• Anonym (Mor)

Oense om ledighet från skolan

Vi ska åka på en längre vinterresa och kommer i samband med detta att frånvara från skolan sista veckan innan jullovet. Barnet går i första klass. Frånvaron kommer inte att godkännas av skolan, eftersom skolan enbart godkänner två dagar per läsår. Vi åker ändå och får frånvaroanmäla/sjukanmäla.

I min värld var det självklart att informera läraren om att vårt barn kommer att frånvara den veckan. Pappan gick dock i taket och VÄGRAR informera skolan på förhand. Han tycker mycket illa om rektorn (förvisso på goda grunder) och vägrar följa hennes regler. Istället tycker han att vi bara frånvaroanmäla/sjukanmäla när vi väl åker, utan att prata med läraren på förhand.

Flera elever åker bort i samband med jullovet och de har pratat med läraren om att de kommer att frånvara. Lärarens svar har i princip varit "trevlig resa", men att de behöver frånvaroanmäla barnen i appen närmare inpå resan. Det blir ju samma typ av sjukanmälan som vi gör, men då är läraren informerad om varför barnet är borta. Vårt barn har dessutom redan pratat om vår resa, så ingenting är hemligt.'

Nu är vi otroligt oense om detta. Han vägrar prata med läraren och jag får inte heller prata med läraren på förhand. Jag tycker att han är en idiot och är så jäkla arg att jag är redo att stanna hemma tillsammans med skolbarnet, så kan han åka med förskolebarnet.

Är jag så fel ute? Är det inte rimligt att faktiskt informera skolan.

• Svar på tråden Oense om ledighet från skolan
  • Anonym (Mor)
    Elin pelin skrev 2024-10-09 22:04:29 följande:

Personligen hade jag berättat så läraren kan ge läxor så barnet ej hamnar efter. Sen kan ju även lärarna tycka att rektorn är lite fjantig. 

Enligt skollagen har skolan möjlighet att bevilja 10 dagar per läsår men de kan också neka (de ska se till vart barn och två barn kan därför få olika besked), jag funderar därför på om skolan har rätt att sätta max två dagar. Är det en kommunal skola måste väl reglerna vara lika i hela kommunen?

Min pappa är lärare och pratar än idag (snart 30 år senare) om en elev som han nekade ledighet. Eleven valde att åka i alla fall och berättade detta för min pappa, som tyckte både då och nu att eleven gjorde rätt och hade "stake" som beröttade.

Jag tror att rektorn fattat beslut om detta på eget bevåg. Det är en kommunal skola och på kommunens sida står enbart att rektor inte får godkänna mer än tio dagar. Sannolikt är det också därför ingenting händer när folk är borta längre. Här gäller två dagar per läsår och då enbart för mycket särskilda skäl, typ begravning. Ingen individuell bedömning. Lärarna däremot, är lediga lite nu och då, varpå barnen undervisas av fritidspersonal istället. Detta är lärarna själva öppna med. Klassföreståndaren berättade mycket om sin USA-resa i våras. Under terminstid. 
  • Anonym (Majken)
    Anonym (Mor) skrev 2024-10-09 21:56:59 följande:
    Vi brukar försöka söka samsyn och inte gå bakom ryggen på varandra. 

Vem har sagt att du ska gå bakom ryggen på honom?

Det är ju en löjlig fråga att vara oense om. Spelar ju ingen roll om läraren får reda på det i oktober eller december. 

Så du kommer alltså låta mannen bestämma?

Vilket kand gäller det?

• Anonym (Mor)
    Anonym (Majken) skrev 2024-10-09 22:12:51 följande:

Vem har sagt att du ska gå bakom ryggen på honom?

Det är ju en löjlig fråga att vara oense om. Spelar ju ingen roll om läraren får reda på det i oktober eller december. 

Så du kommer alltså låta mannen bestämma?

Vilket kand gäller det?

Vi hade diskussionen ikväll och har inte löst situationen än. Så ingen bestämmer något. 

Landet är oväsentligt. Det ligger långt bort. 

• Anonym (S)
    Anonym (Mor) skrev 2024-10-09 22:10:00 följande:
    Jag tror att rektorn fattat beslut om detta på eget bevåg. Det är en kommunal skola och på kommunens sida står enbart att rektor inte får godkänna mer än tio dagar. Sannolikt är det också därför ingenting händer när folk är borta längre. Här gäller två dagar per läsår och då enbart för mycket särskilda skäl, typ begravning. Ingen individuell bedömning. Lärarna däremot, är lediga lite nu och då, varpå barnen undervisas av fritidspersonal istället. Detta är lärarna själva öppna med. Klassföreståndaren berättade mycket om sin USA-resa i våras. Under terminstid. 
    Men då har väl läraren förmodligen ansökt om ledighet och fått det beviljat. Det går inte att jämföra med skolk/olovlig frånvaro. Dessutom är läraren anställd och en elev har skolplikt. Ansöker en lärare om ledighet och de sätter in en vikarie är det ju ingen som gjort fel. 
  • Anonym (Majken)
    Anonym (Mor) skrev 2024-10-09 22:14:25 följande:

Vi hade diskussionen ikväll och har inte löst situationen än. Så ingen bestämmer något. 

Landet är oväsentligt. Det ligger långt bort. 

Ok, det är svårt att ta dig på allvar om du inte berättar vart ni ska. 

• Anonym (Mor)
    Anonym (Majken) skrev 2024-10-09 22:39:35 följande:

Ok, det är svårt att ta dig på allvar om du inte berättar vart ni ska. 

Det förstår jag verkligen inte.
  • EpicF
    Anonym (Mor) skrev 2024-10-09 20:59:40 följande:
    Det är ju det vi gör, men tyvärr matchade inte flygningen och barnet blir frånvarande sista veckan. Vilket innebär tre och en halv skoldag där de ska julpyssla och ha avslutning. 
    Varför säker ni inte ledigt för 2 av de 3,5 dagarna? 
  • EpicF
    Anonym (Mor) skrev 2024-10-09 21:46:30 följande:
    Vi kommer inte beviljas dessa dagar ändå, då de enbart är till för begravningar. 
    Det där är inte ens sant. Klart ni ska kunna få beviljat de två dagarna för att besöka en sjuk släktning 
  • EpicF
    Anonym (Mor) skrev 2024-10-09 22:10:00 följande:
    Som lärare har man i likhet med andra yrken möjlighet att söka tjänstledig, för ex en långresa till USA. 
  • Jemp
    Elin pelin skrev 2024-10-09 22:04:29 följande:

Personligen hade jag berättat så läraren kan ge läxor så barnet ej hamnar efter. Sen kan ju även lärarna tycka att rektorn är lite fjantig. 

Enligt skollagen har skolan möjlighet att bevilja 10 dagar per läsår men de kan också neka (de ska se till vart barn och två barn kan därför få olika besked), jag funderar därför på om skolan har rätt att sätta max två dagar. Är det en kommunal skola måste väl reglerna vara lika i hela kommunen?

Min pappa är lärare och pratar än idag (snart 30 år senare) om en elev som han nekade ledighet. Eleven valde att åka i alla fall och berättade detta för min pappa, som tyckte både då och nu att eleven gjorde rätt och hade "stake" som beröttade.

Ledighet utöver loven är ingen rättighet.
Svar på tråden Oense om ledighet från skolan