• Anonym (min fru är bara mamma)

Få min fru att vara kvinna igen

Hjälp en ledsen och frustrarad man att väcka kvinnan i min fru igen. Och nej, detta är inte ytterligare ett inlägg om att jag som man önskar mer sex i min relation. Samlivet och finns där, tyvärr ofta kopplat tjat om fler barn, vi har 3 i nuläget. 

Min fru har sedan vi fått barn tagit sig an mamma-rollen på heltid. Det gick bra när barnen var små och behövde oss mer, men nu är de i yngre skolåldern och hela hennes identitet är att vara mamma. Hennes fritidsintressen är barnen, barnen och du gissade rätt ... barnen. Hon arbetar bara 50% då hon vill vara hemma mer (jag sätter undan till hennes pension för att kompensera bortfallet).

Det har gått så långt att hon inte vill vara ifrån dem ens över en natt. Hon fick en spa-weekend av mig i födelsedagspresent och såg frågade ut "Då får du åka själv för jag är inte ifrån barnen över natt, det vet du!".

Vi har världens bästa föräldrar som också undrar över varför de inte får ha barnen mer än några timmar här och där. Senaste tiden har jag varit brutalt ärlig och sagt att det är pga min fru inte vill vara ifrån dem. Nu när de är äldre väntas skollov osv och det är inte alltid vi kan vara lediga. Men frugans lösning på det hela är fler barn så att hon kan vara föräldraledig igen eller att bli hemmafru. Vilket ekonomiskt skulle gå på min lön men jag tror inte på det konceptet,

Det hela tog musten ur mig igår kväll då frugan glatt ville ha kärlek. När hon fått mig som mest upprymd så viskar hon i mitt öra "Jag vill känna dig komma djupt i mig, låt mig ge dig en bebis till!". Jag slaknade direkt och vi hamnade i en livlig diskussion efter. Hon känner sig inte klar med barn och vill helst ha flera stycken till. Jag är nöjd med våra underbara tre och ser fram emot tiden då barnen börjar bli lite större och självständigare. Jag längtar efter middagar där man kan ha en vuxen konversation, att kunna åka till Ikea ensamma eller planera resor med vuxet innehåll. 

Hjälp mig, hur hjälper jag min fru att hitta tillbaka till sig själv som kvinna och inte bara mamma, och hur ska jag bemöta hennes ständiga barnlängtan? 

• Svar på tråden Få min fru att vara kvinna igen
  • Anonym (Finns det nåt mera)
    Anonym (min fru är bara mamma) skrev 2024-10-09 14:54:12 följande:
    Tror det mest handlar om kontroll. Vi har pratat om det och hennes argument är:

"Barnen är bara små en gång i livet. Jag skaffade inte barn för att lämna bort dom. Ingen känner våra barn så bra som jag gör. Barnen ska veta att de alltid är prioriterade framför allting annat!"

Samtidigt har vi båda föräldrar som längtar efter att få bygga relationer med våra barn, och barn som gärna vill sova över hos sina mor- och farföräldrar, men frugan säger nej. Det blir svårare och svårare för henne då barnen är äldre. 

Kan ni fatta att hon och jag inte tillbringat EN ENDA natt tillsammans utan att barnen varit i samma hus!? Hon väljer att stanna hemma om aktiviteten innebär att barn inte kan delta (tex bröllop). Vid ett bröllop hade vi min mamma med, men frugan gick till hotellet titt som tätt för att kolla till dom och gick hem klockan 21 för att natta och själv sova. 

