• hasseldorf

Spjälsängsmadrass från IKEA?

Hej!

Är det någon som har tips på vilken madrass man skall köpa till spjälsängen? Vi tänkte köpa Gulliver spjälsäng. Ikea har dels en vanlig resårmadrass som är slät på bägge sidor och dels skumgummimadrasser där ena sidan är "bubblig" för att det skall bli svalare för bebisen. Båda kostar lika mycket men jag vet inte vad som kan tänkas vara bäst.

Tänkte komplettera med en bäddmadrass ovanpå oavsett vilken det blir. Någon som har tips/erfarenheter?

• Svar på tråden Spjälsängsmadrass från IKEA?
  • Prego75

Men, som Lalalong skriver, den för 359 finns ju inte i spjälsängsstolek - den är 90x200 cm!

• The Bumblebee

Vi har den billiga - bubbliga madrassen som kostar 139kr. Jag tycker att den är toppen!

Det här är ju bara en tanke... Men om man nu väljer den bubbliga för att det ska vara svalare för bebisen - då kanske man inte ska lägga på en bäddmadrass ovanpå bubblorna. Då tappar ju liksom bubblorna sin funktion, eller?

Vi har ingen bäddmadrass och än så länge har vi inte använt nån plastad frotté heller, eftersom det verkligen blir varmt att ligga på den, den andas ju inte alls. Kanske har vi haft tur som aldrig har haft en läckande blöja eller magsjuka i sängen, men samtidigt så har vi en så pass billig madrass att det inte skulle vara hela världen om vi skulle behöva köpa en ny ( vid eventuell olycka i sängen )

• The Bumblebee

Havsanemon:
    Har du testat en decubitus-madrass, en sådan med bubblor på för att undvika liggsår m.m. De är hur sköna som helst att sova på! (utan bäddmadrass alltså)

• hasseldorf

tack för alla svar. är väl fasiken att man aldrig kan läsa ngt ordentlig.. är ju för stora sängar! ja då vart det ju prisskillnad.. 139 kr eller 395 kr..

• mina71

Bäddmadrassen hade vi sen tidigare, annars är den nog inte nogvändig alls tror jag. Smaksak kanske, men funktionen av bubblorna försvinner troligtvis...

• Prego75

Vi kommer inte att använda plastad frotté i sängen - den är alldeles för tät och blir supervarm. Vi hade det ett tag då dottern var liten, men när hon skrek (kolik) och blev svettig blev sängen som en bastu och hon fick värmeutslag.
    Vi bytte till något annat - tror det är samma som IKEA kallar Madrasskydd Krama - det är mer som.. hm.. ytskiktet på en binda, tunnare och luftigare, men ändå tätt.

• mina71

Och vår madrass kostade mer än 139:-, så den kanske inte finns på hemsidan?

• Lalalong

hasseldorf
    Fast den tjockare varianten av bubbelmadrass i spjälstorlek kostar 269 (den för 139 är tydligen rätt tunn). Så lite prisskillnad är det ju men inte så mycket.

• hasseldorf

Är Krama från IKEA jag tänkte köpa, vi får väl se vad som funkar bäst. Är ju ingen hemmansaffär om det inte skulle bli bra

• hasseldorf

gällde alltså själva "kisskyddet"

Svar på tråden Spjälsängsmadrass från IKEA?