• Anonym (Hopplös)

Tappat all tillit till män

Efter att ha spenderat en del tid på familjeliv, samt betraktat männen i min egen omgivning så känner jag bara: Fy fan för män. Antingen ligger de med sin frus syster eller så har de varit otrogen mot sin fru i 20 år. De verkar ju vara tvångsmässigt otrogna. Min pappa var otrogen mot min mamma. T.o.m min 80-åriga farfar var otrogen mot min farmor samtidigt som hon låg på sjukhuset döende i cancer. Även de mest lojala männen verkar sitta och runka åt bilder på ens kompisar. Jag har enorma tillitsproblem till min nuvarande pojkvän, och jag pendlar mellan att problemet ligger hos mig till att tänka att det är ju fan inte konstigt att man har tillitsproblem då en stor majoritet av männen verkar vara otrogna lögnare. 

Jag har så svårt att våga investera i en framtid med min kille för jag tänker att han förr eller senare kommer att vara otrogen mot mig. Antingen när jag är gravid med vårt barn och inte är lika sexig längre,  eller när jag är totalt utmattad för att jag måste ta allt ansvar i hemmet, eller när jag är 80 år och ligger döende i cancer.  Och snälla män; ta inte illa upp om ni tycker att jag har fel. Motbevisa mig gärna. Men jag vill inte höra någon tröttsam dynga som att "det ligger i männens natur". Det är mycket som ligger i vår natur men som vi inte sysslar med längre. Vi har blivit mer intelligenta och förmår oss att lägga band på oss själva och ta kloka beslut. Att slänga sig med att "det ligger i er natur" är att helt och håller underkänna er egen intelligens och empatiförmåga. 

Jag har börjat fundera om det här med att leva sitt liv med en man är ingenting mindre än en fälla. Vägen till ett lyckligt liv kanske är att leva som singel(eller lesbisk) och endast ha män för sex och nöjen.

• Svar på tråden Tappat all tillit till män
  • Anonym (Göran)

Otrohet är väldigt vanligt idag. Det finns ju t.o.m. olika forum på nätet att söka likasinnade på. 

otrohet är ett svek. 

Man bildar familj bygger upp en tillvaro baserat på tvåsamhet. 

livet rullar på husköp småbarnsår osv. 

Då vill någon plötsligt göra sig fri. Det börjar ofta med otrohet. Ett äventyr som ofta tar slut snabbt. 

Livet blir till kaos både ekonomiskt och praktiskt.

Ibland är det oundvikligt att skiljas men ofta borde man kunna lösa problemen.

Otrohet är fel fegt och förräderi. 

• ClumsySmurf
    Anonym (Hopplös) skrev 2024-10-01 18:09:57 följande:
    Tow2Mater skrev 2024-10-01 18:04:28 följande:
    Kvinnan är bara ett oskyldigt offer med andra ord.
    Det är oavsett inte okej att vara otrogen, oavsett kön. Säger bara, om jag hade levt med en kvinna och visste med mig om att jag var en bra partner som såg till att möta hennes behov så hade jag inte varit orolig över att hon skulle vänstra. Men en man kan man behandla som en kung och jag skulle ändå vara orolig att han skulle vara otrogen.
    Precis exakt så skulle jag jättelätt kunna tänka om män, jag är ju inte bög.
    Men om jag skulle tänka så om män när jag själv är man så tänker jag ju så om mej själv...

After nearly three decades of treating individuals who've cheated on a loving partner, I can tell you with absolute certainty that infidelity is not always the result of a bad primary relationship. In fact, much of the time, the cheaters I work with tell me that they love their partner, find their partner attractive, value their relationship, and do not want to damage the life that they and their significant other have created together.

Yet they're in my office because they cheated. They betrayed the person they love in the worst possible way and now their relationship is in turmoil. Their betrayed partner no longer trusts a single thing they say or do, and worse, anything they?ve said or done in the past. The entire relationship is in question. So the cheater sits in my office wondering why they did what they did, why they endangered the most important facet of their life.

Of course, it's not just cheaters who want an answer to this question. Betrayed partners also want to know why. Often, they've invested a great deal of time and energy into building the best possible version of "us," and now that vision of life has been shattered. And with it, their self-esteem and ability to cope with life on life?s terms may also be shattered. Sometimes, they wonder what they did wrong, even though they had nothing to do with their partner?s decision to cheat.

www.psychologytoday.com/intl/blog/love-and-sex-in-the-digital-age/202202/why-people-cheat-on-partners-they-still-love

• Anonym (Logistik)
    Core skrev 2024-10-01 23:40:48 följande:

Och hur menar du att man ska överbevisa en egenbildad uppfattning baserat på, ja vad egentligen? En upplevelse i din nära krets och foruminlägg på ett forum som har en tendens att dra just såna män?

