-
-
Svar på tråden Olika pappor - sämre mamma?
-
Ursäkta, men tänkte du verkligen igenom det där? Liknar du de traumatiserade, misshandlade och försummade barn som hamnar i familjehem med barn i familjer som ts beskriver? Wow.Anonym (Frida) skrev 2024-10-17 21:26:54 följande:Man kan tänka sig att dina adopterade barn är från familjesituationer som liknar den hos TS... -
Jag har själv jobbat på familjehem och en stor del av de barn som placeras där kommer från familjer där det funnits väldigt många olika pappor i bilden och separationer och flyttar om vartannat. Det är ofta så försummelse och trauma startar, i otrygga och röriga förhållanden i tidig barndom. Så ja, jag inte bara liknar det vid det. Jag vet att det ofta kan vara så.Anonym (Mia) skrev 2024-10-17 21:49:55 följande:Ursäkta, men tänkte du verkligen igenom det där? Liknar du de traumatiserade, misshandlade och försummade barn som hamnar i familjehem med barn i familjer som ts beskriver? Wow. -
Sämre mamma behöver du inte vara. Definitionsfråga.
Men sämre omdömme har du, och ger barnen en otrygg uppväxt.
De flesta tycker det är jobbigt med en separation där man sen måste samspela med pappan. Det är jobbigt för barnen med syskon som kommer och går, och har flera hem. Men sen här har vi liksom 5 såna män och en helt bunt med barn som skickas hej vilt mellan olika hem.
Dessutom över till en annan sak. Hade under uppväxten många vänner som kom från stora familjer. Alla hatade det. Och har nu i dagsläget som vuxna endast ett barn. Det kommer ändå från en som alltid drömt om en stor familj. Men inte till bekostnad av relationer och leva i en familj där syskonen mellan varandra hatar sitt hem.
Barnen som kom från familjer såna som din tog aldrig hem kompisar och skämdes. Det var för rörigt och stökigt.
Ska barn verkligen känna så i sitt egna hem?
I grundskolan minns jag hur det kom ut att en flicka hade 4 syskon, och dessa barn hade alla olika pappor.
Detta barn vart så mobbat att hon till slut bytte skola!
Och hon vart mobbad just av den anledningen. Hon kom från ett hem där hennes mamma kallades leder mellan barnen. Och som alla syskonen ärvde kläder efter varandra.
Det var hemskt för denna flicka. Till slut vägrade hon komma till skolan så hennes mamma fick placera henne i en helt ny skola.
Hemskt! Barnet har noll ansvar i detta. Ni vuxna skapar deras tillvaro. -
Det där har jag sett också. En släkting till mig har 7 barn med 5 pappor. Flera barn har flyttat ifrån henne av olika anledningar,cett.av barnen har gjort flera självmordsförsök. Socialen har vart inblandad flera gånger. Varje gång socialen blir inblandad flyttar hon till ny kommun. Tycker så fruktansvärt synd om hennes barn först leva i misär, sen när.räddningen är nära så rycks dom bort från den pyttelilla trygghet de har (skola och kompisar) för att flytta till ny kommun. Jag tror barnen mår skit och skulle faktiskt vara förvånad om alla överlever i vuxen ålder.Anonym (Frida) skrev 2024-10-17 22:22:54 följande:Jag har själv jobbat på familjehem och en stor del av de barn som placeras där kommer från familjer där det funnits väldigt många olika pappor i bilden och separationer och flyttar om vartannat. Det är ofta så försummelse och trauma startar, i otrygga och röriga förhållanden i tidig barndom. Så ja, jag inte bara liknar det vid det. Jag vet att det ofta kan vara så. -
Meddelande borttaget -
Är det en släkting, liksom då även barnen är din släkt, så kanske du kan göra en liten insats för dina släktingar?Anonym (S) skrev 2024-10-18 00:17:26 följande:Det där har jag sett också. En släkting till mig har 7 barn med 5 pappor. Flera barn har flyttat ifrån henne av olika anledningar,cett.av barnen har gjort flera självmordsförsök. Socialen har vart inblandad flera gånger. Varje gång socialen blir inblandad flyttar hon till ny kommun. Tycker så fruktansvärt synd om hennes barn först leva i misär, sen när.räddningen är nära så rycks dom bort från den pyttelilla trygghet de har (skola och kompisar) för att flytta till ny kommun. Jag tror barnen mår skit och skulle faktiskt vara förvånad om alla överlever i vuxen ålder. -
Vad menar du att "S" skulle göra?Anonym (?) skrev 2024-10-18 03:35:40 följande:Är det en släkting, liksom då även barnen är din släkt, så kanske du kan göra en liten insats för dina släktingar?
Utplåna sig själv? -
Med så många barn med olika fäder så tyder det på bristande omdöme och noll konsekvenstänk. Behöver inte betyder att du inte är en bra mamma men dina tillkortakommanden lär kunna ses inom fler områden. Förstår att du får höra ett och annat. Du har aldrig reflekterat över att det kan ligga en hel del i vad som sägs. Ligga verkar du ju kunna.
-
Hemma kl 17.00, går och lägger sig 22.00.
Laga mat och städa, tvätta till 7 personer tar minst ca 2 timmar.
Kvar: tre timmar.
Tre timmar delat på 5 barn: 36 minuter per barn och dag.
Det är kanske svårt att vara en bra förälder på så kort tid varje dag. Och då har jag inte ens räknat på någon tid till din nuvarande make eller dig själv. -
Menar du ts så står det ingenstans något om en make, eller har jag missat något?Anonym (josefina) skrev 2024-10-18 09:29:04 följande:Hemma kl 17.00, går och lägger sig 22.00.
Laga mat och städa, tvätta till 7 personer tar minst ca 2 timmar.
Kvar: tre timmar.
Tre timmar delat på 5 barn: 36 minuter per barn och dag.
Det är kanske svårt att vara en bra förälder på så kort tid varje dag. Och då har jag inte ens räknat på någon tid till din nuvarande make eller dig själv.
Oavsett så är det ju allt det där till 8, eller 9 om det finns en partner. Som jag finner högst osannolikt.
Och vad vet du om tiderna du presenterar?