• Anonym (Nny)

Ärligt talet - tjänar ni så mycket pengar?

Det finns så många trådar där vi pratar om våra inkomster och folk skriver att

- De tjänar 80 - 100 tkr per månad, efter skatt
    - Har x antal miljoner i aktier.
    - Eget sommar/vinterställe.
    - Låga lån på villor för 10 miljoner.

Är det verkligen så?

Vi är en familj på 2 vuxna och 2 barn
    - Bor i ett enkelt hus, värt 6 milj och lån på 3 milj
    - Inkomst på ca: 80 tkr innan skatt
    - Äldre bil
    - Inget sommar/vinterställe
    - 1 resa vartannat år
    - Sparar några tusen varje månad

Det är ett stort gap till andra familjer.

Jag förstår inte, är det så?

• Svar på tråden Ärligt talet - tjänar ni så mycket pengar?
  • Anonym (E.R)

Jag har en lön under 30.000 före skatt. Arbetar dessutom endast 75% och har tänkt fortsätta på den procenten. Har varit nära att byta arbete för att komma upp mig i lön men vet att jag skulle uppleva den själsfattigt om det innebär ett arbete utan djupare mening. Vill heller inte arbeta heltid för det mår jag inte bra utav så jag tänker att jag framöver ska dra ner på omkostnader som beroende , bil mm. Leva billigt, jobba mindre men samtidigt känna att när jag är på jobbet gör jag skillnad för någon. 

• Malmö123456789
    Anonym (Nny) skrev 2024-12-21 11:46:57 följande:

Är det verkligen så?

- Äldre bil
    - 1 resa vartannat år

Min upplevelse är att det beror på vilka kretsar du rör dig i, både geografiskt och rent jobbmässigt. I princip alla våra vänner har mer eller mindre högavlönade jobb. Tror inte någon ligger under 45k/mån och de flesta mycket högre. Sen spelar ju åldern in, vi är runt 30 och har höga löner men också stora lån om inte man har fått ett större arv. 

Vi har netto en bra bit över 100k men har också lån på 7 mSEK på en villa värd 12-13 mSEK. Inga direkta tillgångar i aktier då det mesta gått in i huset vi köpte förra året, men tanken är att bygga upp det igen. Dock har vi två barn som vi också sparar mycket till så det tar ju längre tid nu än när man var DINK. 

Så svaret är ja, bor du i en storstad så har många den ekonomi som du beskrev i trådstarten. 

• Anonym (PG)
    PH76 skrev 2024-12-22 23:37:01 följande:
    Så jag ska ljuga menar du? Det är många i mitt umgänge som tjänar de lönerna. En av mina närmaste vänner tjänar runt 2 miljoner i månaden.

Det ser olika ut för alla, lär dig leva med det.
    Ja precis så är det. Jag är fullt medveten om att verkligheten ser annorlunda ut för andra, men i min umgängeskrets, arbetsplats och området där jag bor tjänar de flesta som jag och min man, och ganska många ännu mer.
  • Anonym (Kvinna 30plus)

Intressant tråd! Jag tror det kan se väldigt olika ut för folk beroende på vad man prioriterar.

Hos oss har jag 75.000 innan skatt, eget företag. + min sambo 60.000 innan skatt, resande montör. 
    Vi äger två bilar, (inga lån).
    Ett hus som vi totalrenoverat och kommer nu vid försäljning tjäna ca 1 miljon på det. Vi hade turen att köpa det under pandemi svackan när priserna rasade, och kan nu sälja dyrt. 
    I år har vi gjort 5 resor. Och så har vi två barn hemma varannan vecka. 

Absolut, vi lever otroligt bra! Vi har ett bra sparande, och kan hitta på roligheter. Men jag gör allt med ett ekonomiskt sinne. Vi har en budget för allt. Jag köper fortfarande de billigare alternativen i butiken. 
    Och framför allt, allt har sitt pris. De första 10 åren inom företaget tog jag inte ut semester. Och min sambo jobbar borta från hemmet måndag till torsdag. 
    Det har varit slitsamt, men vi har en plan om att köpa en stor gård med flera fastigheter och jobbar därför mot att kunna ha så stor budget som möjligt. 

Det köpet ska genomföras nu. 

• Anonym (ee)
    Anonym (Nny) skrev 2024-12-21 11:46:57 följande:

Är det verkligen så?

- Äldre bil
    - 1 resa vartannat år

Några enstaka tjänar så mycket och har den ekonomin. Tveksamt om det är särskilt många av dessa som sitter på FL och berättar om det.

För att ge en reality-check.

Medianinkomsten (hälften tjänar mer och hälften mindre än denna summa) i Sverige är 35600 kronor

Den så kallade 90-percentilen (den nivå som bara 1 av 10 har mer än) är 57500.

(År 2023)

-
    En person som tjänar 60000 tillhör alltså den kanske 8(?) procent av svenskarna som har högst lön i Sverige och denne har du ut runt 43000 i månaden med en normal inkomstskatt.

En person som på nätet påstår sig tjäna 80000 EFTER skatt har en inkomst på runt 145000 FÖRE skatt och är som du förstås en väldigt sällsynt fågel i detta land
  • Anonym (Låginkomst)
    Anonym (Nny) skrev 2024-12-22 16:25:45 följande:
    Bra gjort.

Jag hade nog inte så mycket när jag var i den åldern.
    Tack 

En större del av dom pengarna kommer från ett arv 
  • Anonym (ee)
    Anonym (Måste fråga) skrev 2024-12-22 17:52:20 följande:

Om man har ut 85 000 så måste man ju ha en månadslön på 150 000 - vad jobbar man då som ?

Man jobbar framförallt med pengar eller sälj.

Känner ett par som tjänar nåt åt det hållet och den ena jobbar med kapitalförvaltning och den andra med sälj och som VP på sitt områden åt ett svenskt exportföretag
  • Anonym (ee)
    Raggartjejen skrev 2024-12-22 14:27:01 följande:

Både jag och maken jobbar 100%, han svetsare och jag undersköterska på sjukhus. 
    Efter skatt ca  75000 - 80000 kr tillsammans,  gemensam ekonomi. 
    Vi bor i villa,  värd 9 mille och inga lån (arv).
    Sommarstuga med strandtomt, värd ca 9 - 10 mille, inga lån (arv).
    2 vuxna barn som har flyttat hemifrån. 

Ni tjänar alltså runt 55000 vardera före skatt. Du som undersköterska dessutom. Bra jobbat ...
  • Mickezzz

Det är som en dagis fröken sa en gång.

Om ni slutar tro på allt era barn säger om dagis så skall vi sluta tro på allt barnen säger som händer hemma ;).

• Anonym (Sharon)

2 vuxna, 1 barn
    Ca 110? brutto, hus och stuga vid kusten utan lån (bostadskarriär), 2 bilar (skulle aldrig låna till det), 5+år var på högskola, CSN avbetalt sen några år.

?.men så närmar vi oss att fylla 50. Det spelar in.

Svar på tråden Ärligt talet - tjänar ni så mycket pengar?