• Anonym (Enormt förmögen?)

När är man enormt förmögen?

Hade varit intressant att höra vad "vanligt folk" tycker är en "enorm förmögenhet"?

Socialdemokraterna har i alla fall satt definitioner på detta och nyfiken vad så kallat "vanligt folk" faktiskt tycker.

För att påbörja definitionen är ett sparande på över 3 miljoner kronor en enorm förmögenhet. Vanligt folk tjänar tydligen max 50 000 kr, sedan blir man tydligen ovanligt folk? 

• Svar på tråden När är man enormt förmögen?
  • Anonym (Falabella)

Enormt förmögen= flera tiotals miljoner

• Anonym (Euro)

När man kan leva ett någorlunda lyxliv på avkastningen av sina tillgångar.

Det blir nog från ungefär 30 miljoner vilket ger 1,5 miljoner om året i arbetsfri inkomst om man har en avkastning på 5%, vilket är vad en normal bank brukar räkna med som en låg, säker siffra.

Jag känner folk som har de pengarna efter att ha sålt av sina företag. Det är hus utomlands och en 5-10 utlands/fjällresor om året. En stor båt. Jobbar lite grand, mest som en hobby och för att ha något att göra. En sportbil för dryga miljonen ...

Sedan känner jag folk som är miljardärer (alltså 1000 miljoner) och grejen är att de har mer pengar men deras livsstil skiljer sig inte så mycket från de som har 30-40-50 miljoner.

Du kan bara resa till USA för att gå och se NHL-matcher eller äta på restaurang på Manhattan ett visst antal gånger per år ...

Det är tiden som inte räcker till för mer.

Om något så är miljardärerna i en sämre sits för deras pengar drar på allvar till sig intresse från kriminella. 

En person som "bara" har 40 miljoner på kontot är inte lika exponerad för exempelvis risk för kidnappning av barnen.

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Euro) skrev 2024-10-07 10:30:44 följande:

När man kan leva ett någorlunda lyxliv på avkastningen av sina tillgångar.

Det blir nog från ungefär 30 miljoner vilket ger 1,5 miljoner om året i arbetsfri inkomst om man har en avkastning på 5%, vilket är vad en normal bank brukar räkna med som en låg, säker siffra.

Jag känner folk som har de pengarna efter att ha sålt av sina företag. Det är hus utomlands och en 5-10 utlands/fjällresor om året. En stor båt. Jobbar lite grand, mest som en hobby och för att ha något att göra. En sportbil för dryga miljonen ...

Sedan känner jag folk som är miljardärer (alltså 1000 miljoner) och grejen är att de har mer pengar men deras livsstil skiljer sig inte så mycket från de som har 30-40-50 miljoner.

Du kan bara resa till USA för att gå och se NHL-matcher eller äta på restaurang på Manhattan ett visst antal gånger per år ...

Det är tiden som inte räcker till för mer.

Om något så är miljardärerna i en sämre sits för deras pengar drar på allvar till sig intresse från kriminella. 

En person som "bara" har 40 miljoner på kontot är inte lika exponerad för exempelvis risk för kidnappning av barnen.

Miljardärerna har  råd med och kostar på sig att betala för säkerhet. Som tex privata säkerhetsföretag som bevakar deras hem.  Deras barn tar inte tunnelbanan till skolan. Jag känner en familj vars son leker med ett miljardärsbarn och den flickan på tio år åker limousin med privatchaufför till och från lekträffar med kompisar. 
  • Anonym (Euro)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-07 10:47:59 följande:
    Miljardärerna har  råd med och kostar på sig att betala för säkerhet. Som tex privata säkerhetsföretag som bevakar deras hem.  Deras barn tar inte tunnelbanan till skolan. Jag känner en familj vars son leker med ett miljardärsbarn och den flickan på tio år åker limousin med privatchaufför till och från lekträffar med kompisar. 
    Precis. Den mentala pressen av att veta att dina barn inte kan leka och röra sig som andra barn. Den mentala pressen av att ens behöva anlita ett säkerhetsföretag som stationerar vakter vid din bostad och som kontrollerar din bil innan du åker någonstans. Följer med din fru när hon går ut på lunch med en väninna. Följer med dina barn till deras fotbollsträning.

Lugnare då med "bara" 35 miljoner och kunna leva som en normal människa.
  • septembermamma2022

Förmögen är man om man lever ett liv där man inte behöver arbeta för att leva (dvs kan leva på avkastning av investerat kapital på en skälig levnadsnivå. Då behövs i runda slängar att man äger sitt boende utan lån och att man har kanske 10 miljoner investerade som jobbar åt en (räknat på en avkastning om 8 % om året har man då 45-47000 kr/månad skattat och klart att leva för).

