• Anonym (Hopplös)

Tappat all tillit till män

Efter att ha spenderat en del tid på familjeliv, samt betraktat männen i min egen omgivning så känner jag bara: Fy fan för män. Antingen ligger de med sin frus syster eller så har de varit otrogen mot sin fru i 20 år. De verkar ju vara tvångsmässigt otrogna. Min pappa var otrogen mot min mamma. T.o.m min 80-åriga farfar var otrogen mot min farmor samtidigt som hon låg på sjukhuset döende i cancer. Även de mest lojala männen verkar sitta och runka åt bilder på ens kompisar. Jag har enorma tillitsproblem till min nuvarande pojkvän, och jag pendlar mellan att problemet ligger hos mig till att tänka att det är ju fan inte konstigt att man har tillitsproblem då en stor majoritet av männen verkar vara otrogna lögnare. 

Jag har så svårt att våga investera i en framtid med min kille för jag tänker att han förr eller senare kommer att vara otrogen mot mig. Antingen när jag är gravid med vårt barn och inte är lika sexig längre,  eller när jag är totalt utmattad för att jag måste ta allt ansvar i hemmet, eller när jag är 80 år och ligger döende i cancer.  Och snälla män; ta inte illa upp om ni tycker att jag har fel. Motbevisa mig gärna. Men jag vill inte höra någon tröttsam dynga som att "det ligger i männens natur". Det är mycket som ligger i vår natur men som vi inte sysslar med längre. Vi har blivit mer intelligenta och förmår oss att lägga band på oss själva och ta kloka beslut. Att slänga sig med att "det ligger i er natur" är att helt och håller underkänna er egen intelligens och empatiförmåga. 

Jag har börjat fundera om det här med att leva sitt liv med en man är ingenting mindre än en fälla. Vägen till ett lyckligt liv kanske är att leva som singel(eller lesbisk) och endast ha män för sex och nöjen.

• Svar på tråden Tappat all tillit till män
  • Anonym (1)
    Anonym (F) skrev 2024-09-30 21:37:35 följande:
    Det är nog ingen dum idé, bara tillfälliga förbindelser utan kärlek!
    Får du ut nåt av ytliga förbindelser så. Själv nöjer jag mig med att få kärlek från mina närmaste. Människor som faktiskt bryr sig om en som människa och inte ett tomt sexobjekt. 

Tror sedan inte alls att sex är något måste för att må bra i sig själv. Det är mestadels en ytlig akt som drivs av impulser. Något som saknar djup och någon riktig kärlek i mina ögon och sånt kan jag skippa ändå. Har ju redan det som är allra viktigast i livet - min familj och min hälsa i behåll. 
  • Anonym (1)
    Anonym (Hopplös) skrev 2024-09-30 21:34:22 följande:
    Sitter just nu och klurar på en idé om att starta ett kvinnokollektiv. Då jag ändå känner att jag vill ha någon att komma hem till.
    Jättebra idé! GladSkål
  • KimLinnefeldt

Det är - som någon skrev - det avvikande vi ser. Alla de män som inte är otrogna hör nog inte av sig lika mycket här på FL. 

Men tillit är viktigt i ett förhållande. TS verkar ha problem med sin tillit, det kanske är mer där problemet ligger. Att inte våga gå in på allvar i en relation därför att man är rädd att partnern någon gång kommer att vara otrogen, det låter sorgligt. 

En sak man kan vara säker på i livet, det är att man aldrig kan vara helt säker. Plötsligen händer något som man inte alls väntat sig. Men om man ska leva ängsligt och försiktigt så blir livet samtidigt mindre roligt. Om man vågar riskera att utsättas för smärta så blir livet mer fullödigt.

Det finns ett gammalt talesätt: Bättre lyss till den sträng som brast än att aldrig spänna en båge.

• Anonym (Smidaren)
    Anonym (Hopplös) skrev 2024-09-30 23:23:03 följande:
    Jag har hittat studier som visar på motsatsen. Dessutom hittade jag denna studie: "Män och kvinnor är otrogna av olika orsaker, brukar det heta. Män söker spänningen och njutningen i den tillfälliga sexuella akten, medan kvinnors otrohet brukar vara resultatet av att relationen gått i stå och hon känner sig otillfredsställd på flera plan."

Vilket stödjer min tes att en kvinna är otrogen för att hon är olycklig. En man är otrogen för att han kan. Är man en bra partner till som kvinna är chansen att hon är otrogen liten.

Du inställning är att män är svin, mycket baserat på att din far och din farfar var otrogna i din barndom. Din barndom har präglat dig och givit dig tillits-problem till män som föregående inlägg helt riktigt fastslog.  

Detta gör att du nu försöker rättfärdiga kvinnors otrohet med att det egentligen är männens fel när kvinnor är otrogna då det beror på att kvinnor är otillfredsställda. Medan när män är otrogna så beror det bara på dom är spänningssökande och kåta.

Det är en klart orättvis och feminist-influerad studie du hänvisar till.

• Anonym (Hopplös)
    Anonym (Smidaren) skrev 2024-10-01 17:31:27 följande:

Du inställning är att män är svin, mycket baserat på att din far och din farfar var otrogna i din barndom. Din barndom har präglat dig och givit dig tillits-problem till män som föregående inlägg helt riktigt fastslog.  

