• Anonym (Jag)

Min dotter vill knappt träffa mig

Jag är separerad ifrån min 12-åriga dotters mamma sedan 2 år tillbaka. Första tiden gick jättebra, hon var hos oss varannan vecka osv. Men bara efter ett par mån så började dottern inte vilja komma lika ofta, utan anledning. Från okt -23 så har hon inte sovit hos mig en enda natt. Hon vill helt enkelt inte. Till saken hör att hennes mamma är bipolär. Jag tror att detta påverkar dottern otroligt mycket, men exet vägrar erkänna det. 

Jag har också träffat en ny. Har frågat flera ggr vad dottern tycker, om hon är ok med det osv. Hon säger att det är jätteku, att min nya är jättesnäll. Dom messar en del osv så jag litar på det hon säger. 

Dom få ggr som dottern vill komma är så fort det är något kul som ska hända, då passar det. Jag får koll kärlek tillbaka av henne. Försöker prata osv om allt, men hon säger ingenting. 

Till saken hör också att hon skickar sms till en hel del personer på kvällarna och säger godnatt. Släkt osv. I stort sett alla får ett hjärta, men inte jag. Vilket gör att det är ett medvetet val. Och jag har absolut inte gjort nåt fel. 

Hur ska jag bete mig? 

Saknar min dotter så oerhört mycket!!!

• Svar på tråden Min dotter vill knappt träffa mig
  • Anonym (Jag)
    Jemp skrev 2025-01-11 17:17:34 följande:
    Där tror jag du tänker fel. Du är förälder, visst kan det kännas surt men det är du som behöver kämpa för att få dottern att vilja umgås. Särskilt som (nästan) tonåring. Självklart kan det vara via att hitta på mer roligheter. Hon är inte skyldig att ha tråkigt med er också. 

Och hur mår hon? Har hon något stöd mtp mammans mående? Känner hon mycket ansvar för mamman?

Jag vet. Men känns märkligt ändå. 

Hon mår inte bra. Inget stöd, och jag tror mammans mående spelar in mycket. 

• Anonym (Jag)
    Jemp skrev 2025-01-11 17:50:00 följande:
    Det är fel/borde inte behöva vara så. Men det blir lätt så med sjuka föräldrar, utan att det är någons fel. Och livet med sjuk förälder är ju det din dotter lever i. 
    Ja. Men just därför är jag rädd om henne, att hon ska påverkas för mycket. Munchhausen?
  • Anonym (Jag)
    Jemp skrev 2025-01-11 17:54:42 följande:

Förresten, hon slutade alltså sova hos dig ganska snart efter skilsmässan. Det behöver ju inte vara svårare än att hon inte trivs med att ha bo på flera olika ställen. 

Så kan det vara. Hon bodde hos mig varannan vecka i typ 2 mån. Sen sket det sig. 
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Men lägg av) skrev 2025-01-11 19:41:36 följande:

Han saknar sin dotter, är det svårt för dig att fatta?
    Är det något du behöver misstänklggöra?

Ja. Kanske inte skulle lagt upp frågan här. Känns som man får mer skit än stöd. 

Dottern vägrar komma hit efter en separation. Mamman är svårt sjuk som bipolär. Hon överför mycket på våran dotter. Och jag är nervös över detta och bara vill träffa henne. Ändå är det mest skit. Men svårt för alla som skriver att ha full insyn också såklart. 

• Anonym (Jag)
    Anonym (Klok) skrev 2025-01-12 00:52:46 följande:

Man kan tycka om sina föräldrars nya partners utan att vilja leka familj med dom. Barn har sällan saker och söga till om när föräldrarna träffar nya partners som ska dras in i deras vardag.