Att starta en tråd med känsloargument som grund snarare än att presentera fakta är ju rätt korkat, det enda du får tillbaka är ryggdunkningar eller argument baserat på egna uppfattningar och känslor. 

Varför ens berömda sig att besvara någon som bestämt dig? Vad tänker du att du ska gå härifrån med? Vill du leva i den verkligheten, gör det då.

Vilka är den typen då? 
    Jag har hört att män ofta bedrar när kvinnan är inlagd på sjukhus eller gravid. Väldigt uppmuntrande!

Det sägs att män som är snygga och charmiga ofta är otrogna, men jag har sett män som varken är det ena eller andra, göra massa försök när de fått lite i sig. Jag har haft flera äldre attraktiva och oattraktiva män som försökt ragga upp mig, trotts att de varit gifta. 

Vad ska man tänka? Att man har en bra man för att han inte lyckades ragga upp någon annan kvinna? Jag har haft både attraktiva och mindre attraktiva, men det är egentligen ingen skillnad på dem, förutom att de snyggare har större möjlighet att lyckas. Alla är otrogna om de kan.

Om sanningen ska fram betedde sig den som man minst kunde ana allra värst. 

• Tukt
    Anonym (Logistik) skrev 2024-10-02 20:39:35 följande:

Vilka är den typen då? 
    Jag har hört att män ofta bedrar när kvinnan är inlagd på sjukhus eller gravid. Väldigt uppmuntrande!

Det sägs att män som är snygga och charmiga ofta är otrogna, men jag har sett män som varken är det ena eller andra, göra massa försök när de fått lite i sig. Jag har haft flera äldre attraktiva och oattraktiva män som försökt ragga upp mig, trotts att de varit gifta. 

Vad ska man tänka? Att man har en bra man för att han inte lyckades ragga upp någon annan kvinna? Jag har haft både attraktiva och mindre attraktiva, men det är egentligen ingen skillnad på dem, förutom att de snyggare har större möjlighet att lyckas. Alla är otrogna om de kan.

Om sanningen ska fram betedde sig den som man minst kunde ana allra värst. 

Vad är "ofta"?
    .
  • Anonym (Man2)

Nu har jag inte läst svaren du fått och det finns ju massor av inlägg här om kvinnor som är otrogna också och dessutom så är kvinnor oftare otrogna i förhållande än män även om skillnaden är liten. Men inte går jag runt och är orolig då är att min kvinna ska vara otrogen då jag litar fullt på henne.

Sedan har jag full förståelse för din brist på tillit efter din erfarenhet med på pappa och farfar. Tycker du ska försöka jobba på tilliten om din partner verkar vara en bra man.

• Anonym (Man2)
    Anonym (1) skrev 2024-09-30 21:19:21 följande:

Håller med dig. Aldrig mött en man som verkat genuint snäll, givmild eller ödmjuk. Varken i släkten eller bekantskapskretsar. Allt är mest en billig fasad för att de ska framstå som något de inte är.

Kommer att fortsätta mitt livslånga celibat av den anledningen. Jag skulle inte belöna män med sex på något sätt heller. Inga tillfälliga ragg eller relationer för min del. De har inte gjort sig förtjänta av nåt sådant. 

Belöna med sex, ser du dig själv som ett slags pris? Trodde man hade sex för att båda vill och inte som en slags belöning.
  • Anonym (Kan trösta dig med...)

Enligt en undersökning jag läst så vänstrar hälften (både män och kvinnor) vilket man kan se negativt eller positivt.Det är som att singla slant...krona? Han är trogen.

• Anonym (On point)

Bara att konstatera du har problem med tilliten.  Vore jag du skulle jag söka för detta.

• Anonym (Man2)
    Anonym (Hopplös) skrev 2024-09-30 23:23:03 följande:
    Jag har hittat studier som visar på motsatsen. Dessutom hittade jag denna studie: "Män och kvinnor är otrogna av olika orsaker, brukar det heta. Män söker spänningen och njutningen i den tillfälliga sexuella akten, medan kvinnors otrohet brukar vara resultatet av att relationen gått i stå och hon känner sig otillfredsställd på flera plan."

Vilket stödjer min tes att en kvinna är otrogen för att hon är olycklig. En man är otrogen för att han kan. Är man en bra partner till som kvinna är chansen att hon är otrogen liten.
    Så din slutsats är att oavsett om mannen eller kvinnan är otrogen så är det mannens fel😂
Svar på tråden Tappat all tillit till män