• Anonym (Storasyster)

Snåla systern bjuder in sig själv

Har successivt slutar bjuda in och bjuda på middagar mm för min syster då det aldrig bjuds tillbaka. Hon har en fin lägenhet och bjuder ofta sina kompisar på middagar och allt möjligt men aldrig mig eller min familj. Har blivit bjuden på kex en gång då vi åkte dit för att hälsa på. Hon vill väl ses nån gång varannan månad och ska alltid komma över till oss. Det blir ju så att man bjuder på middag när hon är här den tiden, och tro mig, jag är inte snål, men när man aldrig och då menar jag aldrig blir bjuden tillbaka då tröttnar man.

Iallafall?.hon har en kille nu sen ett halvår tillbaka. Och nu vill hon komma och hälsa på nästa helg med honom. Första gången vi träffar honom?Hade det inte varit så här trist med snålheten så hade jag gärna slagit på stort och bjudit på finare middag mm?.Nu ställer jag mig frågan om det inte borde vara vi som kommer förbi dom? Eller kanske inte spelar nån roll, finns väl ingen kutym i detta kanske?.men känner mig så omotiverad att sätta igång och fixa en massa när hon aldrig gör det för mig eller min familj. 

• Svar på tråden Snåla systern bjuder in sig själv
  • Anonym (Syster)

Du kan fortsätta bjuda in din syster, se bara till att det inte krockar med middagstiden! T ex kan hon komma förbi efteråt.

Bjud in henne och killen på en em-fika vid ett/två-tiden.

• Anonym (Storasyster)

Ja, har försökt göra så, men ofta blir det att hon inte kan ses den tiden eller den, utan det styrs liksom mot middagstid. Men sist var jag jättetydlig att jag skulle bjuda på fika, och då kom hon vid 18 tiden, jättehungrig, hade inte ätit middag. Och jag fick dåligt samvete såklart och kände mig så snål? 

• Anonym (Syster)
    Anonym (Storasyster) skrev 2024-12-27 23:00:16 följande:

Ja, har försökt göra så, men ofta blir det att hon inte kan ses den tiden eller den, utan det styrs liksom mot middagstid. Men sist var jag jättetydlig att jag skulle bjuda på fika, och då kom hon vid 18 tiden, jättehungrig, hade inte ätit middag. Och jag fick dåligt samvete såklart och kände mig så snål? 

Om tiden inte passar henne så säger man att tyvärr, då blir det för nära middagstiden, vi får hitta en annan dag. Och om hon dyker upp vid 18 så ja, visst får man sjukt dåligt samvete om man skulle slänga ut henne... Annars är det ju vad man vill göra, men om man annars har en god relation så ger man människan mat.
  • Tow2Mater

Be att de tar med sig köpepizza (precisera hur många), med orden att det är hennes tur nu att fixa mat.

• Anonym (Syster)
    Tow2Mater skrev 2024-12-27 23:23:17 följande:

Be att de tar med sig köpepizza (precisera hur många), med orden att det är hennes tur nu att fixa mat.

Bra idé :) Men lite vänligare kan man säga det.
  • Anonym (Msn53)

Bli tuffare och smartare 
    inte dig det är fel på 
    ha inte dåligt samvete det står nu  50-1 till dig att bjuda på middag ?
    bli bättre på att ljuga , din syster är förmodligen en mästare på det 
    har du tröttnat så måste du gå på din känsla annars Kommer det aldrig till en förändring 

• Anonym (Ella)

Du får lära dig att säga ifrån stå på dig så hon inte fortsätter att ta dig för given, hög tid nu.
    Jag skulle först och främst sagt till systern att ni hellre kommer till henne istället och att det räcker med en fika om hon inte vill bjuda på en middag?! 

Propsar hon på för mycket och du har svårt att säga ifrån så säg att då får det bli en kort fika isåfall.
    Blir dem kvar längre och ni känner er hungriga så får det bli så som ett statement för att få henne att fatta att man inte alltid kommer över med förväntningarna på att få mat, det är ju bara ohyfsat.
    Säger hon något om att hon är hungrig så väntar du bara ut henne, kanske ger hon förslag om att beställa hem något? Ja då får hon göra det och förhoppningsvis bjuda ER.
    Jag går hellre hungrig en gång än låter mig köras över eller bli utnyttjad.
    Jag tycker helt krasst att man inte bjuder in sig själv, speciellt inte som att det är hon som vill presentera SIN kille, då ska hon bjuda hem er!
    Det kan du säga henne.
    Jag lovar, ändrar du ditt beteende så kommer hon till slut fatta vinken.