Hon är en fantastisk mamma. Bara önskar att få se en glimt av den kvinna hon en gång var. 
    Så där gjorde jag också. Lämnade sällan bort barnen. Jag håller med din fru om att man inte skaffar barn för att nån annan ska ta hand om dem. Men nån gång måste man ju få lov att göra det. Även om det bara är en gång per år eller så. Hon borde kunna försöka bli lite mer flexibel som person, för din skull om inte annat. 
  • Anonym (Granbarr)
    Anonym (min fru är bara mamma) skrev 2024-10-09 14:59:25 följande:
    Hon har ett fåtal nära vänner, de umgås främst tillsammans med barnen. Någon gång per år ses de utan barn, men frugan kommer alltid hem tidigt på kvällen. Försökt peppa henne att stanna ute länge eller checka in på hotell men det vill hon inte. När jag är själv med barnen så hör hon inte av sig lika mycket som när vi har andra barnvakter. 

Hon är en perfektionist och extremt kreativ. Men får utlopp av det i både sitt arbete och här hemma. Det enda jag kan se skulle kunna vara osunt är just hennes kontrollbehov och att allt ska vara så perfekt. Hon upplevs inte stressad eller överarbetad. Hon har gott om tid för återhämtning och tar sig den tiden. 

Tycker om din idé att ställa krav och utmana henne. Hur tänker du då? Några idéer?
    Tänker att peppen du gör skulle kunna vara ett krav som samtidigt blir en utmaning.  Framförallt när det gäller era barn. 
    En natt/helg i månaden ska barnen vara hos mormor/farmor med övernattning och samtidigt bokar ni in er själva på något som håller henne sysselsatt och borta från hemmet. Telefonen läggs bort på ett visst klockslag . 
    Du är lika mycket förälder som hon och där måste du vara bestämd. 
    Att låta henne hållas ökar ju hennes kontrollbehov.  Utmana henne där. 

Bjud ut henne på restaurang.  Lämna mobilen hemma. Ringa hem får ske endast vid 2 tillfällen. Gå på bio . Låt barnen vara med och bestämma.. osv..

Kör lite utmaningar på det temat.  Utmana henne att säga ja. 

Vad är det värsta som kan hända? Jo att hon har trevligt. .. 
    Anonym (Finns det nåt mera) skrev 2024-10-09 15:06:27 följande:
    Så där gjorde jag också. Lämnade sällan bort barnen. Jag håller med din fru om att man inte skaffar barn för att nån annan ska ta hand om dem. Men nån gång måste man ju få lov att göra det. Även om det bara är en gång per år eller så. Hon borde kunna försöka bli lite mer flexibel som person, för din skull om inte annat. 
    Jag håller med om det också, men hon gör det av själviska skäl. Barnen vill gärna sova över hos sina mor- och farföräldrar och de pigga gamlingarna längtar. Vill låta dem bygga en djupare relation till varandra. 

Och jag längtar efter egentid med min fru. I alla fall en natt någon gång ibland, där det bara är vi två. 
    Anonym (Granbarr) skrev 2024-10-09 15:14:08 följande:
    Tänker att peppen du gör skulle kunna vara ett krav som samtidigt blir en utmaning.  Framförallt när det gäller era barn. 
    En natt/helg i månaden ska barnen vara hos mormor/farmor med övernattning och samtidigt bokar ni in er själva på något som håller henne sysselsatt och borta från hemmet. Telefonen läggs bort på ett visst klockslag . 
    Du är lika mycket förälder som hon och där måste du vara bestämd. 
    Att låta henne hållas ökar ju hennes kontrollbehov.  Utmana henne där. 

Bjud ut henne på restaurang.  Lämna mobilen hemma. Ringa hem får ske endast vid 2 tillfällen. Gå på bio . Låt barnen vara med och bestämma.. osv..

Kör lite utmaningar på det temat.  Utmana henne att säga ja. 

