• Anonym (Enormt förmögen?)

När är man enormt förmögen?

Hade varit intressant att höra vad "vanligt folk" tycker är en "enorm förmögenhet"?

Socialdemokraterna har i alla fall satt definitioner på detta och nyfiken vad så kallat "vanligt folk" faktiskt tycker.

För att påbörja definitionen är ett sparande på över 3 miljoner kronor en enorm förmögenhet. Vanligt folk tjänar tydligen max 50 000 kr, sedan blir man tydligen ovanligt folk? 

• Svar på tråden När är man enormt förmögen?
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Euro) skrev 2024-10-07 14:08:58 följande:

De som blir så rika har alla på ett eller annat sätt varit entreprenörer och skapat någonting. Skapat en produkt. Skapat ett företag.

Det absolut vanligaste i min omgivning är bolag inom bygg/fastighet/underhåll.

En svetsfirma mot industrin som säljs av de två delägarna för 80-100 miljoner till en större koncern i samma bransch.

Ett fastighetsbolag som hyr ut industrifastigheter och som med tiden växer till ett värda över miljarden.

Någon har blivit rik på att starta ett eget bolag kring en data-kod och sedan sälja det företaget till ett större IT-bolag för fånigt mycket pengar.

Och så vidare.

Få blir sådär rika på att bara lönearbeta och spara i fonder.

Den miljardärsfamilj som bor i mitt område är rika för att deras farfar startade ett företag. Få lyckas bygga upp en miljardförmögenhet  på en generation. Då måste man lyckas bygga något exceptionellt, som tex Spotify.
  • Anonym (Lam2)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-07 14:10:07 följande:

De bor kanske, många av dem,  på ungefär samma plats , så man kan kanske uppleva om man bor där, att det kryllar av miljardärer. Men 550 är ju inte många. 
    I mitt bostadskvarter bor en familj som enligt vad jag läst i Affärsvärlden är miljardärer. De försöker hålla en väldigt låg profil,kanske pga rån och kidnappningsrisker. Deras hus är tex områdets absolut fulaste, exteriört. Invändigt har de säkert fint. 
    Man blir nog inte lyckligare av att vara miljardär. 

Nej, det är inte många. Fast den jag svarade tycker att det finns många, fler än man tror. 

• Anonym (Leva på avkastningen)

Du är förmögen när du kan leva på avkastningen av dina investeringar. Vad den summan är beror ju på dina levnadskostnader. Enormt förmögen, då pratar vi väl en 100 miljoner som är investerade så du kan leva på avkastningen.

• Mrs Moneybags
    Anonym (Lam2) skrev 2024-10-07 13:42:12 följande:
    2021 fanns det cirka 550 miljardärer i Sverige.
    Det är inte många, men av olika skäl rör jag mig ofta bland folk som bor i Danderyd och där finns nog en större andel jämfört med andra orter i Sverige.

Jag bor dock inte där själv. :) Ingen miljardär, direkt. 
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-07 12:34:45 följande:
    Utan ränta har man ju inte några hundratusen,  men på ett sparkonto. Jag har fyra fria uttag om året och just nu 1,75% på det kontot.
    Jag vill inte behöva sälja aktier eller fonder för att köpa det jag behöver. 
    På riktigt, om man sparar på bankkonto så bör man ju absolut ha över 3,5%, upp mot 4%, med fria uttag i dagsläget. Går ju att hitta många alternativ med insättningsgaranti på den nivån idag. Lär väll sjunka något framöver, men just idag går det att hitta lätt. 

Känns ju i alla fall som de flesta håller med om att 3Mkr inte är en enorm förmögenhet, men så klart många kanske ser det som en orealistisk mängd pengar att spara ihop?

• Anonym (Cheltenham)
    Anonym (Enormt förmögen?) skrev 2024-10-07 21:15:38 följande:

Känns ju i alla fall som de flesta håller med om att 3Mkr inte är en enorm förmögenhet, men så klart många kanske ser det som en orealistisk mängd pengar att spara ihop?

Det tar säkert ett tag för gemene man att spara ihop.

Som en intressant jämförelse så hörde jag precis någon berätta att om man skulle få 100 000 (dollar!) varje dag så skulle det ta dig 5000 år innan du kom upp till elon musks förmögenhet. 5000 år är en lång tid, 3000 år före Kristus fram till dags dato. Då kan man tycka att han inte borde vara så sniken mot tesla arbetarna (eller dra in på kvaliteten så pass)

ett sidospår, men det kanske är så enormt förmögna blir enormt förmögna. Vi kanske ska introducera en ny nivå, absurt förmögen. När någon inte har kapacitet att ha ett hum om priser i affären, t ex mjölk. Såg Bill Gates få ett sånt test.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Enormt förmögen?) skrev 2024-10-07 21:13:52 följande:
    På riktigt, om man sparar på bankkonto så bör man ju absolut ha över 3,5%, upp mot 4%, med fria uttag i dagsläget. Går ju att hitta många alternativ med insättningsgaranti på den nivån idag. Lär väll sjunka något framöver, men just idag går det att hitta lätt. 
    Orkar inte bry mig om det , inte värt besväret, tycker jag. Vill inte trassla med mindre banker.
    Mitt kapital som jag investerar går så mycket bättre, är där jag lägger mitt fokus.
  • TvillingmammaVästgöte

Om jag tvingas sälja en aktie vid fel tidpunkt kan det ju lätt kosta mig 20000 eller mer. Värt då att förlora några tusen om året för att alltid ha pengar tillgängliga. 

• Anonym (Lam2)
    Anonym (Enormt förmögen?) skrev 2024-10-07 21:15:38 följande:

Håller med, idag räcker det inte till mycket. Men om man har en bra balanserad ekonomi, med t ex ett par hundratusen i buffert och sparande, så skulle nog många känna sig rika om det trillar in tre miljoner på kontot. 

Det är inte orealistiskt, men de flesta förstår inte att ränta på ränta tillsammans med tid kan skapa ganska stora belopp. Då behöver man inte spara stora summor. 

Svar på tråden När är man enormt förmögen?