• Anonym (Uppgiven)

Misstänkt otrohet vad göra?

Min sambo sedan 2 år tillbaka var på Teambuilding fredag - lördag.
    Jag var hemma och tog hand om hennes barn.
    En gammal kompis jobbar på samma företag. Han skickade en bild när hon
    står och hånglar med någon kille samt att han skrev att hon senare följde med till
    samma killes rum och spenderade natten där.
    Jag blev naturligtvis helt förkrossad när jag fick reda på detta. Men har hållit masken och
    inte sagt något. Hon betedde sig också helt normal när hon kom hem.
    Främsta anledningen till att jag inte sagt något är att vi har en dyr resa inbokad från fredag
    denna vecka. Vi har inte heller något avbokningsskydd på denna resa. Det ska bli skönt att komma till
    sol och värme men jag känner avsky mot min partner och vill inte vara nära henne.
    Min plan är att åka på resan och inte bry mig så mycket om henne. Om hon vill pussas och kramas eller nåt mer så kommer jag ta upp informationen jag fick om den misstänkta otroheten.
    Frågan är om jag kan hålla mig så länge. Jag är så otroligt ledsen och förbannad. Hur hade någon annan gjort i min situation?
  • Svar på tråden Misstänkt otrohet vad göra?
  • Anonym (Vill du veta sanningen?)
    molly50 skrev 2024-10-22 16:42:09 följande:
    Vem sitter egentligen på höga hästar här?
    Du försöker påstå att alla som är otrogna har personliga problem,vilket inte alls behöver vara fallet. En del söker bara spänningen t ex.
    Så ja,för mig låter det som att du försöker hitta ursäkter till att välja otrohet,även om du inte skriver det rakt av.
    Den som är i ett fast förhållande och måste söka spänningen genom att vara otrogen, jag anser att den har personliga problem.

Men du anser alltså att söka spänningen på detta sätt inte alls tyder på att den otrogna skulle ha några personliga problem? 

Då förstår jag dig inte. Men jag förstår att vi tycker olika om detta spänningssökande.

Och det är väl snarare du som försöker ursäkta otrohet genom att påstå att det bara handlar om spänningssökande?
  • Anonym (Vill du veta sanningen?)
    molly50 skrev 2024-10-22 16:45:39 följande:
    Nej,jag har ingenstans påstått att jag har kompetens eller erfarenhet för att kunna bedöma alla typer av personliga problem.
    Men jag har själv haft personliga problem och varit i djupa livskriser utan att för den sakens skull välja att vara otrogen.
    Så alla väljer inte den vägen. Det finns andra utvägar.
    Varför citerar du och skriver detta till mig? Jag har aldrig påstått att alla väljer den vägen eller att alla med personliga problem skulle vara otrogna. Var får du dina märkliga och inbillade tolkningar ifrån?

Läs det jag skriver, diskutera gärna och citera, men håll dig till det jag skriver och inte till något som du själv inbillar dig att jag kanske menar.

Jag hävdar fortfarande att den som väljer att vara otrogen, den har personlig problem.

Hur du kan få detta till något helt annat övergår mitt förstånd.
    Kan det i så fall ha något att göra med det du själv skriver, att du själv har haft personliga problem och livskriser, detta kanske inte är avklarat för din del, och du har svårt att förhålla dig till det jag skriver?
  • molly50
    Anonym (Vill du veta sanningen?) skrev 2024-10-22 17:09:58 följande:
    Den som är i ett fast förhållande och måste söka spänningen genom att vara otrogen, jag anser att den har personliga problem.

Men du anser alltså att söka spänningen på detta sätt inte alls tyder på att den otrogna skulle ha några personliga problem? 

Då förstår jag dig inte. Men jag förstår att vi tycker olika om detta spänningssökande.

Och det är väl snarare du som försöker ursäkta otrohet genom att påstå att det bara handlar om spänningssökande?
    Ja,det är din åsikt. Inte fakta.

Jag påstår inte att det inte behöver handla om personliga problem,men att det lika väl kan handla om att man säker spänning.
    Och nej,jag försvarar absolut inte otrohet. Det borde du veta om du har sett mig i andra trådar som berör detta ämne.
    Men jag vet vad personer som själva har varit otrogna har angett för orsaker till det.
    Och då är att söka spänning en av orsakerna.

För övrigt,så vill du diskutera orsaker till varför man är otrogen så kan du väl starta en egen tråd om det istället för att ta den diskussionen här.
  • molly50
    Anonym (Vill du veta sanningen?) skrev 2024-10-22 17:16:17 följande:
    Varför citerar du och skriver detta till mig? Jag har aldrig påstått att alla väljer den vägen eller att alla med personliga problem skulle vara otrogna. Var får du dina märkliga och inbillade tolkningar ifrån?

Läs det jag skriver, diskutera gärna och citera, men håll dig till det jag skriver och inte till något som du själv inbillar dig att jag kanske menar.

Jag hävdar fortfarande att den som väljer att vara otrogen, den har personlig problem.

Hur du kan få detta till något helt annat övergår mitt förstånd.
    Kan det i så fall ha något att göra med det du själv skriver, att du själv har haft personliga problem och livskriser, detta kanske inte är avklarat för din del, och du har svårt att förhålla dig till det jag skriver?
    Detta skrev du i inlägg #57. Vill du försöka påstå att du inte har skrivit att alla som är otrogna alltid har personliga problem?

Citat: "Det jag har sagt är att den som väljer att vara otrogen sannolikt, eller alltid, har personliga problem."