Om du träffade din nya så snabbt inpå separationen så kanske du introducerade den nya lite för snabbt. 

ett av mina barn slutade vilja vara hos pappan då det gick för fort och skulle lekas familjeliv med den nya direkt. Allt mitt barn ville var att ha få ha sin egen vardag med pappan och syskon. Med det andra gick det bättre då den var yngre och det fanns bonussyskon som var roliga. Men det gick alldeles för snabbt och egentid med pappa fanns knappt i den nya konstellationen.

rannsaka dig själv om hur du hade upplevt situationen vid den tidpunkt som din dotter började ta avstånd. Något har triggat det och det känns tryggare, lugnare osv hemma hos mamma helt enkelt.

sen är det normalt att tonåringar väljer att vara med på skoj saker vs tråkiga och att hon inte alltid orkar. Din dotter är 12 år och har med stor sannolikhet börjat få hormoner, bröst osv och då förändras allt och kanske inte pappor förstår riktigt vad en tjej i den ålder har för utmaningar och upplevelser.

Så kan det absolut vara! Och jag har pratat med dottern en del om det. 

Jag har också försökt att säga att jag och dottern kan hitta på saker själva, utan större framgång. Dom gångerna vi gjort det säger hon att ?synd inte X är med oss nu.? Hon menar min sambo. 

Har också tänkt på detta med pubertet osv, vad hon går igenom. Att det spelar in. Men känns svårt att det skulle förklara hennes beteende ibland. 

• Anonym (Jag)
    Anonym (Farsan) skrev 2025-01-12 02:11:34 följande:

Istället för 'men snälla' och 'tro mig' så kanske du har några reflektioner över de frågor jag ställer. Ingen misstror dina känslor. Tro mig, det har framgått mer än tydligt att dina känslor för dig är större än din dotters känslor.

Läs det Jemp skriver.

Är det normalt för en 12årig tjej att inte vilja flytta fram och tillbaks?  Ja, det är det

Är det normalt för en 12-årig tjej att inte vilja 'reda ut' detta med sin pappa som pressar henne? Ja, det är det också

Är det normalt att för en 12-årig tjej att säga att hon inte vill prata just nu om det?
    Det är stort att kunna säga detta till sin pappa istället för att stänga honom ute helt.

Det är inte konstigt att du saknar din dotter. Det är bra att du saknar din dotter. 

Din dotter saknar kanske också dig. Men just nu vill hon inte hänga med dig. Det är inte onormalt för en 12-årig tjej.

Kom ihåg att du måste förtjäna dina barns kärlek och tid. - oavsett hur mycket just du älskar dem.

. Däremot verkar dina strategier inte fungera och det vill du uppenbarligen inte prata om utan istället försäkrar du mig om att du saknar din dotter och kommer med känsloargument som snälla och tro mig för att slippa svara på svåra frågor som kanske belyser din förståelse och inställning som är med och skapar problemen.

Jag försöker reda ut varför du inte vill prata om problemen och varför du inte vill svara på direkta frågor.   Säger du att du inte vet och att du inte vill prata om det just nu? Hur ska jag hantera det - jag tjatar och pressar lite så får vi se om du vill prata.  Är det här någonting du kan känna igen?

Det skulle vara jättebra om du svarade på frågorna- det skulle sätta fingret på de problem som skapar din frustration.
    Anonym (Farsan) skrev 2025-01-11 17:02:17 följande:
    Du fokuserar för mycket på dina känslor - du könenr frustration, du vet inte vad som är fel, du könner dig dissad av dotter - till och med ditt anonyma (jag) fullständigt skriker ut att det handlar om dig.
    Ok, så det är inte en medveten strategi att få dottern att känna sig så pressad att hon trycker biort samtalen och svarar att hon inte viull prata med dig.  Ändå händer det.

Vad kan DU göra för att förändra din dotters upplevelse att inte kunna ge dig några andra svar än att hon inte vill prata och att hon inte vet?

Hur skulle du om du bortsåg från dina egna känslor beskriva situationen från din dotters perspektiv?

Har du några föreställningar om varför hon inte vill prata, varför hon svarar att hon inte vet och varför hon dyker upp då det är någonting roligt istället för att du ska 'reda ut' er relation?

