• Anonym (Blodig)

Blöder sönder mina trosor

Jag har PCOS och endometrios. Jag blöder rejält och inga bindor hjälper. Jag använder dessa här.
    Samma som dem gamla har som brukar kissa på sig. Jag har dubbla såna men ändå rinner igenom och plus baktill, så jag har förstört så många trosor och lakan speciellt. För det är mest på natten när jag ligger. Hur ska jag göra? Eller vad ska jag använda ens?
    Har kissdraglakan nu som skydd när jag sover men ändå, trosorna förstörs 

• Svar på tråden Blöder sönder mina trosor
  • Anonym (Lingonet)

Hur kan lakan och trosor bli förstörda av att det kommer blod på? Jag bara tvättar när det händer. 

Om du har skydd gjorda för urin kanske det absorberande materialet inte funkar lika bra för blod, som ju är mer trögflytande. 

I ditt fall hade jag kombinerat tampong och binda och gått upp en gång på natten för att byta (det gör du kanske redan). 

Jag funderar också på förlossningsbindor. De tar ju väldigt mycket. 

Och så hade jag bett om att få mina järnvärden kollade för säkerhets skull. 

• Anonym (D)

Inkontinenstrosor är nog det största skyddet du kan hitta. 

• Anonym

5 nattbindor:
    3 på längden som överlappar så långt fram och bak det går
    2 på tvären, fram och bak

• Anonym (S)

Jag har blött som en stucken gris sen jag fick mens.
    Trots tabletter...
    Nör mensen pågår så har jag har tampong, nattbinda och trosor som jag inte bryr mig om. Inget nattlinne/pyjamas
    Ligger på en röd handduk och särskilda skydd för sängen (inte hela utan är bara precis där rumpan är)

Har inte förstört några lakan på flera år och sover bättre för jag inte behöver oroa mig...

• Anonym

frotteplast / madrasskydd i sängen
    Blodfläckar går bort i tvätten
    Niferex (apoteket) så du får extrajärn och inte får dåligt blodvårde

• Anonym (Blodig)

Är inte intresserad av tabletter! Varken något från apoteket eller p-piller. 
    Tampong kommer jag aldrig använda!
    Och nej läkaren gör inget för detta är normalt för endometrios och pcos. 
    Är inte intresserad av något sånt. Åter igen, vill ha tips på vad jag kan göra för att det inte ska blöda igenom på natten. Hacks? Knep?
    Jag tvättar lakan och trosor i 95 grader men ändå är det en svag fläck kvar och nej kan inte använda klorin för att vissa trosor är mönstrade och färgade

• Anonym (Dubbla)
    Anonym (Blodig) skrev 2024-11-14 20:35:14 följande:

Är inte intresserad av något sånt. Åter igen, vill ha tips på vad jag kan göra för att det inte ska blöda igenom på natten. Hacks? Knep?
    Jag tvättar lakan och trosor i 95 grader men ändå är det en svag fläck kvar och nej kan inte använda klorin för att vissa trosor är mönstrade och färgade

Ja du, om du varken vill använda tampong, menskopp utöver binda, ELLER ta tabletter, då är det ju bara att blöda igenom.
  • Anonym (S)
    Anonym (Blodig) skrev 2024-11-14 20:35:14 följande:

Som skrivet...trosor du struntar, som du bara har då...
    Och plastat skydd...
    Tampong är ju inte nödvändigt...hjälper mig att slippa känslan att jag kissar på mig av när blodet rinner till...
  • OlgaElvira

TS. Den typ av bindor du använder är avsedda att fånga upp urin, därför fungerar de inte så bra för de som blöder. Inkontinensbindor är gjorda för snabba flöden, dessa innehåller polymerer som är gjorda att kapsla in urin. Blod är tjockare än urin därför behöver du bindor som suger upp blod. På apotek kan du köpa det som kallas förlossningsbindor, de bör skydda dig mer.

Svar på tråden Blöder sönder mina trosor