ENORMT förmögen är man om man kan leva riktigt gott på avkastning av kapital samt äger de kapitalvaror och fastigheter man behöver för ett lyxigare liv. Tex ett sommarhus i Sverige, minst ett utomlands, några fina bilar, kanske en yacht. Då pratar vi 10-100 ggr så mycket i fasta tillgångar och 10-100 ggr så mycket på börsen.

Sossarna har en konstig definition av dessa begrepp för att kunna rättfärdiga skattehöjningar för vanliga löntagare i de högre skikten (som är beroende av inkomst från förvärvsarbete) och småborgare (som kanske delvis kan leva på avkastning men som behöver även inkomst från arbete eller eget företag för att kunna leva drägligt).

• Anonym (Lam2)
    Tom Araya skrev 2024-10-06 18:50:13 följande:
    Jodå. Det finns de som har tiotusentals, hundratusentals eller t.o.m. miljontals kronor snabbtillgängliga som mer eller mindre fickpengar och kan få fram betydligt större summor om det får någon dag eller en vecka på sig.

En kompis jobbar åt en mångmiljardär (i fastigheter) och arbetsgivaren ser till att han alltid har 15 000 i kontanter och en miljon på betalkort för sitt arbete och då handlar arbetet ändå bara om en hobby för arbetsgivaren.
    Klart det finns. Men jag skrev att de inte är normalfuntade då. Deras pengar tappar i köpkraft om de bara står på en vanligt bankkonto. De är inte speciellt ekonomiska eller förstår hur ränta/avkastning fungerar. 

När du skriver att det kan ta upp till en vecka att få fram pengarna tyder det på att de är investerade. Då arbetar pengarna och ger avkastning. Alltså inte kontanter. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Lam2) skrev 2024-10-07 11:56:34 följande:
    Klart det finns. Men jag skrev att de inte är normalfuntade då. Deras pengar tappar i köpkraft om de bara står på en vanligt bankkonto. De är inte speciellt ekonomiska eller förstår hur ränta/avkastning fungerar. 

När du skriver att det kan ta upp till en vecka att få fram pengarna tyder det på att de är investerade. Då arbetar pengarna och ger avkastning. Alltså inte kontanter. 
    Jag har en hel del pengar på vanligt bankkonto trots att jag är intresserad av ekonomi och placeringar. Jag vill inte bli påverkad på kort sikt av hur börsen går och har därför alltid tillräckligt med pengar på bankkonto. 
  • Anonym (Lam2)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-07 12:04:50 följande:
    Jag har en hel del pengar på vanligt bankkonto trots att jag är intresserad av ekonomi och placeringar. Jag vill inte bli påverkad på kort sikt av hur börsen går och har därför alltid tillräckligt med pengar på bankkonto. 
    Frågan är hur mycket en hel del är.

I en annan tråd för länge sedan kom också ett sådant svar, som ditt. Personen i fråga hade några hundratusen i buffert utan ränta. Jag frågade vad som kan hända som gör att man måste ha så mkt pengar direkt samma dag. Fick naturligtvis inget svar. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Lam2) skrev 2024-10-07 12:08:10 följande:
    Frågan är hur mycket en hel del är.

I en annan tråd för länge sedan kom också ett sådant svar, som ditt. Personen i fråga hade några hundratusen i buffert utan ränta. Jag frågade vad som kan hända som gör att man måste ha så mkt pengar direkt samma dag. Fick naturligtvis inget svar. 
    Utan ränta har man ju inte några hundratusen,  men på ett sparkonto. Jag har fyra fria uttag om året och just nu 1,75% på det kontot.
    Jag vill inte behöva sälja aktier eller fonder för att köpa det jag behöver. 
  • Goneril
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-07 12:04:50 följande:
    Jo, det är nödvändigt att ha pengar på bankkonto; man vill ju inte bli tvingad att sälja aktier när börsen dippar, men du ser väl till att förhandla med banken om räntan? Placeringskonto? Om man måste ta ut pengar tappar man räntan, men man kan till exempel dela upp tillgodohavandet på flera konton.                                                                                                                                        .Bra med aktieutdelning, det ger guldkant, (flera längre utlandsresor per år). Aktier: Investmentaktier, till exempel Investor som har haft god utveckling, 70% på 4 år. Fonder har jag också haft men ledsnat på, där har jag svårt att träffa rätt och jag får inga bra råd heller. Fördelen om man inte vill gräva ner sig i analyser är just investmentaktier, där får man bra "spread" och behöver inte läsa på dagarna i ända.
Svar på tråden När är man enormt förmögen?