• Anonym (Fattigdom)

Fler barn än man kan försörja?

Satt precis och lyssna på en radiodokumentär om barns fattigdom. Föräldrarna har redan dåligt ställt och fortsätter att skaffa många barn. Personen i närheten till familjerna uttrycker att det funkat bra med dom första barnen. Dom har fått nya kläder. Barnen som kommer sen får ärva av varandra. Kläderna är slitna, för små och är trasiga. 

Det blir trångbodda. Men vi har ju inga bostäder i Sverige för 8 barn och två vuxna till en billig penning. 

Så hur kan man inte tänka på detta när man skaffar barn? Saknar vissa ett sånt pass bristande intellekt att dom därför fortsätter att skaffa barn i sin trångboddhet och samtidigt inte kan försörja dom första barnen? 

• Svar på tråden Fler barn än man kan försörja?
  • Anonym (Fattigdom)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-12 11:09:10 följande:

Det stora hotet mot de unga är den utbredda psykiska ohälsan. 
    Det är svårt att få en anställning om du lider av psykisk ohälsa, av naturliga skäl undviker arbetsgivare att dra på sig ett rehabilitieringsansvar för psykisk ohälsa. 
    Psykisk ohälsa drabbar brett, inte bara ekonomiskt fattiga familjers barn drabbas av psykisk ohälsa. 
    Jag tror att svenska barn, generellt,  lider mer av brist på föräldrars och andra vuxnas tid, än vad de lider av brist på pengar. 

Nu pratar vi om barn i barnfattigdom. Barn som inte har kläder och skor anpassade för årstiden. att dom inte får mat i magen?
  • Anonym (Men)
    Anonym (Fattigdom) skrev 2024-11-12 10:56:43 följande:
    Nu handlar det ju om att mätta sitt barns mage, att ge barnen hela skor och kläder anpassat efter årstiden? men du kan kalla detta för materialism men du vet ingenting om barnfattigdom och den utsattheten dessa barn har och desperationen. Detta handlar inte om dyra utlandsresor eller ens att få gå på bio. Det handlar om att tiden eller pengarna inte finns. Den dagen du sover på ett täcke på golvet varje natt med skrikande barn runt omkring dig, där du inte får mat under tio veckor på sommaren och du får gå i gymnastikskor när det är 15 minusgrader och ha jeansjacka till detta, då kanske du kan förstå. 

Jag skrev ju att täcka basbehoven är viktigt. Där ingår vad jag vet mat, kläder, boende etc . Men inte dyra materialistiska saker.  

Finns det många i Sverige som skaffar barn men inte har råd med mat? Det finns ju sociala skyddsnät i Sverige för det? Jag har flyttat till ett land där man är mycket mer personligt ansvar och har betydligt lägre löner, men föräldrarna engagerar sig väldigt mycket i sina barn. Det gäller även de mer flera barn.

• Anonym (Fattigdom)
    Anonym (Men) skrev 2024-11-12 11:14:33 följande:

Jag skrev ju att täcka basbehoven är viktigt. Där ingår vad jag vet mat, kläder, boende etc . Men inte dyra materialistiska saker.  

Finns det många i Sverige som skaffar barn men inte har råd med mat? Det finns ju sociala skyddsnät i Sverige för det? Jag har flyttat till ett land där man är mycket mer personligt ansvar och har betydligt lägre löner, men föräldrarna engagerar sig väldigt mycket i sina barn. Det gäller även de mer flera barn.

Har du sett detta i Sverige ens? Dessa familjer har inte råd även fast dom får bidrag. Det är meningen att föräldrarna ska jobba också? du kan omöjligen försörja dig på två vuxna 8 barn på enbart bidrag. 
  • Anonym (Men)
    Anonym (Fattigdom) skrev 2024-11-12 11:23:28 följande:
    Har du sett detta i Sverige ens? Dessa familjer har inte råd även fast dom får bidrag. Det är meningen att föräldrarna ska jobba också? du kan omöjligen försörja dig på två vuxna 8 barn på enbart bidrag. 
    Ärligt talat? Nej jag har aldrig någonsin sett eller träffat någon som skaffat åtta barn. Det lär knappast vara vanligt med en sådan situation bland svenskar?

Många barn handlar oftast om fler än 3 st, så det kan knappast vara ett vanligt problem? Men om någon skaffar det så kan jag förstå att de får det problematiskt om de inte blir superkända influencers förstås.

Alldeles oavsett brukar ett större problem vara tid och engagemang för många barn. Socialbidrag är väl tufft oavsett om det är för 3 eller 8 barn, då det inte handlar om några högre summor?  För ju fler barn så kan de ärva sina syskons eller köpa på second hand m.m. Det kanske inte är kul, men de dör inte av det. Vidare kan fattigdom även drabba normalinkomsttagare vid tex separation eller sjukdom.
  • Anonym (Fattigdom)
    Anonym (Men) skrev 2024-11-12 11:37:57 följande:
    Ärligt talat? Nej jag har aldrig någonsin sett eller träffat någon som skaffat åtta barn. Det lär knappast vara vanligt med en sådan situation bland svenskar?

Många barn handlar oftast om fler än 3 st, så det kan knappast vara ett vanligt problem? Men om någon skaffar det så kan jag förstå att de får det problematiskt om de inte blir superkända influencers förstås.

