Tror ni på spöken?
HAr ni någonting ni kan relatera till er tro på spöken och andar?
HAr ni någonting ni kan relatera till er tro på spöken och andar?
Jag tror på det. Har sett spöken vid 2 separata tillfällen (cirka 20 år mellan gångerna). Första gången var det en människa helt synlig som stod och flinade åt mig mellan köket och sovrummet. En äldre mager man med rutig skjorta. Han försvann efter 1-2 sekunder. Andra gången var det en mörk skugga som passerade från ena väggen av rummet till det andra. Jag höll att då av skräck kan jag säga, men kunde inte säga ett enda ljud för min 6 årings dotter låg bredvid mig i sängen. En sak kan jag säga säga om detta. Hade jag inte sett det så hade jag aldrig trott på det. Man måste vara med om det.
Jag tror på det. Har sett spöken vid 2 separata tillfällen (cirka 20 år mellan gångerna). Första gången var det en människa helt synlig som stod och flinade åt mig mellan köket och sovrummet. En äldre mager man med rutig skjorta. Han försvann efter 1-2 sekunder. Andra gången var det en mörk skugga som passerade från ena väggen av rummet till det andra. Jag höll att då av skräck kan jag säga, men kunde inte säga ett enda ljud för min 6 årings dotter låg bredvid mig i sängen. En sak kan jag säga säga om detta. Hade jag inte sett det så hade jag aldrig trott på det. Man måste vara med om det.
Jag har nog inte sett något själv förutom kanske när jag var väldigt liten men minnet är otydligt. Men ja alltså jag tror att jag tror på spöken , är iallafall inte helt övertygad om att de inte finns. Däremot vet jag inte vad de skulle vara för något isåfall, om det verkligen är en bortgången persons själ eller någon slags energi eller avtryck som är kvar.
Och jag tror absolut att en del fall där folk har sett spöken kan förklaras av hallucinationer på grund av t.ex sömnbrist, psykisk sjukdom, läkemedel , droger.. Eller kanske gasläcka eller mögel, det har man ju läst om ibland att hus som anses vara hemsökta egenligen har såna problem.
Kanske. Det händer saker i mitt hus som inte går att förklara. Handtag går ner. Dörrar öppnar och stängs framför mina ögon. En bok eller sak från bokhyllan börjar plötsligt röra på sej och ramlar i golvet. Inget annat i rummet flyttar på sej. Kökslampan kan plötsligt börja svänga fram och tillbaka för att sen lika plötsligt stanna mitt i en rörelse. Tv:n sätts på lite random. Har bytt tv och samma händer med den nya.
Har försökt hitta förklaringar till det här men har inte gjort så ännu. Har inte sagt något till någon för misstänker att det kan skrämma skuten ur vem som helst. Däremot har flera sagt att det känns som om dom är iakttagna och det känns som det är någon mer i huset. Jag brukar skoja bort det och säga att det nog bara är mitt lilla hus spöke som skojar lite.
Jag vet vad jag såg i båda fallen. Jag sov inte. Har varit med om många fler övernaturliga saker och skulle kunna skriva massor om det. Men nu var det specifikt spöken det handlade om här. I det första fallet var det en man jag såg. Senare (många år senare) råkade jag slå på TV4 och tv-programmet ?det okända?, det var mitt i programmet och jag visste inte var någonstans dom befann sig, men det som sas liknade mycket det jag själv varit med om. Efter ett tag visade det sig att det gällde samma bostadshus som jag bodde i på den tiden. Så det var inte bara jag som sett denna person.
I det andra fallet var det som sagt en skugga som gick från ena sidan väggen till den andra. Skräcken var stor och jag vet vad såg även i det fallet. Vi flyttade därifrån för 10 år sedan och inte långt efter så upptäcktes en stenåldersboplats i närheten. Det blev ganska sensationellt över hela världen för man hade hittat stenansikten tillverkade på stenåldern (har aldrig hittats tidigare). Man fann även spår efter en schaman. Nu vet jag förstås inte om det var denna schaman som gick igen, det är ju omöjligt att bevisa. Men att jag såg en skugga är helst säkert.
Men som sagt om man inte har varit med om det så kan man inte tro på det eller hur? 😉
Kanske. Det händer saker i mitt hus som inte går att förklara. Handtag går ner. Dörrar öppnar och stängs framför mina ögon. En bok eller sak från bokhyllan börjar plötsligt röra på sej och ramlar i golvet. Inget annat i rummet flyttar på sej. Kökslampan kan plötsligt börja svänga fram och tillbaka för att sen lika plötsligt stanna mitt i en rörelse. Tv:n sätts på lite random. Har bytt tv och samma händer med den nya.
Har försökt hitta förklaringar till det här men har inte gjort så ännu. Har inte sagt något till någon för misstänker att det kan skrämma skuten ur vem som helst. Däremot har flera sagt att det känns som om dom är iakttagna och det känns som det är någon mer i huset. Jag brukar skoja bort det och säga att det nog bara är mitt lilla hus spöke som skojar lite.
På natten sover jag. Vad som händer då har jag ingen aning om. Allt har hänt på dagtid.
Japp. Det är flera som bevittnat. Mina barn, min mamma och vänner som varit här. Kökslampan har gungat kanske 5 ggr. En gång var bästa väninnan här när det hände. Jag pratade bort det och sa att det nog var något utifrån. Tveksamt om hon köpt det. Hon vill numera inte gå in i mitt hus om hon är själv. Hon säger att det beror på allt knepigt som händer här. Jag och barnen har dock inga problem med det.
Katten brukar resa ragg och fräsa mot något i vardagsrummet också. Hon följer något med blicken. Ser ut som om hon följer något som går genom vardagsrummet, alltid samma sträcka. Har kikat efter möss men inte hittat några.