Vad är det värsta som kan hända? Jo att hon har trevligt. .. 
    Tack! Jag ska verkligen försöka. Jag tänker någonstans att om vi närmar oss varandra som vuxna människor så kanske hon också börjar hitta sig själv. 
  • Anonym (Borta)
    Anonym (min fru är bara mamma) skrev 2024-10-09 14:54:12 följande:
    Hon är en fantastisk mamma. Bara önskar att få se en glimt av den kvinna hon en gång var. 
    Fast hon är inte den kvinnan längre. Den kvinnan är borta.
  • StudierKemi

Jag tror att hon försöker fly från detta att hon innerst inne vill ha sex med någon tonårig pojke, istället för med dig. Vi har sett det på FL tidigare... Hon har nog lite panik och vill i desperation tänka på något annat så ingen ska märka något... Erat äktenskap kommer bli exakt lika konstigt som de andra på FL på nolltid, om hon inte får fortsätta med att vara besatt med mammarollen. Låt henne för ditt eget psyke? (Utan kanske att sätta nya barn till världen, 3 räcker!) Kvinnor klarar egentligen inte av att ligga med äldre män, tyvärr. Men de gör det ofta ändå så länge det går att stå ut. 

• Anonym (Pappa)

Håller med någon ovan. Tugga i dig elefanten i små bitar, och då tycker jag att ni skall börja med att komma till tals med "flera barn?" eller "nej, det räcker med de tre vi har" först!

För det känns som att den ligger som en våt filt över er relation - så till den milda grad att det har påverkat och kan komma att påverka ert vuxna "samliv".

Och utifrån era tidigare diskussioner kring detta, så tycker jag nog att det vore bra om ni bokade en tid hos familjerådgivningen. Prata då enbart om denna "sakfråga". Hur känner du? Hur känner din fru? Med en oberoende part i rummet som kan styra samtalet, känslorna, utan att din fru bryter ihop, utan att ni måste hamna i samtal om skilsmässa...

Absolut, engagerad förälder/mamma. Men detta låter i mina öron lite "too much", att de inte ens kan få sova över hos mor-farföräldrar utan "mammans tillsyn".

Visst, barnen är bara små en gång i livet. Men risken finns att detta beteendet går ut över er "vuxen-relation", över vänskapsrelationer med andra vuxna oaktat släkt eller vänner, och det finns många föräldrar som trillar ner i den fällan under småbarnsåren och vips så är man som främlingar för varandra när barnen kommer in i tonåren, och de äldre tonåren, och man sitter som två tafatta människor i tv-soffan och vet inte vad man skall prata om, vad man skall göra tillsammans, vad man en gång tyckte var roligt att göra tillsammans, var ens vänner tog vägen under resans gång... 

• Anonym (Signe)
    Anonym (Eh va?) skrev 2024-10-09 14:20:34 följande:

Det är väl enbart positivt att hon är en så engagerad förälder!

Och om hon mår bra av att spendera tid med barnen istället för att åka på spa så förstår jag inte hur du kan se det som ett problem?

Det finns många föräldrar som inte bryr sig om sina barn och ska hitta sig själva och anlitar barnvakt så ofta som möjligt, så varför klaga på en mamma som älskar och vill vara med sina barn? Du borde vara nöjd och tacksam istället.

Man skaffar väl barn för att vara med dem? Inte för att anlita barnvakt. 

Man skaffar väl en man för att vara med honom och ha en vuxenrelation. Är det bara barn man vill ha, så finns insemination. 

Bland det dummaste jag läst. 
  • Anonym (Au-pair)

Anlita en barnflicka en gång/vecka så att du och din fru kan få egentid. 

När du lärt känna barnflickan lite bättre ser du till så att du och barnflickan kan få lite egentid också medans frun är med barnen, eftersom det är så hon vill ha det. 

• Fjäril kär

Jag håller med Granbarr här och som andra påpekar här så vill hon undvika skilsmässa så måste du sätta ner foten och börja ställa krav och säga ifrån. 

Hennes agerande ÄR snabbaste vägen till att hamna i skilsmässa och det måste du vara tydlig med.

Ta tag i elefanten i rummet och den får ni så lov att båda två tugga i er.  Vill du inte ha fler barn stå för det då och ta det ansvaret och ta dom konsekvenserna.  Ditt nej väger tyngre än hennes ja.  

Och något för er båda att tugga på är varför hennes känslor är viktigare än dina och barnens?

Svar på tråden Få min fru att vara kvinna igen