• hasseldorf

Spjälsängsmadrass från IKEA?

Hej!

Är det någon som har tips på vilken madrass man skall köpa till spjälsängen? Vi tänkte köpa Gulliver spjälsäng. Ikea har dels en vanlig resårmadrass som är slät på bägge sidor och dels skumgummimadrasser där ena sidan är "bubblig" för att det skall bli svalare för bebisen. Båda kostar lika mycket men jag vet inte vad som kan tänkas vara bäst.

Tänkte komplettera med en bäddmadrass ovanpå oavsett vilken det blir. Någon som har tips/erfarenheter?

• Svar på tråden Spjälsängsmadrass från IKEA?
  • Havsanemon

Vi lånade en Gulliversäng först med den bubbliga madrassen och så hade vi en tunn bäddmadrass från Rätt Start över. Möjligt att funktionen av bubblorna försvinner vid en tunn bäddmadrass, men i vårt fall så har han alltid sovit gott och bra och vi har tyckt att det har känts bra så gör vad ni tycker är bäst för er lilla/e!

• mina71

Har någon provat att själv ligga och sova på plastad frotté? Prova gärna innan ni lägger det till er bebis. Min mamma tyckte (1:a barnet) att vi skulle ha det i vår säng också för att skydda den. Den åkte bort ganska fort. Jättesvettigt!

• Prego75

Haha... nu har jag kollat. Den vi hade till dottern är den som kostar 269 kronor idag, till det kommande barnet har vi resårmadrassen för 395. Se där - andra barnet glider in på räkmacka och får lyxbehandling. Vi har grundat bra för syskonrivalitet!

Skumgummimadrassen använder vi än idag då dottern (6½ år) inte kan sova och kommer in till oss. Lätt att ta fram och lätt att stuva undan eftersom storleken är så behändig.

Tvättade den senast i går, och man får lov att säga att den hållit sig fräsch, även om jag, som sagt, tycker att resårmadrassen verkar luftigare och skönare..

• Prego75

Jag har testat plastad frotté - tyckte det verkade smart när jag ammade och brösten läckte. Aldrig mer tänker jag prova det! Riktigt snuskigt blev det... ungefär som att gå omkring i stekande sol med gummistövlar och regnkläder. Ångbastu!

• Lalalong

mina71
    Menar ni att det är så svettigt?? Det visste jag inte.. men lillan ska ju inte ligga på frotten utan vi ska ha den under lakanet... blir det ändå svettigt??
    Hm... jaja då får man väl tänka om då

• mina71

Lalalong: ja, vi hade ju lakan ovanpå... Prego75 gör en vääldigt träffande beskrivning

• mina71

Man kan ju också ha en mjuk kökshanduk eller dubbelvikt lakan vid bebbens huvud. Lätt att byta ut vid ev. kräkning.

• Lalalong
    mina71
    Mhm... intressant! Och jag som köpt upp ett helt lager av det känns det som
    Hittar kanske något annat användningsområde
  • Prego75

Jag kanske ska tillägga att vi också hade lakan ovanpå den plastade frottén!

• mina71

lalalong: Man kan ju ha det vid luftning av rumpan, när barnet ligger på en filt?

• Prego75

Man kan sy ett raffigt frottéfodrat regnställ av det!

Vi klippte till flera bitar (svärmor hade köpt massor plastad frotté till oss, utan vårt samtycke) och hade på skötbädden, sedan slängde vi dem i tvätten så fort de blev smutsiga.
    Vi använde det vid luftning av rumpan, men då lade vi en vanlig frottéhanduk över också eftersom om det händer en liten olycka rinner det rakt av den plastade frottén och hamnar ändå på golvet, mattan etc.

• Lalalong

Mina75
    Ja något ska vi nog hitta på! Om inte annat så ska jag i alla fall i dagarna lägga en bit under mitt eget lakan i min säng (får stå ut med att det blir lite svettigt...) så att jag inte förstör hela sängen om vattnet skulle gå.

Prego75
    skit bra idee!!
    Ja alltså jag har ju köpt det på inrådan av svärmor och mina egna föräldrar... så när vi var små var det säkert väldigt universalt

• Zunzhine

Vi har köpt sultan blunda (139:-/st) till vår GULLIVER, vi köpte två st madrasser eftersom de bara var 7cm tjock och det är den bubbliga. Jag vet inte om det fungerar att lägga två på varandra, annars använder i oss bara av den ena och händer det någon olycka i sängen så får vi plocka fram den andra Jag/vi tyckte att det var svårt att hitta en madrass som passar GULLIVER efetrsom den hars å knepiga mått.

Svar på tråden Spjälsängsmadrass från IKEA?