Körsbärsdalen skrev 2024-11-11 11:24:32 följande:
Vi har också två bilar, men bilbarnsstolarna (alltså de dyrare bakåtvända) har vi bara haft två barn i i taget, och i två bilar, så gissningsvis har vi haft ungefär samma kostnad där. Ja, resor kostar. Vi åker 1-2 gånger/år. Senaste resan till Italien gick på runt 20k i flygbiljettskostnad - lägg till hotell, mat, utflykter m.m. och vi landade på runt 100k. När vi åker till Australien (varannat år) går det på runt 100k bara i flygbiljetter. Nej, låginkomsttagare har inte råd med detta - men det finns höginkomsstagare som vill ha stora familjer, men vi verkar vara rätt unika. Men det är också det jag pratar om... Är man höginkomsstagare och är sugen på det där tredje barnet, då kanske det är värt att göra det? Många stoppar ju sig själva för att omgivningen, kretsen, samhället i stort säger "stopp" efter vid två barn. Vi är som sagt en åldrande befolkning med för få födda barn.
Tre barn tror jag inte att nån höjer på ögonbrynen för, tvärtom tycker jag att det inte är så himla ovanligt. Fyra barn ger möjligtvis mer reaktioner, för det är ändå ganska ovanligt. Men en höginkomstfamilj med 3-4 barn säger nog inget nåt om.
De som däremot sitter i små hålor eller miljonprogramområden och spottar ur sig unge efter unge utan en tanke på morgondagen. Där höjer man inte ens på ögonbrynen, snarare håller andan. Och då handlar det ju inte om att inte ha råd med resor, utan om att inte ha råd med typ skor och frukost till alla ungarna.