• Anonym (Fattigdom)

Fler barn än man kan försörja?

Satt precis och lyssna på en radiodokumentär om barns fattigdom. Föräldrarna har redan dåligt ställt och fortsätter att skaffa många barn. Personen i närheten till familjerna uttrycker att det funkat bra med dom första barnen. Dom har fått nya kläder. Barnen som kommer sen får ärva av varandra. Kläderna är slitna, för små och är trasiga. 

Det blir trångbodda. Men vi har ju inga bostäder i Sverige för 8 barn och två vuxna till en billig penning. 

Så hur kan man inte tänka på detta när man skaffar barn? Saknar vissa ett sånt pass bristande intellekt att dom därför fortsätter att skaffa barn i sin trångboddhet och samtidigt inte kan försörja dom första barnen? 

• Svar på tråden Fler barn än man kan försörja?
  • Anonym (Men)
    Anonym (två) skrev 2024-11-11 14:51:45 följande:
    Eller så får man införa ättestupan igen. När man blir så gammal att man inte klarar sig själv längre så får man ge upp. 

Att låginkomsttagare skaffar barn som de inte ar råd med är inte en hållbar lösning. De barnen riskerar att ändå inte bli några vidare skattebetalare, kanske snarare bidragstagare. 

Människor har blivit så materialistiska så det är löjligt. Om pengar var den enda faktorn som avgjorde hur man blev som förälder skulle ytterst få människor i andra länder få skaffa barn öht! Ska bara rika människor i rika länder få skaffa barn då?

Det viktigaste är att man har tid, kärlek att ge och inte märkeskläder och utlandsresor. Det finns skitföräldrar bland höginkomsttagare med. Min kusins pappa var en vidrig narcissist med så höga krav att han fick sin unge att börja stamma. Det viktigaste är att man har ork, tid, kärlek och engagemang. Sen är det självklart viktigt att tillgodose basbehov. 

Det lär vara ytterst få i Sverige som ens tänker tanken att skaffa 8 barn. Jag känner knappt någon som har fler än 3 barn.

Hursomhelst är inte fattigdom statiskt. Det finns unga lågutbildade som skaffat barn men utbildat sig på universitet senare i livet. Särskilt tack vare att man faktiskt kan göra det i Sverige. Det vore värre att skaffa 8 barn i USA och inte ha råd med deras utbildning och sjukvård tex.

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Fattigdom) skrev 2024-11-12 09:56:56 följande:
    Du pratar om något som va 120 år sedan? 
    Min svärmor är född på trettiotalet och lever fortfarande. 
  • Anonym (Fattigdom)
    Anonym (Men) skrev 2024-11-12 10:46:06 följande:

Människor har blivit så materialistiska så det är löjligt. Om pengar var den enda faktorn som avgjorde hur man blev som förälder skulle ytterst få människor i andra länder få skaffa barn öht! Ska bara rika människor i rika länder få skaffa barn då?

Det viktigaste är att man har tid, kärlek att ge och inte märkeskläder och utlandsresor. Det finns skitföräldrar bland höginkomsttagare med. Min kusins pappa var en vidrig narcissist med så höga krav att han fick sin unge att börja stamma. Det viktigaste är att man har ork, tid, kärlek och engagemang. Sen är det självklart viktigt att tillgodose basbehov. 

Det lär vara ytterst få i Sverige som ens tänker tanken att skaffa 8 barn. Jag känner knappt någon som har fler än 3 barn.

Hursomhelst är inte fattigdom statiskt. Det finns unga lågutbildade som skaffat barn men utbildat sig på universitet senare i livet. Särskilt tack vare att man faktiskt kan göra det i Sverige. Det vore värre att skaffa 8 barn i USA och inte ha råd med deras utbildning och sjukvård tex.

Nu handlar det ju om att mätta sitt barns mage, att ge barnen hela skor och kläder anpassat efter årstiden? men du kan kalla detta för materialism men du vet ingenting om barnfattigdom och den utsattheten dessa barn har och desperationen. Detta handlar inte om dyra utlandsresor eller ens att få gå på bio. Det handlar om att tiden eller pengarna inte finns. Den dagen du sover på ett täcke på golvet varje natt med skrikande barn runt omkring dig, där du inte får mat under tio veckor på sommaren och du får gå i gymnastikskor när det är 15 minusgrader och ha jeansjacka till detta, då kanske du kan förstå. 
  • Anonym (Fattigdom)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-12 10:53:20 följande:
    Min svärmor är född på trettiotalet och lever fortfarande. 
    Det ställs helt andra krav på barn och unga idag än då. Man behövde inte samma längd på utbildningen för att få ett bra jobb. Räckte med att vara hel och ren, trevlig så kunde man jobba sig uppåt. Idag kommer du knappt någonstans utan 3 års akademiska studier. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Julia) skrev 2024-11-12 10:01:19 följande:

Det verkar finnas en märklig mentalitet hos många att det är en mänsklig rättighet att skaffa barn, och dessutom hur många som helst.

Vet inte hur många människor jag känt som tyckt att det varit så svårt att orka, hinna och ha råd med ett eller två barn, och likväl skaffar de tre, fyra eller fem. Och klagar på att barnbidraget är för lågt eller att de borde ha högre lön än sina barnlösa kollegor och arbetsgivaren borde ta hänsyn till deras familjeliv när schema läggs etc...

Ja, eller så skaffar man inte fler barn än man klarar av, helt enkelt.

