• Anonym (Blodig)

Blöder sönder mina trosor

Jag har PCOS och endometrios. Jag blöder rejält och inga bindor hjälper. Jag använder dessa här.
    Samma som dem gamla har som brukar kissa på sig. Jag har dubbla såna men ändå rinner igenom och plus baktill, så jag har förstört så många trosor och lakan speciellt. För det är mest på natten när jag ligger. Hur ska jag göra? Eller vad ska jag använda ens?
    Har kissdraglakan nu som skydd när jag sover men ändå, trosorna förstörs 

• Svar på tråden Blöder sönder mina trosor
  • Mia448

Always Natt bindor, de med högst uppsugningsförmåga. Sedan kan man ej bara ta en utan sätt flera så att det bildar ett skydd för hela trosan, även bak för det kan rinna där om man sover på rygg. Använd ordentliga boxertrosor. 
    Blir dyrt men men. 

• Mrskos

Tack till er som kommer med bra tips på vad man kan göra.
    Ska prova med tena bindor, förlossningsbindor och de där blöjorna.
    Det är inget problem när jag fäster dubbla bindor men det är just vid natten när jag ligger, rinner bak varje gång och sömnen blir förstörd, måste upp direkt och tvätta, byta trosor, lakan.
    Tampong tänker jag aldrig använda pga TSS. Nej tack.

• Anonym (Också pcos)

Jag har också pcos och haft problem. Efter tredje barnet så är de extremt mycket och vanliga bindor är totalt värdelösa. De ända som funkar för mig är vuxen blöjor, skit pinsamt och så men de ända som hjälper, tur att jag och mannen har varit tillsammans väldigt länge 

• Hellishen

Du måste söka vård! Om du är färdig med att skaffa barn kan du be du få göra en ablation av livmoderslemhinnan. Blir så jävla upprörd att allting ska anses normalt bara för att man är kvinna!!!!

Helt orimligt att du ska lida så.

www.ds.se/patient-och-narstaende/infor-operation/kvinnoklinikens-operationer/novasure/

Anonym (Också pcos) skrev 2024-11-15 18:08:57 följande:

Jag har också pcos och haft problem. Efter tredje barnet så är de extremt mycket och vanliga bindor är totalt värdelösa. De ända som funkar för mig är vuxen blöjor, skit pinsamt och så men de ända som hjälper, tur att jag och mannen har varit tillsammans väldigt länge 

• Anonym (K)

Vad är det som gör att du inte vill prova Cyklo-F? Jag hade samma problem i flera år och bara led hela tiden. Jag använde menskopp men inte ens det hjälpte när det kom en störtflod. Att vara på stranden eller badhus eller bara ha shorts var otänkbart. Cyklo-F förändrade livet för mig. 

• Anonym
    Mrskos skrev 2024-11-15 17:00:22 följande:

Det är inget problem när jag fäster dubbla bindor men det är just vid natten när jag ligger, rinner bak varje gång och sömnen blir förstörd, måste upp direkt och tvätta, byta trosor, lakan.

Sätt nattbindorna omlott så att de blir längre och då täcker hela underbyxan.
    Och sedan en handduk i sängen som skyddar lakanet
  • Anonym (Kristina)
    Daphodil skrev 2024-11-14 19:32:44 följande:

Ja du, då är det nog vuxenblöjor och lakanskydd.

Jag hade som du, mitt liv förändrades efter hormonspiral.

Jag hade det likadant samt fruktansvärda smärtor vid mens, ägglossning och även tiden däremellan. Hormonspiralen gav mig mitt liv tillbaka.
  • Hellishen

Och vad är det för mupp som gör tumme ner på mitt inlägg? Någon som vill att kvinnor ska lida?

• Anonym (f)
    Hellishen skrev 2024-11-16 12:28:29 följande:

Och vad är det för mupp som gör tumme ner på mitt inlägg? Någon som vill att kvinnor ska lida?

kanske TS som verkar vara emot all form av behandling
  • Mrskos
    Anonym (f) skrev 2024-11-16 13:12:53 följande:
    kanske TS som verkar vara emot all form av behandling
    Tyvärr Obestämd
  • Mrskos
    Hellishen skrev 2024-11-15 18:24:01 följande:

Du måste söka vård! Om du är färdig med att skaffa barn kan du be du få göra en ablation av livmoderslemhinnan. Blir så jävla upprörd att allting ska anses normalt bara för att man är kvinna!!!!