Alldeles oavsett brukar ett större problem vara tid och engagemang för många barn. Socialbidrag är väl tufft oavsett om det är för 3 eller 8 barn, då det inte handlar om några högre summor?  För ju fler barn så kan de ärva sina syskons eller köpa på second hand m.m. Det kanske inte är kul, men de dör inte av det. Vidare kan fattigdom även drabba normalinkomsttagare vid tex separation eller sjukdom.

Nu pratar vi om specifika bostadsområden som har detta problem. Det är ju inget större problem i största allmänhet. Och som du säger, barnen får ärva. Men kläderna dom ärver har då blivit trasiga m.m

Dessa föräldrar är inte en del av samhället, dom går ju inte direkt på utflykter med sina barn. Många har egna problem som de brottas med som föräldrar. 

Samma målgrupp har inte alltid ens koll på hur second hand marknaden ser ut. Känns mest som en vit medelklass grej? 

Så detta är ju ett stort problem för dom barnen som drabbas, men det är en liten grupp som är drabbad. Men det är fortfarande allvarligt även om du aldrig sett detta. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Fattigdom) skrev 2024-11-12 11:23:28 följande:
    Försörjningsstödet är ganska väl tilltaget till barnfamiljer, just för att alla barn skall ha det bra i SVerige. Men pengarna går till föräldrarn , så allt beror på hur de prioriterar. Det har alltid funnits föräldrar som supit upp försörjningstödet, tex. Eller spelat bort det . Sådant går inte att skydda barn mot , med mindre än att omhänderta dem, och det försöker man ju att undvika i det längsta. 

Riksnormen för försörjningsstöd 2024

F
    ör en artonåring får man som personliga kostnader (mat , kläder etc) 4780 kr-
    För en tioåring 3680 kr. Två sammanboende vuxna får 6800 kr. Dessutom får man för gemensamma hushållskostnader 3000 kr för en åttabarnsfamilj.
    Utöver dessa pengar får man boendet betalt plus el plus hemförsäkring.
    Man kan också ansöka om extrapengar för tex glasögon eller andra nödvändigheter. 

Så om föräldrarna sköter sig och prioriterar någorlunda behöver inga barn gå utan mat och kläder i Sverige. 
    Om ni inte håller med mig så förklara gärna varför försörjningsstödet inte skulle räcka?
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Fattigdom) skrev 2024-11-12 11:07:20 följande:
    Nu pratar vi om att kunna göra karriär. Förr behövdes det ingen akademisk examen för att bli chef på en bank t ex. Man kunde lättare komma in och typ städa för att sedan sluta som VD?. Det är lite skillnad. Självklart kan unga personer få fina jobb, men alla dom jag vet som jobbat sig uppåt och är 25-27 dom har alla en akademisk examen. Resten har låglönejobb. 
    Är det meningen med livet att göra karriär och bli VD?
    Hur många procent av svenska ungdomar kommer att kunna bli VD?

En hantverkare kan tjäna bra och starta eget och bli både VD och bolagsägare.
    Många unga jag känner får sitt första jobb inom IT-support  och där kan man jobba upp sig och kanske till och med bli VD för ett IT-supportbolag till slut, om man ser det som meningen med livet. 
  • Anonym (Fattigdom)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-12 11:56:57 följande:
    Försörjningsstödet är ganska väl tilltaget till barnfamiljer, just för att alla barn skall ha det bra i SVerige. Men pengarna går till föräldrarn , så allt beror på hur de prioriterar. Det har alltid funnits föräldrar som supit upp försörjningstödet, tex. Eller spelat bort det . Sådant går inte att skydda barn mot , med mindre än att omhänderta dem, och det försöker man ju att undvika i det längsta. 

Riksnormen för försörjningsstöd 2024

F
    ör en artonåring får man som personliga kostnader (mat , kläder etc) 4780 kr-
    För en tioåring 3680 kr. Två sammanboende vuxna får 6800 kr. Dessutom får man för gemensamma hushållskostnader 3000 kr för en åttabarnsfamilj.
    Utöver dessa pengar får man boendet betalt plus el plus hemförsäkring.
    Man kan också ansöka om extrapengar för tex glasögon eller andra nödvändigheter. 

Så om föräldrarna sköter sig och prioriterar någorlunda behöver inga barn gå utan mat och kläder i Sverige. 
    Om ni inte håller med mig så förklara gärna varför försörjningsstödet inte skulle räcka?
    Du behöver en hyresrätt som ska rymma 10 personer och dessa ska inte vara trångbodda. På vilka platser har du en hyresrätt på sådär 200 kvadrat till en rimlig hyra? Hus är inte att tänka på eller bostadsrätt i en mindre kommun där det är billigt då pengar till kontantinsats inte finns. Ingen vill heller ge lån till såhär fattiga människor. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Fattigdom) skrev 2024-11-12 12:10:56 följande:
    Du behöver en hyresrätt som ska rymma 10 personer och dessa ska inte vara trångbodda. På vilka platser har du en hyresrätt på sådär 200 kvadrat till en rimlig hyra? Hus är inte att tänka på eller bostadsrätt i en mindre kommun där det är billigt då pengar till kontantinsats inte finns. Ingen vill heller ge lån till såhär fattiga människor. 
    Flera kommuner har köpt bostadsrätter och villor till stora familjer med stora behov av försörjninggstöd. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Fattigdom) skrev 2024-11-12 12:10:56 följande:
    Socialen betalar. De behöver inte låna. 
Svar på tråden Fler barn än man kan försörja?