Vi behöver fler barn i Sverige!
    Samhället bör uppmuntra och stödja unga familjer så att de vågar och klarar av att bilda familjer. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Fattigdom) skrev 2024-11-12 10:58:17 följande:
    Det ställs helt andra krav på barn och unga idag än då. Man behövde inte samma längd på utbildningen för att få ett bra jobb. Räckte med att vara hel och ren, trevlig så kunde man jobba sig uppåt. Idag kommer du knappt någonstans utan 3 års akademiska studier. 
    Det är ju inte sant , jag känner många ungdomar som fått heltidsjobb , flera har till och med tillsvidaretjänst, utan mer än gymnasieutbildning. 
    Och många av dem har gått teoretiska gymnasieprogram. Inte bara de praktiska programmen , där det är mer självklart att du får jobb efter gymnasiet. 
    Det finns gott om jobb. 
    Är du hel och ren och har en gymnasieutbildning så får du jobb. I alla fall om du är villig att flytta och det har svenskar fått göra i alla tider, flytta till jobben. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Fattigdom) skrev 2024-11-12 10:56:43 följande:
    Nu handlar det ju om att mätta sitt barns mage, att ge barnen hela skor och kläder anpassat efter årstiden? men du kan kalla detta för materialism men du vet ingenting om barnfattigdom och den utsattheten dessa barn har och desperationen. Detta handlar inte om dyra utlandsresor eller ens att få gå på bio. Det handlar om att tiden eller pengarna inte finns. Den dagen du sover på ett täcke på golvet varje natt med skrikande barn runt omkring dig, där du inte får mat under tio veckor på sommaren och du får gå i gymnastikskor när det är 15 minusgrader och ha jeansjacka till detta, då kanske du kan förstå. 
    Har du personlig erfarenhet av detta i Sverige idag?

Vi har ett försörjningsstöd som är extra anpassat för just barnfamiljer, normen för varje barn är extra väl tilltagen för att just inte barn skall fara illa. 
    I min kommun beviljar socialen extra ersättningar för att barn skall kunna gå på fritidsaktiviteter. De följer till och med första gången för att hjälpa familjer från andra kulture att få in sina barn på aktiviteter. Det var en grupp somaliska flickor som socialen följde med mammor till Karaten som min son gick på. De tränade karate med slöja och det gick bra. 

Om du inte får mat och kläder, trots att föräldrarna får försörjningstöd som är beräknat att räcka till detta, då kan det finnas skäl för orosanmälan och även ett eventuellt omhändertagande av barnen. 
  • Anonym (Fattigdom)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-12 11:01:49 följande:
    Det är ju inte sant , jag känner många ungdomar som fått heltidsjobb , flera har till och med tillsvidaretjänst, utan mer än gymnasieutbildning. 
    Och många av dem har gått teoretiska gymnasieprogram. Inte bara de praktiska programmen , där det är mer självklart att du får jobb efter gymnasiet. 
    Det finns gott om jobb. 
    Är du hel och ren och har en gymnasieutbildning så får du jobb. I alla fall om du är villig att flytta och det har svenskar fått göra i alla tider, flytta till jobben. 
    Nu pratar vi om att kunna göra karriär. Förr behövdes det ingen akademisk examen för att bli chef på en bank t ex. Man kunde lättare komma in och typ städa för att sedan sluta som VD?. Det är lite skillnad. Självklart kan unga personer få fina jobb, men alla dom jag vet som jobbat sig uppåt och är 25-27 dom har alla en akademisk examen. Resten har låglönejobb. 
  • TvillingmammaVästgöte

Det stora hotet mot de unga är den utbredda psykiska ohälsan. 
    Det är svårt att få en anställning om du lider av psykisk ohälsa, av naturliga skäl undviker arbetsgivare att dra på sig ett rehabilitieringsansvar för psykisk ohälsa. 
    Psykisk ohälsa drabbar brett, inte bara ekonomiskt fattiga familjers barn drabbas av psykisk ohälsa. 
    Jag tror att svenska barn, generellt,  lider mer av brist på föräldrars och andra vuxnas tid, än vad de lider av brist på pengar. 

• Anonym (Fattigdom)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-12 11:05:52 följande:
    Har du personlig erfarenhet av detta i Sverige idag?

Vi har ett försörjningsstöd som är extra anpassat för just barnfamiljer, normen för varje barn är extra väl tilltagen för att just inte barn skall fara illa. 
    I min kommun beviljar socialen extra ersättningar för att barn skall kunna gå på fritidsaktiviteter. De följer till och med första gången för att hjälpa familjer från andra kulture att få in sina barn på aktiviteter. Det var en grupp somaliska flickor som socialen följde med mammor till Karaten som min son gick på. De tränade karate med slöja och det gick bra. 

Om du inte får mat och kläder, trots att föräldrarna får försörjningstöd som är beräknat att räcka till detta, då kan det finnas skäl för orosanmälan och även ett eventuellt omhändertagande av barnen. 

Ja, jag har jobbat nära detta tidigare och det var ju just denna fattigdom som togs upp i dokumentären. 

Vissa kommuner i landet är medvetna om detta och serverar därför extra mycket mat i skolan på måndagar och fredagar och har även börjat erbjuda gratis frukost och har öppet skolans kök på sommaren för att elever ska kunna få mat. Men pengarna du pratar om räcker inte för att försörja 8 barn. Dom är trångbodda, det värsta jag sett är 25 personer på 60 kvadrat, fler familjer som bodde där då. Ungdomarna valde att sova på gatan mer för att det var kaos? Men att ha utländsk bakgrund och det du beskriver innebär ju inte att man är fattig. Hade dom 8 barn? 

Svar på tråden Fler barn än man kan försörja?