Helt orimligt att du ska lida så.

www.ds.se/patient-och-narstaende/infor-operation/kvinnoklinikens-operationer/novasure/

Jag har redan sökt för detta och de ville jag ska ta p-piller men kommer aldrig i livet mer att ta p-piller eller annat som mixtrar med hormonerna. Jag mådde bra förut, 2012 började med p-piller och gick upp SJU KG på 1 vecka. Kort efter började mina besvär jag har. Slutade med dem efter 1 månad och misstänker starkt att det är det som orsakat PCOS.
    Har enbart fått smärtstillande på recept som jag tar. Jag blöder mycket men inte så mycket att jag inte kan leva normalt. Jag har inte fått barn än men har planer på det inom snar framtid. 
    Jag har övervikt också nu och det gör min mens värre
  • Mrskos
    Anonym (K) skrev 2024-11-15 18:37:31 följande:

Vad är det som gör att du inte vill prova Cyklo-F? Jag hade samma problem i flera år och bara led hela tiden. Jag använde menskopp men inte ens det hjälpte när det kom en störtflod. Att vara på stranden eller badhus eller bara ha shorts var otänkbart. Cyklo-F förändrade livet för mig. 

Jag har provat förr och fick hemsk yrsel och synrubbningar samt hemsk diarré. 
    Därför är jag inte intresserad av några läkemedel eller hormonpreparat. Jag är enbart intresserad av tips, trixs och hacks man kan göra för att inte blöda igenom och förstöra lakan, trosor. Och ja, man kan tvätta lakan. Men jag orkar inte vakna 2-3 när jag ska upp 5.30, för att behöva lägga lakan och trosor i blött, renbädda och sen försöka somna om.
  • Anonym (Neh)
    Mrskos skrev 2024-11-16 22:12:22 följande:
    Jag har redan sökt för detta och de ville jag ska ta p-piller men kommer aldrig i livet mer att ta p-piller eller annat som mixtrar med hormonerna. Jag mådde bra förut, 2012 började med p-piller och gick upp SJU KG på 1 vecka. Kort efter började mina besvär jag har. Slutade med dem efter 1 månad och misstänker starkt att det är det som orsakat PCOS.
    Har enbart fått smärtstillande på recept som jag tar. Jag blöder mycket men inte så mycket att jag inte kan leva normalt. Jag har inte fått barn än men har planer på det inom snar framtid. 
    Jag har övervikt också nu och det gör min mens värre

Nej, du kan inte få PCOS av p-piller. Det hade du isf redan innan. 

Du kanske har endometrios också? Dina symtom låter ju mer som endo. 

• Anonym (M)
    Anonym (Blodig) skrev 2024-11-14 18:39:10 följande:

Jag har PCOS och endometrios. Jag blöder rejält och inga bindor hjälper. Jag använder dessa här.
    Samma som dem gamla har som brukar kissa på sig. Jag har dubbla såna men ändå rinner igenom och plus baktill, så jag har förstört så många trosor och lakan speciellt. För det är mest på natten när jag ligger. Hur ska jag göra? Eller vad ska jag använda ens?
    Har kissdraglakan nu som skydd när jag sover men ändå, trosorna förstörs 

Det är inte ett dugg konstigt att du blöder igenom när di använder skydd gjorde för att ta upp urin, inte blod. 

Använda dubbla bindor och tampong istället. 
  • Anonym (M)
    Anonym (D) skrev 2024-11-14 20:09:53 följande:

Inkontinenstrosor är nog det största skyddet du kan hitta. 

Som inte är gjorda för att ta upp blod.... 
  • Anonym (Marie)
    Mrskos skrev 2024-11-15 17:00:22 följande:

Det är svårt att hindra att det rinner bak, så det bästa är att se till att det finns något där som suger upp blodet.

Blöjor som är till för sängliggande vuxna låter som att det borde funka. Annars höga trosor med bindor klistrade omlott, i bredd, bak vid rumpan/ryggen. 

Angående att byta lakan och tvätta så lägg en dubbelvikt duschhandduk under rumpan och bara byt den om det läcker. Blötläggning och tvätt kan du ta hand om senare.

Och välj trosor och lakan/handduk som antingen tål blekmedel (klorin är oftast overkill men en skopa bleksalt i tvättmaskinen är bra att ta till ibland) eller som är mörka så att fläckar inte syns. Att ha en särskild uppsättning menstrosor är helt normalt. Sedan kan man ha de snygga trosorna resten av månaden. 
  • En glad tjej
    Anonym (Blodig) skrev 2024-11-14 20:35:14 följande:

Är inte intresserad av tabletter! Varken något från apoteket eller p-piller. 
    Tampong kommer jag aldrig använda!
    Och nej läkaren gör inget för detta är normalt för endometrios och pcos. 
    Är inte intresserad av något sånt. Åter igen, vill ha tips på vad jag kan göra för att det inte ska blöda igenom på natten. Hacks? Knep?
    Jag tvättar lakan och trosor i 95 grader men ändå är det en svag fläck kvar och nej kan inte använda klorin för att vissa trosor är mönstrade och färgade

Ursäkta men vilken surpuppa du verkar vara! Jag tror att de flesta med dina problem söker medicinsk hjälp eftersom det inte är meningen att man ska blöda så här! Det finns jättebra tabletter som kan dämpa blödningen, likaså är tampong toppen. 
  • Anonym (f)
    Mrskos skrev 2024-11-16 22:07:33 följande:
    Tyvärr Obestämd
    Det var iaf en väl vald gissning med tanke på trådenOskyldig
Svar på tråden Blöder sönder mina trosor