• Anonym (Mamma)

Olika pappor - sämre mamma?

Jag har 7 barn med 5 pappor.. Gör det mej till en sämre mamma per automatik? För under alla mina år som mamma har jag fått höra det ena efter det andra ang det.. 🤦?♀️
  • Svar på tråden Olika pappor - sämre mamma?
  • Anonym (oro)

Ja, det tycker jag helt klart.

• Anonym (sen)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-10-17 13:28:12 följande:
    Olika pappor - sämre mamma? Jag har 7 barn med 5 pappor.. Gör det mej till en sämre mamma per automatik? För under alla mina år som mamma har jag fått höra det ena efter det andra ang det.. 🤦?♀️
    Hmm, ja, jag kan nog tycka att det signalerar att du är en sämre mamma. Du verkar agera impulsivt, både vem du skaffar barn med och hur länge du fortsätter en relation. Hur många barn du skaffar känns också som en oförmåga att agera med eftertanke. Att låta sina barn genomgå så pass många av dina relationer och uppbrott känns inte heller särskilt bra.

Sen kan du säkert vara en fin och snäll och bra mamma ändå. Men de sakerna säger ändå en del om hur du fungerar/inte fungerar. 
  • Tukt

Inte per automatik. Det är mer en indikation på att saker kanske inte står helt rätt till.

• Anonym (Nja)

Du kan ju vara en helt fantastisk mamma i alla andra avseenden, även om just den aspekten är mindre bra. Det beror ju även på hur delade-föräldrar-situationen hanteras; om det är olika män som kommer o går i barnens liv osv

• Anonym (L)

Det är definitivt en gigantisk röd flagga men som alltid beror det på faktiska omständigheter. Jag vet inte omständingheterna och kan därför inte säga om du är ett undantag eller inte,

• Anonym (Nää)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-10-17 13:28:12 följande:
    Olika pappor - sämre mamma? Jag har 7 barn med 5 pappor.. Gör det mej till en sämre mamma per automatik? För under alla mina år som mamma har jag fått höra det ena efter det andra ang det.. 🤦?♀️
    Man blir inte dålig förälder per automatik för att man har barn med fler kvinnor/män.
    Det som kan skava tänker jag är hur situationen ser ut I sin helhet.
  • Hjelm

Per automatik? Självklart inte.

Men att skaffa barn med fem män och inte få till en långvarig och ihållande relation med någon av dem, skulle nog de flesta tycka är ett tydligt tecken på att något inte står riktigt rätt till. Likaså att blanda in så många olika släktgrenar och familjeförhållanden i samma syskonskara skulle många tycka är oansvarigt och egoistiskt, upplagt för mycket otrygghet och splittring för barnen.

Men måste det vara så, automatiskt? Nej.

• Anonym (...)

Det finns omständigheter till varför livet blir som det blir, tex:

Min mamma har 4 barn med 3 pappor, hon blev gravid ung med mig, förhållandet tog slut innan hon visste att hon var gravid.

Hon gifte sig med en ny man efter några år och fick 2 barn till. Det slutade tyvärr i skilsmässa och några år senare gifte hon om sig (samma man idag) och fick en sladdis, det skiljer 10 år emellan de 2 yngsta.

Men 7 barn med 5 pappor känns väldigt omdömeslöst, man behöver inte skaffa nya barn med varje partner, och efter pappa nummer 3 borde man ju vara lite eftertänksam

• Anonym (Mimmi)

Just att vara mamma kanske kan gå bra, iallafall så länge barnen är små.
    När de blir äldre blir nog däremot svårt att lära dem moral och att inte låta sig bli utnyttjade.

Hade en kvinna i kvarteret för många år sedan som hade precis lika, 5 pappor till 7 ungar. Hur många som var olycksfall i arbetet vet jag inte men jag kommer ihåg hur vi andra skrattade när alla ungar skulle skeppas iväg till respektive pappa varannan helt. Vi skojade om att det skulle behövts kölappar utanför dörren.
    Den kvinnan gick under namnet "frögurkan".

Sedan undrar jag vilka män som är intresserade av en kvinna som har ungar med halva stan.

Jag förstår om det är TVÅ pappor/mammor till de barn man har. Men inte fler och absolut inte FEM.

• Anonym (Mia)

Haha, jag har också 7 barn som har fem olika pappor! Två som är min och min mans biologiska barn och fem som vi var familjehem åt och sedan adopterade när de var myndiga. Vi bygger alla våra familjer på väldigt många olika sätt och så länge de är fulla av kärlek så finns det plats för oändliga varianter av underbara, fina familjer.

Svar på tråden Olika pappor - sämre mamma?