Detta gör att du nu försöker rättfärdiga kvinnors otrohet med att det egentligen är männens fel när kvinnor är otrogna då det beror på att kvinnor är otillfredsställda. Medan när män är otrogna så beror det bara på dom är spänningssökande och kåta.

Det är en klart orättvis och feminist-influerad studie du hänvisar till.

Finns givetvis fall där kvinnan är ett svin. Men de mönstren jag ser är att de flesta otroheter är ett resultat av ett ojämställt förhållande. Kvinnan drar i regel största lasset hemma och är otrogen för att hon känner sig osynlig, eller vill bli sedd som någonting annat än mamma och hushållerska. Mannen är otrogen antingen pga spänning, eller för att kvinnan slutat se honom som ett resultat av att hon är utmattad och bitter efter att ha fått vara projektledare i familjen. 
  • Anonym (Logistik)
    KimLinnefeldt skrev 2024-10-01 15:42:43 följande:

Det är - som någon skrev - det avvikande vi ser. Alla de män som inte är otrogna hör nog inte av sig lika mycket här på FL. 

Men tillit är viktigt i ett förhållande. TS verkar ha problem med sin tillit, det kanske är mer där problemet ligger. Att inte våga gå in på allvar i en relation därför att man är rädd att partnern någon gång kommer att vara otrogen, det låter sorgligt. 

En sak man kan vara säker på i livet, det är att man aldrig kan vara helt säker. Plötsligen händer något som man inte alls väntat sig. Men om man ska leva ängsligt och försiktigt så blir livet samtidigt mindre roligt. Om man vågar riskera att utsättas för smärta så blir livet mer fullödigt.

Det finns ett gammalt talesätt: Bättre lyss till den sträng som brast än att aldrig spänna en båge.

Det trista är bara att otrohet normaliseras och accepteras mer och mer. De få män som inte är det, är oftast trogna för att dom inte är tillräckligt attraktiva för andra. Men oj om/när dom får möjligheten, då funderar dom knappt på saken. I dom lugnaste vatten simmar dom fulaste fiskarna, det är något jag bittert fått erfara.

Jag har faktiskt aldrig under hela mitt liv sett en man tacka nej, när möjligheten uppstår. Vare sig dom är unga, äldre, gifta, sambo, har barn.
    Hur kan man få tillit till någon man vet bara är trogen tills ett tillfälle uppstår? Om dom är tillräckligt skickliga kan dom dessutom hålla det dolt i flera år.

• Tow2Mater
    Anonym (Hopplös) skrev 2024-10-01 17:44:33 följande:
    Finns givetvis fall där kvinnan är ett svin. Men de mönstren jag ser är att de flesta otroheter är ett resultat av ett ojämställt förhållande. Kvinnan drar i regel största lasset hemma och är otrogen för att hon känner sig osynlig, eller vill bli sedd som någonting annat än mamma och hushållerska. Mannen är otrogen antingen pga spänning, eller för att kvinnan slutat se honom som ett resultat av att hon är utmattad och bitter efter att ha fått vara projektledare i familjen. 
    Kvinnan är bara ett oskyldigt offer med andra ord.
  • Anonym (Hopplös)
    Tow2Mater skrev 2024-10-01 18:04:28 följande:
    Kvinnan är bara ett oskyldigt offer med andra ord.
    Det är oavsett inte okej att vara otrogen, oavsett kön. Säger bara, om jag hade levt med en kvinna och visste med mig om att jag var en bra partner som såg till att möta hennes behov så hade jag inte varit orolig över att hon skulle vänstra. Men en man kan man behandla som en kung och jag skulle ändå vara orolig att han skulle vara otrogen.
  • Anonym (Smidaren)
    Anonym (Hopplös) skrev 2024-10-01 18:09:57 följande:
    Det är oavsett inte okej att vara otrogen, oavsett kön. Säger bara, om jag hade levt med en kvinna och visste med mig om att jag var en bra partner som såg till att möta hennes behov så hade jag inte varit orolig över att hon skulle vänstra. Men en man kan man behandla som en kung och jag skulle ändå vara orolig att han skulle vara otrogen.

Detta vilar på önsketänkandet att du inte har tillitsproblem gentemot kvinnor bara för att dom är kvinnor. Det är en mycket säkrare väg att gå att behandla ditt tillitsproblem till människor i allmänhet genom att söka adekvat vård.

Och därefter välja en manlig eller kvinnlig partner.

• Core

Och hur menar du att man ska överbevisa en egenbildad uppfattning baserat på, ja vad egentligen? En upplevelse i din nära krets och foruminlägg på ett forum som har en tendens att dra just såna män?

Att starta en tråd med känsloargument som grund snarare än att presentera fakta är ju rätt korkat, det enda du får tillbaka är ryggdunkningar eller argument baserat på egna uppfattningar och känslor. 

Varför ens berömda sig att besvara någon som bestämt dig? Vad tänker du att du ska gå härifrån med? Vill du leva i den verkligheten, gör det då.

Svar på tråden Tappat all tillit till män