Jag har varit med om samma och det tog så emot första gångerna men man lär sig att inte vara för snäll och sedan känna dig utnyttjad.

• Anonym (Systern)

Jag var LITE som din syster förut. Träffade inte min bror ofta, men när det väl hände så var det för att han och hans fru bjöd in mig. Det har bara blivit så. Förra julen var vi hos vår mamma. När vi skulle åka hem så sa jag att vi ses i juni på mammas födelsedag, om inte innan. 

Min bror gick ut och hans fru stod kvar med mig hallen och sa till mig att vi ses senast i juni, om inte du bjuder hem oss först, för din bror håller på att irritera ihjäl sig på att du aldrig bjuder in. 

Jag blev bara tacksam att hon var ärlig! Jag fick eld i röven och bjöd hem dem två månader senare. Han blev jätteglad för inbjudan :)

• Anders1970
    Anonym (Msn53) skrev 2024-12-27 23:26:51 följande:

Bli tuffare och smartare 
    inte dig det är fel på 
    ha inte dåligt samvete det står nu  50-1 till dig att bjuda på middag ?
    bli bättre på att ljuga , din syster är förmodligen en mästare på det 
    har du tröttnat så måste du gå på din känsla annars Kommer det aldrig till en förändring 

Personerna, Systern och Ella samt ovan citerad har rätt.

Du måste bli smartare och sätta att hon inte får komma till dig, utan att säga det till henne.

Ett alt som sagts är att hon får på sig att köpa pizza (Tow2Mater) 

Du har kort o gott att göra med en kvinnlig "Ove" (Solsidan). 

Jag har medvetet gjort samma som din syster gjorde mot svärföräldrarna. Bjöd aldrig hem dem samt bjöd in oss på helg middagar.

Jag ville att de skulle sluta vara så på. Jag lyckades och nu är de lagom. 
  • Anonym (Lolita)

Säg att du inte orkar annordna middag men gärna vill träffas, så kanske ni kan komma till henne istället?

• Spucks

Hur gamla är ni? Är hon den yngre med flera/många års åldersskillnad? För i så fall kan jag tänka mig att hon är fast i sin roll som den lilla.

• Anonym (Storasyster)
    Spucks skrev 2024-12-28 11:43:30 följande:

Hur gamla är ni? Är hon den yngre med flera/många års åldersskillnad? För i så fall kan jag tänka mig att hon är fast i sin roll som den lilla.

Hon är 5 år yngre, men vi är båda närmare 40 nu så hon har varit vuxen länge?
  • Anonym (Storasyster)

Jag behöver bli tuffare ja, men vill inte att det ska bli grinigt, fast det kanske måste bli det. 

Men vad tycker ni: bör hon bjuda över oss till henne när hon vill att vi ska träffa hennes nya kille, eller är det ok att göra tvärtom som hon gjort nu och bjuda in sig själva till oss? Jag hade nog bjudit in min familj till mig, om det var jag som ville att de skulle träffa min kille för första gången.

• Aska123

Kan du inte bara vara helt ärlig? Inte säga exakt som du skrivit här utan bara lägga fram att du gärna vill bli bjuden hem till henne med din familj på middag ? 

Om hon säger nej, så kan du säga att det är ofta du som bjuder henne på middag och du gärna har henne över men att du också gärna är hos henne. Fråga varför det är så att hon inte vill också så vet du varför. 
    Så kan du säga att du bara vill att det ska bli lite mer jämlikt mellan er...

• Anders1970
    Anonym (Storasyster) skrev 2024-12-28 15:54:32 följande:

Jag behöver bli tuffare ja, men vill inte att det ska bli grinigt, fast det kanske måste bli det. 

Om du är som flera i tråden skriver vänligt tydlig, så borde det inte bli grinigt.

Blocka helt att hon bjuder in sig till er. Ha olika förberedda standardsvar.

Köp med pizza, kom senare för fika eller förekom med att bjud in er till henne.

Du har fått bra tips av andra i tråden.
  • Anonym (sanningen)

Kan man inte bara vara ärlig med sin jävla närmaste familj?

"Jag vet ingen som är snålare än du med att bjuda igen på mat, är det något du vill att folk ska börja säga om dig, tror du att det inte märks?

För om vi hade varit vänner hade jag nog slutat träffa dig över det och det är ju inget jag vill att du ska råka ut för med dina vänner."

Svar på tråden Snåla systern bjuder in sig själv