sig. Regeringen ser till att det relativt sett lönar sig bättre att jobba än att inte göra det jämfört med hur det har varit, vilket är utmärkt.
  • nihka
    Anonym (micke) skrev 2024-10-08 13:59:53 följande:
    Arbetslösheten minskar inte genom att fler köper hushållsnära tjänster.
    Dom jobben går till Polacker, Balter m.m.
    What? Klart de gör. En del efter städutbildning på Komvux.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
Svar på tråden Den här regering är hemsk