• Anonym (Fattigdom)

Fler barn än man kan försörja?

Satt precis och lyssna på en radiodokumentär om barns fattigdom. Föräldrarna har redan dåligt ställt och fortsätter att skaffa många barn. Personen i närheten till familjerna uttrycker att det funkat bra med dom första barnen. Dom har fått nya kläder. Barnen som kommer sen får ärva av varandra. Kläderna är slitna, för små och är trasiga. 

Det blir trångbodda. Men vi har ju inga bostäder i Sverige för 8 barn och två vuxna till en billig penning. 

Så hur kan man inte tänka på detta när man skaffar barn? Saknar vissa ett sånt pass bristande intellekt att dom därför fortsätter att skaffa barn i sin trångboddhet och samtidigt inte kan försörja dom första barnen? 

• Svar på tråden Fler barn än man kan försörja?
  • Tow2Mater
    Anonym (Hej) skrev 2024-11-11 19:53:01 följande:
    Minskat domedagssnack skulle nog hjälpa.
    Klimathysterin bidrar nog ja....
  • TvillingmammaVästgöte
    Tow2Mater skrev 2024-11-11 18:42:04 följande:
    Generös föräldraledighet, barnbidrag, flerbarnstillägg, billig barnomsorg, gratis skola, gratis skollunch och t o m ofta frukostar, billigt fritids, sponsrade fritidsaktiviteter, betald och generös vab, billig sjukvård vid behov, gratis MVC och BVC, ... Vad mer menar du behövs för 'hjälp och  uppmuntran'??

Jag vet inte riktigt varför unga inte blir föräldrar i samma utsträckning längre. 

Men jag läste på SVT att någon forskare tror att den utbredda psykiska ohälsan hos unga kvinnor påverkar negativt.
    Det är också väldigt svårt och för dyrt med en större bostad där jobben finns.
    Det är också svårt att förena barn och yrkesliv nu när både mammor och pappor förväntas jobba heltid, så en arbetstidsförkortning skulle kanske hjälpa till? 

Barmbidragen har dock inte höjts enligt inflationen, 1250 kr per barn och månad räcker inte långt idag. Att höja barnbidraget till 2000 kr per barn skulle kanske göra att fler vågade bilda familj. 

I Finland pratar man nu om att ge en ekonomisk premie till dem som skaffar barn tidigt , före trettio.
    Detta är också ett problem, om alla kvinnor först skall utbilda sig på universitet och göra karriär innan man bildar familj, kommer de flesta inte att hinna få 2-3 barn. Vilket behövs, för det kommer alltid att finnas de som är barnlösa eller barnfria som man säger idag .

• Tow2Mater
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-11 20:48:46 följande:

Jag vet inte riktigt varför unga inte blir föräldrar i samma utsträckning längre. 

Men jag läste på SVT att någon forskare tror att den utbredda psykiska ohälsan hos unga kvinnor påverkar negativt.
    Det är också väldigt svårt och för dyrt med en större bostad där jobben finns.
    Det är också svårt att förena barn och yrkesliv nu när både mammor och pappor förväntas jobba heltid, så en arbetstidsförkortning skulle kanske hjälpa till? 

Barmbidragen har dock inte höjts enligt inflationen, 1250 kr per barn och månad räcker inte långt idag. Att höja barnbidraget till 2000 kr per barn skulle kanske göra att fler vågade bilda familj. 

I Finland pratar man nu om att ge en ekonomisk premie till dem som skaffar barn tidigt , före trettio.
    Detta är också ett problem, om alla kvinnor först skall utbilda sig på universitet och göra karriär innan man bildar familj, kommer de flesta inte att hinna få 2-3 barn. Vilket behövs, för det kommer alltid att finnas de som är barnlösa eller barnfria som man säger idag .

Du har redan laglig rätt att gå ner i tid om du har barn.

Att slänga mer skattepengar på barnfamiljer vore vansinnigt. Det är redan för mycket som det är. Jordens befolkning bör minska. Välfarden får säkerställas på andra sätt. Det är ju inte som den blir bättre och bättre med ökad befolkning, det har vi ju sett.
  • Anonym (katjing)
    Körsbärsdalen skrev 2024-11-11 11:41:14 följande:
    Nej, men jag håller med dig - och nej, (som svar på det du skrev i ditt förra svar) jag tar inte åt mig. Jag tycker som sagt att barnfattigdom är hemskt oavsett storlek på familjen. Min grej var väl mest det där... Med att det finns en syn på att personer som skaffar fler barn än snittet är korkade låginkomsttagare. Jag tänker att den synen bidrar till att färre höginkomsstagare väljer att skaffa fler barn - personer som faktiskt skulle ha råd, ork och lust till det - just för att det känns så normbrytande. Så ursäkta att det inte var helt i linje med din trådstart.
    Nej hör nu...det finns väl ingen med fungerande intellekt och driv som åsamkar sig en extra utgift på 1,3 miljoner bara för att omgivningen tycker de ska ha fler barn?

