• Anonym (Enormt förmögen?)

När är man enormt förmögen?

Hade varit intressant att höra vad "vanligt folk" tycker är en "enorm förmögenhet"?

Socialdemokraterna har i alla fall satt definitioner på detta och nyfiken vad så kallat "vanligt folk" faktiskt tycker.

För att påbörja definitionen är ett sparande på över 3 miljoner kronor en enorm förmögenhet. Vanligt folk tjänar tydligen max 50 000 kr, sedan blir man tydligen ovanligt folk? 

• Svar på tråden När är man enormt förmögen?
  • Anonym (Lam2)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-07 12:34:45 följande:
    Utan ränta har man ju inte några hundratusen,  men på ett sparkonto. Jag har fyra fria uttag om året och just nu 1,75% på det kontot.
    Jag vill inte behöva sälja aktier eller fonder för att köpa det jag behöver. 
    1,75%, då tappar pengarna i värde, inflationen brukar ligga på 2% i snitt om den inte är högre.
    Mer ekonomiskt att stoppa in en del av dina pengar i fonder och behöver du pengarna så säljer du. Då arbetar pengarna åt dig. Har du haft fonderna länge så har de inte gått ner, tvärtom. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Lam2) skrev 2024-10-07 13:05:13 följande:
    1,75%, då tappar pengarna i värde, inflationen brukar ligga på 2% i snitt om den inte är högre.
    Mer ekonomiskt att stoppa in en del av dina pengar i fonder och behöver du pengarna så säljer du. Då arbetar pengarna åt dig. Har du haft fonderna länge så har de inte gått ner, tvärtom. 
    Hur mycket har du och övriga i tråden på räntebärande bankkonto?
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Enormt förmögen?) skrev 2024-10-06 14:53:59 följande:
    När är man enormt förmögen?

Hade varit intressant att höra vad "vanligt folk" tycker är en "enorm förmögenhet"?

Socialdemokraterna har i alla fall satt definitioner på detta och nyfiken vad så kallat "vanligt folk" faktiskt tycker.

För att påbörja definitionen är ett sparande på över 3 miljoner kronor en enorm förmögenhet. Vanligt folk tjänar tydligen max 50 000 kr, sedan blir man tydligen ovanligt folk? 

En enorm förmögenhet, till skillnad från att bara vara förmögen, rik eller ha det gott ställt är när man kan försörja både sig och sina barn och barnbarn på hög nivå utan att behöva jobba en dag till. 
  • Anonym (Lam2)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-07 13:19:53 följande:
    Hur mycket har du och övriga i tråden på räntebärande bankkonto?
    Cirka 100 hundra tusen. Det används till semester och buffert. När jag plockat ut så fyller jag på med vanligt sparande, de månader jag inte fyller på går pengarna in på mina fonder. Jag har dessutom drygt 3% ränta samt fria uttag. 

• Mrs Moneybags
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-07 10:47:59 följande:
    Miljardärerna har  råd med och kostar på sig att betala för säkerhet. Som tex privata säkerhetsföretag som bevakar deras hem.  Deras barn tar inte tunnelbanan till skolan. Jag känner en familj vars son leker med ett miljardärsbarn och den flickan på tio år åker limousin med privatchaufför till och från lekträffar med kompisar. 
    Det finns fler miljardärer än du tror och många av dem och deras barn åker tunnelbana varje dag. Känner till ett par stycken och deras barn lever sitt liv precis som alla andra barn, förutom att de bor i ett finare och större hus, åker på mer fantastiska resor mm. De lever väldigt diskret. 

Att vara miljardär och skylta med det genom att åka limousin etc är att ta väldigt stora risker ifråga om kidnappning osv. 
  • Anonym (Lam2)
    Mrs Moneybags skrev 2024-10-07 13:33:34 följande:
    Det finns fler miljardärer än du tror och många av dem och deras barn åker tunnelbana varje dag. Känner till ett par stycken och deras barn lever sitt liv precis som alla andra barn, förutom att de bor i ett finare och större hus, åker på mer fantastiska resor mm. De lever väldigt diskret. 

Att vara miljardär och skylta med det genom att åka limousin etc är att ta väldigt stora risker ifråga om kidnappning osv. 
    2021 fanns det cirka 550 miljardärer i Sverige.
  • Anonym (Tvillingmorsan)

För mig är man enormt förmögen först om man är miljardär. Sen kan man vara mer eller mindre förmögen, t ex så att man inte behöver jobba men ändå kan leva ett bekvämt liv. Men det är inte nödvändigtvis detsamma som att vara enormt förmögen.

Man pratar ju om rika och superrika. Rika har det gott ställt utan att behöva jobba hårt för det. Superrika är snäppet över det. De har det inte bara gott ställt, utan makt och inflytande. Tänk Donald Trump, Taylor Swift. Den nivån.

• Anonym (Lam2)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-10-07 13:55:14 följande:

För mig är man enormt förmögen först om man är miljardär. Sen kan man vara mer eller mindre förmögen, t ex så att man inte behöver jobba men ändå kan leva ett bekvämt liv. Men det är inte nödvändigtvis detsamma som att vara enormt förmögen.

Man pratar ju om rika och superrika. Rika har det gott ställt utan att behöva jobba hårt för det. Superrika är snäppet över det. De har det inte bara gott ställt, utan makt och inflytande. Tänk Donald Trump, Taylor Swift. Den nivån.

Jag tror tvärtom, att många är rika just för att de jobbat hårt för det. Utbildning, krävande arbeten, sparat och investerat istället för att spendera. Sedan finns det naturligtvis dom som inte behövt det utan glidit som en räkmacka. 
  • Anonym (Euro)

De som blir så rika har alla på ett eller annat sätt varit entreprenörer och skapat någonting. Skapat en produkt. Skapat ett företag.

Det absolut vanligaste i min omgivning är bolag inom bygg/fastighet/underhåll.

En svetsfirma mot industrin som säljs av de två delägarna för 80-100 miljoner till en större koncern i samma bransch.

Ett fastighetsbolag som hyr ut industrifastigheter och som med tiden växer till ett värda över miljarden.

Någon har blivit rik på att starta ett eget bolag kring en data-kod och sedan sälja det företaget till ett större IT-bolag för fånigt mycket pengar.

Och så vidare.

Få blir sådär rika på att bara lönearbeta och spara i fonder.

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Lam2) skrev 2024-10-07 13:42:12 följande:
    2021 fanns det cirka 550 miljardärer i Sverige.

De bor kanske, många av dem,  på ungefär samma plats , så man kan kanske uppleva om man bor där, att det kryllar av miljardärer. Men 550 är ju inte många. 
    I mitt bostadskvarter bor en familj som enligt vad jag läst i Affärsvärlden är miljardärer. De försöker hålla en väldigt låg profil,kanske pga rån och kidnappningsrisker. Deras hus är tex områdets absolut fulaste, exteriört. Invändigt har de säkert fint. 
    Man blir nog inte lyckligare av att vara miljardär. 

Svar på tråden När är man enormt förmögen?