• Anonym (Harfåttnog)

Jag tar allt ansvar för att barnen får en jul

Hur sjutton jobbar man med det. Har två barn och är i ett förhållande där jag sen barnen är den som tagit mest ansvar för hemmet. Jag planerar, fixar och donar, gör allt för alla högtider eftersom mannen är totalt ointresserad. Jag fixar allt för barnens födelsedagar och alla högtider eftersom mannen inte skulle göra det helt enkelt. Kommer en julklapp eller födelsedagspresent inte fram i tid är det oviktigt i hans värld, det finns många dagar att ge den tycker han. 

Och jag är så trött. Gör jag inte saker blir de inte gjorda, och det var väl en sak när vi inte hade barn. Men skulle jag inte fixa med saker hade barnen varit de enda som varit outklädda på förskolans julmys, inte haft några tomtekläder, huset hade varit opyntat för jul och julklapparna hade varit obefintliga. Det här kommer sig har jag insett allt mer av hur vi är uppväxta, jag i en familj som alltid sett det som viktigt att fira saker, där jular var magiska med god mat och pynt och pyssel och en ivrig väntan på tomten. Mannen tvärtom i en familj där allt sånt här mest setts som besvärligt som liksom bryter av vardagen och stör.

Jag föredrar ju mitt vis just för att det faktiskt skänker glädje åt barnen som de annars inte fått. Visst behöver man inte pynta eller  uppmärksamma saker alls, men det är ju något särskilt när man är barn att gå det.

Jag har blivit rätt sliten att känna att hela ansvaret för allt sånt glitter i barnens liv faller på mig konstant, på en nivå att jag inte ser att jag kommer orka ha det såhär. Däremot känns det ju inte så kul om barnen skulle växa upp i varannan veckas hem med en förälder som bara totalt ignorerar allt sånt, och jag vill krasst sett inte att de ska smittas av pappans totala ointresse av allt sånt här och själva bli såna som ser det som tramsigt, banalt och onödigt.

Men vad gör man? Tar på sig ansvaret att vara den som ger barnen allt magiskt i sina uppväxter?  

Just nu känner jag i ärlighetens namn mest för att skicka iväg pappan över jul så att jag och barnen kan få pyssla ihop och skapa våra minnen utan Grinchen hemma.

• Svar på tråden Jag tar allt ansvar för att barnen får en jul
  • Anonym (Snubbe)

Alltså du har tyvärr hittat en riktig idiot till kille och även om skilsmässa är tråkigt för barnen så är detta mycket mer skadligt för dom på sikt. Jag bara skakar på huvudet åt en del grejer du skriver och hans svar och beteende, det är inte normalt. Han älskar mest troligen inte dig längre för då blir många män så. Hade han haft ny tjej han var kär i och hon ville pynta hade han varit i full gång igen för det du beskriver då är han den typen som överpresterar sen bränner ut sig. Han låter som en typisk shapeshifter också, en sån som gillar att hålla med tjejen I datingfasen och uppmuntra beteende för att bli mer omtyckt och sen när han landat relationen så blir han sitt vanliga lata vidriga self igen.

Bara det du skrev att han leker med barnen med hörlurar med musik i öronen. Hur sjukt ointresserad får man vara av sin egen skapelse och sitt eget arv. Nä bara ställ han mot väggen, fråga han om det är så här han tänkt vara nu resten av livet, alltså motarbeta dig varje steg på vägen, håna det du vill göraför att göra livet roligare. Om svaret är ja så bara dra, du kommer må bättre och du hittar nån som.tycker om Julen.

Sen om du redan gör allt själv vad behöver du då honom till? 

• Anonym (Pulmonärt)

Tror att nyckeln till ett lyckligt äktenskap är att man är ett team, är en person relativt passiv i det sociala byggandet av relationer inom familjen så blir det en belastning. Även om just pepparkaksbak inte fungerar för honom så borde han kunna sätta upp julbelysning, fråga barnen om hjälp (självmant, utan att bli tillsagd) eller annat "manligt" vara delaktig i familjen. Han borde ha en kapacitet att förstå att högtidsdagar är viktiga inom en familj och att han är en del av limmet.