Vi har fokuserat all energi på ett barn och hade vi dött idag hade han ensam ärvt ca 15 miljoner. Till det kommer ytterligare två miljonarv inom fem år och dessa pengar kommer att växa i minst 20 år till.

Förhoppningen är att han blir första generationen ekonomiskt oberoende, eller i alla fall har stor frihet att göra det han vill när vi inte finns mer.
  • TvillingmammaVästgöte
    Tow2Mater skrev 2024-11-11 22:11:00 följande:

Att slänga mer skattepengar på barnfamiljer vore vansinnigt. Det är redan för mycket som det är. Jordens befolkning bör minska. Välfarden får säkerställas på andra sätt. Det är ju inte som den blir bättre och bättre med ökad befolkning, det har vi ju sett.

Vi behöver fler barn i Sverige. 

• Anonym (Hej)
    Tow2Mater skrev 2024-11-11 22:11:00 följande:

Globalt sett ja, men i större delen av Västvärlden behövs fler barn. Det är inte Sverige som är problemet, vi behöver en ökad befolkning här. 
  • Anonym (Fattigdom)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-12 09:05:50 följande:

Vi behöver fler barn i Sverige. 

Fler barn från fattigdom och trångboddhet som inte fått möjlighet att ens läsa läxor hemma för det finns ingen plats till detta? som hellre väljer kriminalitet än att jobba på donken?. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Fattigdom) skrev 2024-11-12 09:18:09 följande:
    Fler barn från fattigdom och trångboddhet som inte fått möjlighet att ens läsa läxor hemma för det finns ingen plats till detta? som hellre väljer kriminalitet än att jobba på donken?. 
    Nej vi behöver förstås barn som växer upp till goda medborgare!
    Många svenskar har växt upp i fattigdom i Sverige och de allra flesta av dem blev goda medborgare. 
    Som tex min farfar som var jättefattig och fick bo på barnhem i början av 1900-talet för att de inte kunde ta hand om honom. Han blev en god samhällsmedborgare och en bra familjefar och uppfostrade två barn till att bli goda samhällmedborgare.
    Min svärmor växte upp en fattig familj med 11 barn och hon och alla hennes syskon blev också goda samhällsmedborgare. Alla deras barn också, de flesta av barnen är till och med numera väldigt välutbildade.

Fattigdom innebär inte att man är en dålig människa. 
    För den som vill läsa läxor finns det alltid plats. Man kan tex läsa läxor på våra fina kostnadfria bibliotek om man skulle vilja sitta ostört. 
  • Anonym (Fattigdom)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-12 09:53:11 följande:
    Nej vi behöver förstås barn som växer upp till goda medborgare!
    Många svenskar har växt upp i fattigdom i Sverige och de allra flesta av dem blev goda medborgare. 
    Som tex min farfar som var jättefattig och fick bo på barnhem i början av 1900-talet för att de inte kunde ta hand om honom. Han blev en god samhällsmedborgare och en bra familjefar och uppfostrade två barn till att bli goda samhällmedborgare.
    Min svärmor växte upp en fattig familj med 11 barn och hon och alla hennes syskon blev också goda samhällsmedborgare. Alla deras barn också, de flesta av barnen är till och med numera väldigt välutbildade.

Fattigdom innebär inte att man är en dålig människa. 
    För den som vill läsa läxor finns det alltid plats. Man kan tex läsa läxor på våra fina kostnadfria bibliotek om man skulle vilja sitta ostört. 
    Du pratar om något som va 120 år sedan? 
  • Anonym (Julia)

Det verkar finnas en märklig mentalitet hos många att det är en mänsklig rättighet att skaffa barn, och dessutom hur många som helst.

Vet inte hur många människor jag känt som tyckt att det varit så svårt att orka, hinna och ha råd med ett eller två barn, och likväl skaffar de tre, fyra eller fem. Och klagar på att barnbidraget är för lågt eller att de borde ha högre lön än sina barnlösa kollegor och arbetsgivaren borde ta hänsyn till deras familjeliv när schema läggs etc...

Ja, eller så skaffar man inte fler barn än man klarar av, helt enkelt.

Svar på tråden Fler barn än man kan försörja?