Det sista stycket tänker jag inte ens kommentera då tråden inte handlar om mig.
  • KimLinnefeldt
    Anonym (Uppgiven) skrev 2024-10-22 12:35:34 följande:

En kort uppdatering kring detta. Vi hade ett långt samtal igår och Ja hon hade varit otrogen. Hon kände en djup ånger över detta. Ingen av oss sa några dumma ord till den andra. Vi båda grät och skrattade om vartannat. Vi gjorde slut och blev tillsammans igen eller så blev det något mellanting att vi är vänner i allafall. Vi båda känner stark kärlek för den andre. Vi är varandras bästa vänner. Vi kommer åka på resan tillsammans men vi kommer att göra det som 2 vänner och så får vi se vad som händer från det.

Moget och bra beslut. Livet är inte en enkel, rak linje.

Framtiden - under resan och de kommande åren - kommer att utvisa om du står ut med hennes svek, eller om det kommer att äta upp dina känslor för henne. Det kommer också att visa sig om hon vill vara otrogen igen eller om det verkligen var en enstaka händelse.

Min fru och jag har överenskommelsen "inte fråga - inte berätta", så länge det handlar om en tillfällig grej. Om det går djupare än så är det dags att bryta upp, då är grundbulten i förhållandet skadat.
  • Anonym (Tjejen)
    Anonym (Vill du veta sanningen?) skrev 2024-10-22 11:28:07 följande:
    Den som med säkerhet väljer uttala sig på så sätt som att den kan och vet allt,
    det är oftast samma person som besitter lägst kunskap och lägst begåvning, men som ofta lyckas inbilla sig själv de mest vettlösa saker.

"förhållande utan barn"   ??? 
    Vem var det som skrev något om BS...
    Jaja, du låter som en slags sektmedlem. Vad jag vet från erfarenhet av folk som är bra på manipulation är att dom kör sitt race så länge man tillåter det. Man ska värna om sitt mentala välmående, det som hjälper är att ha solida gränser som man inte flyttar. Livet är inte svartvitt men gränserna skyddar. Alla har definitivt inte ens bästa för ögonen, det är relationskunskap 101.
  • Anonym (Tjejen)

En kort uppdatering kring detta. Vi hade ett långt samtal igår och Ja hon hade varit otrogen. Hon kände en djup ånger över detta. Ingen av oss sa några dumma ord till den andra. Vi båda grät och skrattade om vartannat. Vi gjorde slut och blev tillsammans igen eller så blev det något mellanting att vi är vänner i allafall. Vi båda känner stark kärlek för den andre. Vi är varandras bästa vänner. Vi kommer åka på resan tillsammans men vi kommer att göra det som 2 vänner och så får vi se vad som händer från det.

Se där, hon kunde äta kakan och fortfarande ha den kvar. Tror hon vet att du har starka känslor och att du kommer att förlåta henne. Så klarar hon sig fram tills nästa övertramp. Du kommer dock inte att må så bra nästa gång. Vilket jag hoppas inte inträffar men det är högst sannolikt att det gör det. Självrespekt är något som gör en starkare även om det kortsiktigt gör mkt ont.
  • Ascendere

Låter bra men ta det försiktigt, lätt att bli indragen i en relation igen med löften om att "allting är annorlunda nu". Nej det är det inte, hon har inte ändrat sig bara för att hon råkade bli påkommen.
    Och räkna med att det kommer gå upp och ner känslomässigt, du kan ju tex förbereda dig mentalt på hur det skulle kännas om hon flörtar med någon annan när ni är på resa. Nu är kanske inte det så troligt om hon har sitt barn med men du tjänar nog på att tänka igenom olika situationer i alla fall. 
  • Anonym (Snowihite)
    molly50 skrev 2024-10-21 22:55:25 följande:
    Men herregud! Han ber själv om råd och frågar vad vi skulle göra i hans situation. Ska vi då låta bli att svara eller bara svara att han ska stanna och förlåta?
    Vi pratar här om ett förhållande som varat i 2 år och på den korta tiden så har hon lyckats bevisa att hon inte respekterar honom.
    Och hon verkar dessutom utnyttja honom.
    Och de har inga gemensamma barn.
    Så vad finns det att rädda?
    Det verkar inte lite svart/vitt resonemang du har.  TS frågar hur vi här skulle ha reagerat.  På en gång kommer propåer om att han ska lämna och åsikter över partnerns personlighet mm. 

Varken du eller jag har någon insikt i deras relation, vi kan berätta hur vi skulle ha reagerat men att tala om för honom hur han ska reagera tycker i alla fall jag är att sätta sig på höga hästar och tro sig kunna ta beslut åt andra.

Jag har inga som helst problem med de som skriver att -Jag kulle ha blivit helt förtvivlad och gråtit floder, eller -Jag skulle ha blivit heligt förbannad. Det är att beskriva hur man skulle ha reagerat.

Det är helt upp till honom att utifrån deras relation ta ett beslut för sig själv. Ibland är det som att välja mellan pest och kolera och inte alls så svart och vitt som många tycks tro.  

Genom att inte ge rådet att lämna så råder man inte automatiskt att stanna. Det är något han och partnern tillsammans måste komma fram till. 
    Det enda råd man kan ge är att de måste tala med varandra. 

Säkert kommer de också att få helt nytt sätt att se på den där vännen som skickade bilden.
  • Anonym (Snowihite)

Det låter som om ni hanterat detta bra så åk nu på er resa och gör det bästa av den. 

Lycka till
Svar på tråden Misstänkt otrohet vad göra?