• Anonym (Mor)

Oense om ledighet från skolan

Vi ska åka på en längre vinterresa och kommer i samband med detta att frånvara från skolan sista veckan innan jullovet. Barnet går i första klass. Frånvaron kommer inte att godkännas av skolan, eftersom skolan enbart godkänner två dagar per läsår. Vi åker ändå och får frånvaroanmäla/sjukanmäla.

I min värld var det självklart att informera läraren om att vårt barn kommer att frånvara den veckan. Pappan gick dock i taket och VÄGRAR informera skolan på förhand. Han tycker mycket illa om rektorn (förvisso på goda grunder) och vägrar följa hennes regler. Istället tycker han att vi bara frånvaroanmäla/sjukanmäla när vi väl åker, utan att prata med läraren på förhand.

Flera elever åker bort i samband med jullovet och de har pratat med läraren om att de kommer att frånvara. Lärarens svar har i princip varit "trevlig resa", men att de behöver frånvaroanmäla barnen i appen närmare inpå resan. Det blir ju samma typ av sjukanmälan som vi gör, men då är läraren informerad om varför barnet är borta. Vårt barn har dessutom redan pratat om vår resa, så ingenting är hemligt.'

Nu är vi otroligt oense om detta. Han vägrar prata med läraren och jag får inte heller prata med läraren på förhand. Jag tycker att han är en idiot och är så jäkla arg att jag är redo att stanna hemma tillsammans med skolbarnet, så kan han åka med förskolebarnet.

Är jag så fel ute? Är det inte rimligt att faktiskt informera skolan.

• Svar på tråden Oense om ledighet från skolan
  • Anonym (Hepp)
    Anonym (Mor) skrev 2024-10-09 20:11:15 följande:
    Att vi frånvaroanmäler är ju för att 1. Skolan sagt så till andra föräldrar och 2. För att skolan ska veta att barnet är borta och inte ringer oss elva minuter över åtta. 
    Men frånvaroanmäl bara. Förstår fortfarande inte varför du måste berätta för läraren? Det är ju ändå ljug liksom. 
  • Anonym (Mor)
    Jemp skrev 2024-10-09 20:13:35 följande:
    Du ser inte att det är ett regelbrott att skolka när inte frånvaroanmälan godkänns?
    Det blir ju jättekonstigt att du klagar på att pappan inte vill följa reglerna när hela planeringen bygger på att bryta den. 
    Absolut, men kan man då inte göra det så bra som möjligt?
  • Anonym (Ru)

Din man är en stor bebis. 

Naturligtvis informerar ni skolan och han får lägga sin egen avsky mot läraren åt sidan. Han beter sig omoget. Ditt barn har dessutom redan berättat om resan så ni gör bort er om ni sjukanmäler.

• Anonym (Elsa)

Jag fattar verkligen INTE hur f-n man kan åka planera en resa som innebär olovlig frånvaro??!!
    Jag vet att jag låter hård men jag tycker att det är otroligt dåligt av vh att gå emot uppsatta regler som i detta fall och mer eller mindre godkänna att skolka- att regler inte ska följas.
    Vilka förebilder.
    Skulle ni vilja ha arbetskamrater som sjukar sig och åker iväg på en nöjesresa?
    Fattar att det kan betonar att resorna är billigare MEN man bryter ändå mot uppsatta regler.
    Om alla gjorde som dem ville, vilket kaos det skulle bli.
    Tycker att TS och hennes man gör lika mycket fel då de vet vad som gäller med ledigheterna.

• Anonym (M)
    Anonym (nolltolerans här) skrev 2024-10-09 19:48:47 följande:

Om ni ska resa, säg inget om resan,  sjukanmäl och hoppas att  de tror er. Här har vi nollotlerans och barn som tas ur skolan på olovliga grunder får vite och samtal med socialen. En veckas ogiltig frånvaro ger 1000 kronor i vite. Det var inte så långe sedan en familj trodde att skolan överdrev när de sa det, åkte på 2 veckors semester utan lov med tre barn och kom hem till en extra räkning på 6000 kronor. De blev mycket uppröra, för det var ju orättvist, de hade ju just lagt massa pengar på en semester.

Vilken tur att sådan inte är lov i Sverige där ts bor
  • Anonym (S)
    Anonym (Mor) skrev 2024-10-09 20:11:15 följande:
    Att vi frånvaroanmäler är ju för att 1. Skolan sagt så till andra föräldrar och 2. För att skolan ska veta att barnet är borta och inte ringer oss elva minuter över åtta. 
    Dålig skola som behöver inspekteras om man uppmanar föräldrar och barn att ha ogiltig frånvaro. Du förstår inte själv att det är fel? Så ni kan inte tänka själva? Gör ni precis allt skolan säger om skolan uppmanar till sådant man inte får. Så om läraren säger testa snatta något, för ni det då? 

Märkligt att inte lärarna meddelar rektorn vid ogiltig frånvaro. Vår dotters skola är rätt hård på ogiltig frånvaro och tar det seriöst och har handlingsplaner för olika typer av ogiltig frånvaro. 
  • Anonym (Mor)
    Anonym (S) skrev 2024-10-09 20:32:35 följande:
    Dålig skola som behöver inspekteras om man uppmanar föräldrar och barn att ha ogiltig frånvaro. Du förstår inte själv att det är fel? Så ni kan inte tänka själva? Gör ni precis allt skolan säger om skolan uppmanar till sådant man inte får. Så om läraren säger testa snatta något, för ni det då? 

Märkligt att inte lärarna meddelar rektorn vid ogiltig frånvaro. Vår dotters skola är rätt hård på ogiltig frånvaro och tar det seriöst och har handlingsplaner för olika typer av ogiltig frånvaro. 
    Klart att jag förstår att vi bryter mot regler. Det är inte det diskussionen handlar om. När vi nu bryter mot reglerna, är min tanke att göra det så bra som möjligt.
  • Anonym (Mor)
    Anonym (Elsa) skrev 2024-10-09 20:24:43 följande:

Jag fattar verkligen INTE hur f-n man kan åka planera en resa som innebär olovlig frånvaro??!!
    Jag vet att jag låter hård men jag tycker att det är otroligt dåligt av vh att gå emot uppsatta regler som i detta fall och mer eller mindre godkänna att skolka- att regler inte ska följas.
    Vilka förebilder.
    Fattar att det kan betonar att resorna är billigare MEN man bryter ändå mot uppsatta regler.
    Tycker att TS och hennes man gör lika mycket fel då de vet vad som gäller med ledigheterna.

Men saken är ju att vi inte bara ska sjukanmäla oss. LÄRAREN vill att föräldrar frånvaroanmäler för att de inte ska ägna halva skoldagarna åt att jaga efter barn som inte dyker upp i skolan. Just därför vill jag berätta att vi åker iväg, för att vara transparent med läget. 
  • Anonym (J)
    Anonym (Elsa) skrev 2024-10-09 20:24:43 följande:

Vilka förebilder.

Vissa tänker själva och lär sina barn att tänka själva.
    Regler är inte bra per automatik bara för att de är regler just då.
  • Anonym (S)
    Anonym (Mor) skrev 2024-10-09 20:19:34 följande:
    Absolut, men kan man då inte göra det så bra som möjligt?
    Så du vill skolka på ett bra sätt? Finns det änns bra sätt att skolka på? 🤣 hur tänkte du där? 

Ni lär era barn att det är okej att ha ogiltig frånvaro och att man inte behöver hålla sig till regler. Finns inget bra sätt att bryta mot reglerna
Svar på tråden Oense om ledighet från skolan