Tror du att du pressar henne?  Vad tror du din dotter känner när hon trycker bort dina samtal, när hon inte vill prata, när hon inte vill 'reda ut' er relation och när hon ser att det funkar att komma förbi dig.

Ser du att du och det du gör kan ha någon del i situationen?

Ser du att du kan förändra din stategi och ditt sätt att möta din dotter för att förändra situationen?

Ser du att din strategi och ditt sätt att möta din dotter är framgångsrik?

Jag tror att de här frågorna kan hjälpa dig att se vad som inte fungerar och vad som fungerar.  Vad tänker och känner du när du läser de här frågorna?

Absolut. Inte haft så mycket tid att skriva bara :)

Att hon inte vet vad det beror på kan jag köpa till viss del. Känslor kan ibland komma utan att man vet varför. Och hon är 12 år, ännu svårare. Jag kan nog inte göra så mycket mer än allt jag provat. Ta avstånd, bara bry mig. Hjälper inte ändå hittills. 

Jag tror som sagt att hon tar väldigt mycket ansvar för sin mamma. Bipolär, jobbar inte, dåligt med vänner osv. Tyvärr. Som jag sagt också tyder allt på att dottern tycker om min nuvarande, och det måste jag ju gå på. Klart det blir svårt för henne när ens pappa träffar någon ny som inte är hennes mamma. Förstår jag med. 

Frågeställningar?.hur menar du?

Som jag skrev så har jag provat alla strategier. Ringa, bry mig osv. När hon inte svarar eller inte vill ses, avvakta och inte höra av mig. Inget av allt detta funkar. Det kan bli bättre i perioder, för att sedan bli sämre igen. Men det är inte kopplat till något jag gör, vad jag vet. Det bara kommer och går.
    Jag är bara så frustrerad när jag vet hur dåligt mamman mår också, vill inte att min dotter ska hamna i allt det.

• Anonym (Tjejen)
    Anonym (Men lägg av) skrev 2025-01-11 19:41:36 följande:

Han saknar sin dotter, är det svårt för dig att fatta?
    Är det något du behöver misstänklggöra?

Jag misstänkliggör ingenting.

Såklart saknar ts sin dotter som alla normala föräldrar skulle göra. Men att det finns saknad från ett håll är inget som gör att den andra personen har en skyldighet att ställa sig till förfogande. 

Det bästa ts kan göra är att tagga ner rejält. Har han lagt grunden till att vara en bra förälder tidigare i dotterns liv så kommer hon att återkomma när tiden är rätt.
  • Anonym (Tjejen)

Och den förälder som inte varit närvarande på olika plan kan se sig själv lämnad i bakvattnet ibland, har sett det hända. Har en bekant med äldre barn än ts som faktist upprepat lite av det man kan läsa här. Hur tonåringarna bara kommer på besök när det sker något extra roligt och hur han är frågande till det. Den pappan verkar inte ha varit en del av deras liv tidigare, väldigt mkt jobb och egna intressen vad jag har sett. Säger inte att du är sån ts men den här mannen förstår inte sin egen del, tycker du ska börja med att fundera över dig själv och låta dottern vara i fred. Håll absolut inte på att "prata ut" med henne, hon kommer att vilja kapa bort dig ännu mer. Det är inte en annan vuxen du kan lämpa över dina känslor på, hantera dom själv istället och låt henne vara barn/tonåring i fred.

• Anonym (Farsan)
    Anonym (Jag) skrev 2025-01-12 09:54:25 följande:

Ja. Kanske inte skulle lagt upp frågan här. Känns som man får mer skit än stöd. 

Dottern vägrar komma hit efter en separation. Mamman är svårt sjuk som bipolär. Hon överför mycket på våran dotter. Och jag är nervös över detta och bara vill träffa henne. Ändå är det mest skit. Men svårt för alla som skriver att ha full insyn också såklart. 

