• Anonym (Mor)

Oense om ledighet från skolan

Vi ska åka på en längre vinterresa och kommer i samband med detta att frånvara från skolan sista veckan innan jullovet. Barnet går i första klass. Frånvaron kommer inte att godkännas av skolan, eftersom skolan enbart godkänner två dagar per läsår. Vi åker ändå och får frånvaroanmäla/sjukanmäla.

I min värld var det självklart att informera läraren om att vårt barn kommer att frånvara den veckan. Pappan gick dock i taket och VÄGRAR informera skolan på förhand. Han tycker mycket illa om rektorn (förvisso på goda grunder) och vägrar följa hennes regler. Istället tycker han att vi bara frånvaroanmäla/sjukanmäla när vi väl åker, utan att prata med läraren på förhand.

Flera elever åker bort i samband med jullovet och de har pratat med läraren om att de kommer att frånvara. Lärarens svar har i princip varit "trevlig resa", men att de behöver frånvaroanmäla barnen i appen närmare inpå resan. Det blir ju samma typ av sjukanmälan som vi gör, men då är läraren informerad om varför barnet är borta. Vårt barn har dessutom redan pratat om vår resa, så ingenting är hemligt.'

Nu är vi otroligt oense om detta. Han vägrar prata med läraren och jag får inte heller prata med läraren på förhand. Jag tycker att han är en idiot och är så jäkla arg att jag är redo att stanna hemma tillsammans med skolbarnet, så kan han åka med förskolebarnet.

Är jag så fel ute? Är det inte rimligt att faktiskt informera skolan.

• Svar på tråden Oense om ledighet från skolan
  • Anonym (K)

Det handlar om 3,5 dagar?
    Ni kan få ledigt 2 av dem.
    Ni ska naturligtvis ansöka om dessa 2 dagar så det bara blir 1,5 dag olovlig frånvaro (avslutningen + en till).
    Berätta för läraren eller inte - det spelar ingen roll. Barnet har ju berättat ändå.

• Anonym (Mor)
    Anonym (K) skrev 2024-10-09 21:45:44 följande:

Det handlar om 3,5 dagar?
    Ni kan få ledigt 2 av dem.
    Ni ska naturligtvis ansöka om dessa 2 dagar så det bara blir 1,5 dag olovlig frånvaro (avslutningen + en till).
    Berätta för läraren eller inte - det spelar ingen roll. Barnet har ju berättat ändå.

Vi kommer inte beviljas dessa dagar ändå, då de enbart är till för begravningar. 
  • Anonym (Mor)
    Anonym (S) skrev 2024-10-09 21:44:55 följande:
    Vad är det med resan som är så viktigt att ni tar olovlig frånvaro? Kan inte din man åka ensam om han måste åka och inte kan vänta några dagar? Om din man måste åka gåendet säkert lösa på annat sätt än skolk. 
    En släkting är sjuk. Barnen vill så klart också träffa personen. 
  • Tow2Mater

Om barnet berättat vet ju läraren och det spelar ingen roll. Var sams med din man, och gor som han vill.

• Anonym (Mor)
    Tow2Mater skrev 2024-10-09 21:51:53 följande:

Om barnet berättat vet ju läraren och det spelar ingen roll. Var sams med din man, och gor som han vill.

Barnet har inte koll på exakt vilka dagar vi är borta. 
  • Anonym (Majken)
    Anonym (Mor) skrev 2024-10-09 21:53:01 följande:
    Barnet har inte koll på exakt vilka dagar vi är borta. 
    Varför berättar du inte då? Är du rädd för din man?
  • Anonym (S)
    Anonym (Mor) skrev 2024-10-09 21:47:24 följande:
    En släkting är sjuk. Barnen vill så klart också träffa personen. 
    Går det inte åka några dagar senare då? Borde ju inte vara omöjligt. 
  • Anonym (Mor)
    Anonym (S) skrev 2024-10-09 21:55:42 följande:
    Går det inte åka några dagar senare då? Borde ju inte vara omöjligt. 
    Nej det går inte. Det blir många dagar senare i så fall. 
  • Anonym (Mor)
    Anonym (Majken) skrev 2024-10-09 21:55:17 följande:
    Varför berättar du inte då? Är du rädd för din man?
    Vi brukar försöka söka samsyn och inte gå bakom ryggen på varandra. 
  • Elin pelin

Personligen hade jag berättat så läraren kan ge läxor så barnet ej hamnar efter. Sen kan ju även lärarna tycka att rektorn är lite fjantig. 

Enligt skollagen har skolan möjlighet att bevilja 10 dagar per läsår men de kan också neka (de ska se till vart barn och två barn kan därför få olika besked), jag funderar därför på om skolan har rätt att sätta max två dagar. Är det en kommunal skola måste väl reglerna vara lika i hela kommunen?

Min pappa är lärare och pratar än idag (snart 30 år senare) om en elev som han nekade ledighet. Eleven valde att åka i alla fall och berättade detta för min pappa, som tyckte både då och nu att eleven gjorde rätt och hade "stake" som beröttade.

Svar på tråden Oense om ledighet från skolan