• Anonym (Mor)

Oense om ledighet från skolan

Vi ska åka på en längre vinterresa och kommer i samband med detta att frånvara från skolan sista veckan innan jullovet. Barnet går i första klass. Frånvaron kommer inte att godkännas av skolan, eftersom skolan enbart godkänner två dagar per läsår. Vi åker ändå och får frånvaroanmäla/sjukanmäla.

I min värld var det självklart att informera läraren om att vårt barn kommer att frånvara den veckan. Pappan gick dock i taket och VÄGRAR informera skolan på förhand. Han tycker mycket illa om rektorn (förvisso på goda grunder) och vägrar följa hennes regler. Istället tycker han att vi bara frånvaroanmäla/sjukanmäla när vi väl åker, utan att prata med läraren på förhand.

Flera elever åker bort i samband med jullovet och de har pratat med läraren om att de kommer att frånvara. Lärarens svar har i princip varit "trevlig resa", men att de behöver frånvaroanmäla barnen i appen närmare inpå resan. Det blir ju samma typ av sjukanmälan som vi gör, men då är läraren informerad om varför barnet är borta. Vårt barn har dessutom redan pratat om vår resa, så ingenting är hemligt.'

Nu är vi otroligt oense om detta. Han vägrar prata med läraren och jag får inte heller prata med läraren på förhand. Jag tycker att han är en idiot och är så jäkla arg att jag är redo att stanna hemma tillsammans med skolbarnet, så kan han åka med förskolebarnet.

Är jag så fel ute? Är det inte rimligt att faktiskt informera skolan.

• Svar på tråden Oense om ledighet från skolan
  • Anonym (Ru)
    Anonym (Hepp) skrev 2024-10-09 19:37:33 följande:

Vad är syftet med att tala om det för läraren? Det enda ni gör är ju att sätta den läraren i en rätt jobbig sits eftersom läraren då vet att det egentligen är en ogiltig frånvaro.
    Att barnet pratar om en resa betyder inte så mycket, barn kan missuppfatta tider osv, inget konstigt med det. Men om ni ska vara öppna mot läraren så kan det bli så att läraren också känner att hon/han måste vara öppen mot sin chef. Bättre att hålla käft då. Eller faktiskt hålla sig till skollovet med att resa bort. 

Så barnet ska ljuga då? Är det bättre? Det finns väl ingen anledning att inte berätta, och barnet har ju redan berättat väl?
  • Anonym (Hepp)
    Anonym (Mor) skrev 2024-10-09 19:54:17 följande:
    Men vad du hittar på saker. Nej, läraren ljuger inte för sin arbetsgivare.

Så du tänker att läraren ska informera sin chef? Det är ju lite hens skyldighet att göra det om hen känner till olovlig frånvaro vilket läraren ju gör om du informerar om den. 

( jag börjar förstå din mans frustration)

• Anonym (r)

Är det inte jobbigt att mannen gör såhär i varje fråga?

• Anonym (Hepp)
    Anonym (Ru) skrev 2024-10-09 19:58:02 följande:
    Så barnet ska ljuga då? Är det bättre? Det finns väl ingen anledning att inte berätta, och barnet har ju redan berättat väl?
    Öh jo, se mitt svar ovan. 
  • Jemp
    Anonym (Mor) skrev 2024-10-09 19:51:00 följande:
    Vi har inte bestämt oss för att ljuga. Det är ju därför jag vill prata med läraren innan.
    Du skrev att ni skulle sjukanmäla?
  • Anonym (S)

Fint att ni lär barnen att ha ogiltig frånvaro. Då tycker ni det är okej med skolk? Planera om och res när ni alla har ledigt istället. Skolplikt och blir man ej beviljad ledighet så ska man vara på skola och jobb. Så ni är ändå inte ärlig om ni sjukanmäler för att resa.

• Anonym (Mor)
    Anonym (Hepp) skrev 2024-10-09 19:56:54 följande:

Vadå, dottern kan väl skriva dagbok ändå? 

Ni ljuger ju med er sjukanmälan... Det är nog dessutom lättare för en lärare att låtsas inte höra när ett barn pratar om en resa än när vårdnadshavare öppet skyltar med sitt planerade ljug med frånvaro. Sätt inte läraren i den situationen. Och lite smällar från man nog ta om man prioriterar resa framför skolgång. 

Jemp skrev 2024-10-09 20:01:56 följande:

Det är alltså lärare på skolan som bett föräldrar till frånvarande elever att frånvaroanmäla i appen, EFTER att de berättat för föräldrarna. 
  • Anonym (Mor)
    Anonym (Hepp) skrev 2024-10-09 19:59:08 följande:

Så du tänker att läraren ska informera sin chef? Det är ju lite hens skyldighet att göra det om hen känner till olovlig frånvaro vilket läraren ju gör om du informerar om den. 

( jag börjar förstå din mans frustration)

Läraren informerar sin chef ja. Rektorn gör sen ingenting med den informationen. Det finns elever på skolan som är frånvarande i samband med lov varje läsår. Men skolan tar bara emot ledighetsansökningar digitalt och där kan man bara ansöka om två dagar. 
  • Anonym (Mor)
    Anonym (S) skrev 2024-10-09 20:05:37 följande:

Fint att ni lär barnen att ha ogiltig frånvaro. Då tycker ni det är okej med skolk? Planera om och res när ni alla har ledigt istället. Skolplikt och blir man ej beviljad ledighet så ska man vara på skola och jobb. Så ni är ändå inte ärlig om ni sjukanmäler för att resa.

Att vi frånvaroanmäler är ju för att 1. Skolan sagt så till andra föräldrar och 2. För att skolan ska veta att barnet är borta och inte ringer oss elva minuter över åtta. 
  • Jemp
    Anonym (Mor) skrev 2024-10-09 20:08:24 följande:
    Jemp skrev 2024-10-09 20:01:56 följande:

Det är alltså lärare på skolan som bett föräldrar till frånvarande elever att frånvaroanmäla i appen, EFTER att de berättat för föräldrarna. 
    Du ser inte att det är ett regelbrott att skolka när inte frånvaroanmälan godkänns?
    Det blir ju jättekonstigt att du klagar på att pappan inte vill följa reglerna när hela planeringen bygger på att bryta den. 
Svar på tråden Oense om ledighet från skolan