• Anonym (Nny)

Ärligt talet - tjänar ni så mycket pengar?

Det finns så många trådar där vi pratar om våra inkomster och folk skriver att

- De tjänar 80 - 100 tkr per månad, efter skatt
    - Har x antal miljoner i aktier.
    - Eget sommar/vinterställe.
    - Låga lån på villor för 10 miljoner.

Är det verkligen så?

Vi är en familj på 2 vuxna och 2 barn
    - Bor i ett enkelt hus, värt 6 milj och lån på 3 milj
    - Inkomst på ca: 80 tkr innan skatt
    - Äldre bil
    - Inget sommar/vinterställe
    - 1 resa vartannat år
    - Sparar några tusen varje månad

Det är ett stort gap till andra familjer.

Jag förstår inte, är det så?

• Svar på tråden Ärligt talet - tjänar ni så mycket pengar?
  • Anonym (Borderlina)

Jag tjänar väldigt lite. Jobbar bara halvtid mer pallar jag inte psykiskt. Enda anledningen till att jag har pengar är delad ekonomi och min man tjänar bra, har sparat osv.

Mitt bidrag till det är 0.

• Raggartjejen
    Anonym (B) skrev 2024-12-21 21:09:44 följande:

De som har det väldigt gott ställt gillar att svara i trådar som handlar om inkomst. Vi som ligger på en vanlig nivå skrollar nog mest förbi. Ger liksom mest ångest att läsa om hur mkt pengar andra har

Vi har normala inkomster men jag brukar svara ändå.
  • Raggartjejen

Både jag och maken jobbar 100%, han svetsare och jag undersköterska på sjukhus. 
    Efter skatt ca  75000 - 80000 kr tillsammans,  gemensam ekonomi. 
    Vi bor i villa,  värd 9 mille och inga lån (arv).
    Sommarstuga med strandtomt, värd ca 9 - 10 mille, inga lån (arv).
    2 vuxna barn som har flyttat hemifrån. 

• Anonym (Johanna30)

Haha absolut inte. Jag har ett ok betalt jobb inom socialt arbete och mannen jobbar inom vården. Tillsammans har vi ut 45000+2600 i barnbidrag. 

Vi har två barn, allergisk hund (kräver mkt veterinärvård/vaccin/medicin/specialmat), katt och kaniner men vi lever egentligen väldigt enkelt, vi har ett litet hus värderat till 1.6 miljoner efter omfattande renovering. Lån på 700.000, vilket gör vår boendekostnaden väldigt låg. 

Vi har egentligen ett ganska avskalat och enkelt liv, vi har rätt få fasta utgifter för att få större ekonomisk frihet. Våra utgifter, inklusive mat, bensin och djurmat/djurmediciner landar på 30.000kr. Då har vi matkostnader på 10.000-11.000 kr och relativt höga bensinkostnader, 4000kr pga pendling.
    Rent krasst kan vi spara 17.000kr/månad men det blir inte så mycket. Runt 8000-10.000 beroende på. Mycket går fortfarande till renovering och annat till huset. Vi prioriterar upplevelser med barnen och ha en aktiv fritid, så en del pengar går åt till det också såklart. 

Allt handlar om hur man fördelar sina pengar, alla har ju inte samma förutsättningar och det behöver man ju ta hänsyn till. 

• Anonym (Hej)
    Raggartjejen skrev 2024-12-22 14:27:01 följande:

Normala inkomster sa du? Skrattande
  • Anonym (Nny)
    Raggartjejen skrev 2024-12-22 14:27:01 följande:

Jädrans, grattis till den fina nivån.

Ni får ut massor tillsammans, vilken otroligt fin lön ni har.

Inga lån på hus eller lantställe. Har ni fått arv som ni använt till båda husen?
  • Raggartjejen
    Anonym (Hej) skrev 2024-12-22 15:26:22 följande:
    Normala inkomster sa du? Skrattande
    Ja!
    Som undersköterska har jag  ju inte så speciellt hög lön.
    Anonym (Nny) skrev 2024-12-22 15:26:25 följande:
    Jädrans, grattis till den fina nivån.

Ni får ut massor tillsammans, vilken otroligt fin lön ni har.

Inga lån på hus eller lantställe. Har ni fått arv som ni använt till båda husen?

Maken är enda barnet så när svärföräldrarna avled så ärvde han både villan (makens föräldrahem där han är uppvuxen) och sommarstugan. 
    Svärfar byggde båda husen -69.
  • Anonym (J)

Nej. Jag löste vidare 2 år, tjänar 25800. Min sambo 38000, bilmekaniker. 

• Anonym (Andra sidan)

Sen finns de personer som tjänar långt under existensminimum men ändå har råd med allt möjligt och deras familj på 4 personer äter för 1000 kronor i MÅNADEN och då äter de gott och lyxar till det. Deras fyra i centrala Stockholm kostar minsann 2000 kronor i månaden och det var inga problem alls att få den hyresrätten en sån kan alla få. 

• Anonym (J)

Så man tjänar sämre än gymnasieutbildning tydligen. Men bra för min sambo såklart. Trist bara. 

Svar på tråden Ärligt talet - tjänar ni så mycket pengar?