Jag förstår att du är frustrerad, ledsen och besviken. Ditt förhållande är uppenbarligen på väg att gå i kras.

• Anonym (Ohållbart i längden)

Vad skulle hända om han tvingades att ta hand om barnen vv?
    Skulle han ändra sig och se till att få saker och ting gjorda eller skulle det gå åt pipsvängen?
    Vad tror du?

• Anonym (Harfåttnog)
    dacosta skrev 2024-12-13 16:42:30 följande:

vem är du att säga att barnen inte skulle uppskatta att uppleva en mer sober approach till, säg julafton

som centreras runt materialism o en timme disneytrailers m ett måltidssortiment som är förutbestämt utan att nån vet varför, men det hela hänvisas till jesus kristus som ett sportloska i ansiktet på allt som är rätt o riktigt 

god fucking jul, du kämpar för ett skämt - men din man har säkert goda jävla argument för att låta bli..

Du kan ta din svans och retirera till trollberget varifrån du kom.

Glad Lucia.
  • Anonym (Undrande)

En fråga bara, se det inte som kritik nu alla som separerat på grunder liknande TS;  Om det är så oerhört jobbigt att vara den som pysslar och julpyntar etc i en tvåsamhet, blir det enklare när ni separerat och fixar bara för er själv och barnen då? 

Jag menar, jobbet att planera, pynta osv borde väl vara detsamma? Kanske till och med lättare när man är två då kanske den ena kan laga mat eller avlasta med något annat medans man fixar? Och även om den andra inte gör det så måste du ju göra allt det där och då verkligen precis allt om du är själv?

Jag kanske är korkad men fattar vart kliven inte varför det skulle bli så mycket enklare att leva själv, att du skulle orka mer då? Man hör ju jämnt om ensamstående som är helt slutkörda?..

• Anonym (M)
    Anonym (Undrande) skrev 2024-12-13 21:25:09 följande:

En fråga bara, se det inte som kritik nu alla som separerat på grunder liknande TS;  Om det är så oerhört jobbigt att vara den som pysslar och julpyntar etc i en tvåsamhet, blir det enklare när ni separerat och fixar bara för er själv och barnen då? 

Jag menar, jobbet att planera, pynta osv borde väl vara detsamma? Kanske till och med lättare när man är två då kanske den ena kan laga mat eller avlasta med något annat medans man fixar? Och även om den andra inte gör det så måste du ju göra allt det där och då verkligen precis allt om du är själv?

Jag kanske är korkad men fattar vart kliven inte varför det skulle bli så mycket enklare att leva själv, att du skulle orka mer då? Man hör ju jämnt om ensamstående som är helt slutkörda?..

Slipper hon energitjuven och bromsklossen så går det nog ännu lättare. Han verkar ändå inte göra så mycket nu. Mest ha en destruktiv inverkan.
  • beli
    Anonym (Undrande) skrev 2024-12-13 21:25:09 följande:

Om du bara visste hur många kvinnor som fått ett nytt liv när de lämnat sin mansbebis. Plötsligt har de både tid och energi att ta hand om sina barn. Att leva med en energitjuv drar otroligt mycket tid och kraft.
  • Anonym (Jämnt)

Spontant tänker jag att ni behöver sätta er ner och gå igenom saker och ting. 

Googla på "checklista för en jämställd vardag". Troligtvis får du upp Region Skånes pdf bland det första. 

Läs igenom den och fundera på om ni kanske inte ska göra den var och en och fundera på hur ni kan hjälpa varandra. 

• Anonym (Ohållbart i längden)
    Anonym (Jämnt) skrev 2024-12-13 22:43:06 följande:

Googla på "checklista för en jämställd vardag". Troligtvis får du upp Region Skånes pdf bland det första. 

Läs igenom den och fundera på om ni kanske inte ska göra den var och en och fundera på hur ni kan hjälpa varandra. 

Tror inte det går att ändra på honom och det måste isåfall komma av honom själv.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Jämnt) skrev 2024-12-13 22:43:06 följande:

Vilket bra tips men kanske tveksamt att det fungerar i det här fallet
Svar på tråden Jag tar allt ansvar för att barnen får en jul