• Anonym (Blodig)

Blöder sönder mina trosor

Jag har PCOS och endometrios. Jag blöder rejält och inga bindor hjälper. Jag använder dessa här.
    Samma som dem gamla har som brukar kissa på sig. Jag har dubbla såna men ändå rinner igenom och plus baktill, så jag har förstört så många trosor och lakan speciellt. För det är mest på natten när jag ligger. Hur ska jag göra? Eller vad ska jag använda ens?
    Har kissdraglakan nu som skydd när jag sover men ändå, trosorna förstörs 

• Svar på tråden Blöder sönder mina trosor
  • Anonym (Kajsa)

När jag blödde som mest hade jag maxitampong, frottehandduk vikt i trosorna och de största bindorna. Såklart inget badlakan men storlek med handhanduk som är 30X50 cm vek jag så det blev 4 lager. Då klarade det att inte blöda igenom på nätterna. På dagarna hade jag maxitampong och de största bindorna och bytte 1-2 gånger i timmen. Nu läser jag att du inte vill använda tampong så det är väl inget alternativ då men jag hade inte klarat mig utan det. Men du kan ju prova att vika en handduk och ha en vettig, stor binda.  

• Anonym (Tant)

Som sagt ta hjälp av de preparat som finns.
    Tampong och förlossningsbindor.
    Använd svarta trosor och som med galonbyxor!

• Anonym (J)

Glöm vanliga förlossningsbindor, de är kassa. De är inte större än en vanlig nattbinda och absorberar typ inget. Det är min erfarenhet som också blöder rätt rejält ibland (har också pcos). Jag tröttnade också på att alltid läcka på natten (nattbindor är ett skämt, det rinner ju utanför där bak) så jag gick till apoteket och köpte förlossningsbindlr och det var bortkastade pengar. Värdelösa. Har nu köpt såna stora blöjor/bindor man har inne på förlossningen som typ ska fånga fostervattnet.

Så nu gör jag så här:

Svarta trosor.
    Nattbinda med vingar (använder det bara för vingarnas skull, finns inga vingar på ?förlossningsblöjan?).
    Ovanpå nattbindan sätter jag förlossningsblöjan.
    Svarta shorts.

Det räcker för mig men du kanske behöver lägga sängskydd på sängen också då det låter som att du nog blöder mer än mig.

På dagen mensdag 2 (då jag blöder mest) har jag också förlossningsblöjan, resten av dagarna har jag en som ser ut som en sån förlossningsbinda man får på bb (MYCKET bättre än de vanliga jag köpte på apoteket).

Det jag använder:
    - TENA comfort plus 46-pack (det finns ännu mer absorberande av samma typ i märket, finns även fixeringstrosor som ser till att hålla bindan på plats bra).
    - Abena light super 4 30-pack.

• Yllop
    Anonym (Blodig) skrev 2024-11-14 20:35:14 följande:

Jag tvättar lakan och trosor i 95 grader men ändå är det en svag fläck kvar och nej kan inte använda klorin för att vissa trosor är mönstrade och färgade

Skölj först bort blodet i kallt vatten innan du tvättar i maskin. Varmt vatten gör att blodet härdar.
  • Yllop

Jag tvättar lakan och trosor i 95 grader men ändå är det en svag fläck kvar och nej kan inte använda klorin för att vissa trosor är mönstrade och färgade

Skölj först bort blodet i kallt vatten innan du tvättar i maskin. Varmt vatten gör att blodet härdar.
  • Anonym (Men fy)

Lider med er som har det så här :(
    Jag har vanlig mens men hatar tamponger och tycker binda på natten är helt värdelöst. Har löst det genom att bara stoppa papper mellan benen. Alltså vanligt toapapper. Sätter det tätt upp, längs med hela alltet - urin, slidan och anal. Sen sitter det liksom fast där i springan. Det torkar inte ut slemhinnorna på mig eftersom blodet gör det fuktigt. Man slipper den rinniga känslan på natten.
    Så mitt tips är att använda massor med toapapper som får suga upp det värsta plus eventuella yttre skydd. 

• Anonym (hemsydda tygbindor/menstrosor)

Jag sydde tygbindor i panik en gång av ett gammalt lakan då jag inte hade pengar, och fäste med särkerhetsnålar i trosan. Inte helt olikt vad kvinnor använde som mensskydd förr i tiden, ett gäng lager tyg helt enkelt. Herrejävlar, de visste vad de pysslade med. Första omgången gjorde jag bara 6 lager, då blödde jag igenom lite grann men inte så mycket som jag brukar. Nästa omgång gjorde jag 8 lager och då 2 lager på mitten frotté. Jag kommer aldrig använda plastskiten kvinnor mer eller mindre tvingas ha mellan benen nuförtiden igen.

• Anonym (Lingonet)

Är inte intresserad av tabletter! Varken något från apoteket eller p-piller. 
    Tampong kommer jag aldrig använda!
    Och nej läkaren gör inget för detta är normalt för endometrios och pcos. 
    Är inte intresserad av något sånt. Åter igen, vill ha tips på vad jag kan göra för att det inte ska blöda igenom på natten. Hacks? Knep?

Använd mörka trosor och lakan. Ha inte de mönstrade trosorna när du har mens.

Blodfläckar ska sköljas ur med kallvatten före tvätt. Om du inte kan tvätta direkt på morgonen: skölj fläcken med kallvatten, lägg sen trosa och lakan i en hink med kallvatten och tvätta när du kommer hem från jobbet. 

• Anonym (Lingonet)
    Anonym (hemsydda tygbindor/menstrosor) skrev 2024-11-15 00:38:51 följande:

Jag sydde tygbindor i panik en gång av ett gammalt lakan då jag inte hade pengar, och fäste med särkerhetsnålar i trosan. Inte helt olikt vad kvinnor använde som mensskydd förr i tiden, ett gäng lager tyg helt enkelt. Herrejävlar, de visste vad de pysslade med. Första omgången gjorde jag bara 6 lager, då blödde jag igenom lite grann men inte så mycket som jag brukar. Nästa omgång gjorde jag 8 lager och då 2 lager på mitten frotté. Jag kommer aldrig använda plastskiten kvinnor mer eller mindre tvingas ha mellan benen nuförtiden igen.

Innan jag köpte menskoppen hade jag också tygbindor, fast köpta. Så mycket bättre och bekvämare än engångs! Men det var många år sedan. Idag finns ju menstrosor, det hade jag nog provat om inte kopp hade funkat för mig.,

Menstrosa kanske är något för dig TS? 

Någon skrev att hon la toapapper istället för binda på natten. Då blöder man ju väldigt lite om det funkar. Själv har jag när jag var yngre lagt en frottétrasa bakom nattbindan för att stoppa det som rinner bakåt när man ligger på rygg. 

• Hellishen

Överväg tampong.

Köp menstrosor, sådana med inbyggd absorbtion som man tvättar och använder igen.

Sov med cykelbyxor/shorts för att hålla allting på plats och få ett extra skyddslager.

Hur gammal är du?
    Låter orimligt att ha det sådär.
    Om du är klar med att skaffa barn kan du göra ett ingrepp där de bränner av livnoderslemhinan för att minska blödning. Be om en sådan isf, för vården verkar inte ha vett att erbjuda det själva utan tycker att kvinnor ska leva i mensmisär.

Svar på tråden Blöder sönder mina trosor