Det är jättebra att du skriver här - det finns många med kloka insikter och och goda råd som kan hjälpa att förstå både den egna sidan och den andra sidan. Det är å andra sidan svårt att i text  känna av nyanser och motivationer. Så på samma sätt som texten i råden kan uppfattas som råa och plumpa utan att ge dina känslor stöd kan det du skriver tolkas på ett sätt som du inte menar.

Jag uppfattar det som att du har fått stöd, men inte bara bekräftelse av dina känslor.

Det största stödet här är att det inte är just dina känslor som är viktiga. Det viktiga här är din dotter- oavsett vilka känslor som rusar i din kropp. Det skrivs i fler inlägg av fler olika personer som vill hjälpa dig att se det ur din dotters perpektiv.

Stödet för allt du känner och uppfattar måste gå att skilja från stödet din dotter behöver. Stödet till dig och stödet till din dotter är inte nödvändigtvis samma.

De svåra känslor du går igenom nu har jag och många andra föräldrar också varit med om och klarat oss igenom med stöd och råd och hjälp också med gränsättning för att inte spilla över på den andra föräldern eller barnet.

Det enorma tomrum som uppstår då barnet inte längre är på en armlängds avstånd, det händer dels för att de blir större och det händer dels vid en separation då man inte längre delar vardag. 

Oron för hur det fungerar hos den andra föräldern med alla brister och utmaningar som kan finnas där. Det är säkerligen en oro som kan delas av den andra föräldern också, för vi är inte heller mer än tillräckligt bra föräldrar. Vi är inte perfekta oavsett allt vi gör för våra barn.

Det här är känslor som föräldrar behöver hantera utan att det går ut över barnen och den andre föräldern.

Att en förälder har större problem kommer självklart att påverka barnen, men oavsett det så har barnen rätt till att älska och älskas av bägge föräldrarna.

Hur stora problem har mamman, diagnos, medicinering annat stöd från samhället?

Här föreslog soc att jag skulle göra en orosanmälan angående min dotters väl och ve hos sin mamma som i någon mån har samma problem som din dotters mamma. Jag tror att du kan förstå alla känslor jag har burit på av hjälplöshet,  maktlöshet, oro, omöjliga situationer. 

Men i alla mina egna känslor har det bara funnit en utväg, det är att se och först hantera min dotters utsatthet.

Det har varit en balansgång med att inte pressa bort en tonåring som behöver frigöra sig med allt det innebär för en omogen självcentrerad tonåring. Att alltid finnas vid sidan om oavsett det handlat om att åka förbi och laga middag hemma hos mamman eller att göra någonting tillsammans med både dottern och mamman.  Oavsett vad jag har haft för uppfattningar om mamman så spelar det ingen roll, det är mina och har ingenting med det sammanhang vi tre som föräldrar och barn behöver med varandra.

Men nog om det - dina känslor är igenkända och förstås. 
    Anonym (Jag) skrev 2025-01-12 10:19:22 följande:

Absolut. Inte haft så mycket tid att skriva bara :)

Att hon inte vet vad det beror på kan jag köpa till viss del. Känslor kan ibland komma utan att man vet varför. Och hon är 12 år, ännu svårare. Jag kan nog inte göra så mycket mer än allt jag provat. Ta avstånd, bara bry mig. Hjälper inte ändå hittills. 

Jag tror som sagt att hon tar väldigt mycket ansvar för sin mamma. Bipolär, jobbar inte, dåligt med vänner osv. Tyvärr. Som jag sagt också tyder allt på att dottern tycker om min nuvarande, och det måste jag ju gå på. Klart det blir svårt för henne när ens pappa träffar någon ny som inte är hennes mamma. Förstår jag med. 

Frågeställningar?.hur menar du?

Som jag skrev så har jag provat alla strategier. Ringa, bry mig osv. När hon inte svarar eller inte vill ses, avvakta och inte höra av mig. Inget av allt detta funkar. Det kan bli bättre i perioder, för att sedan bli sämre igen. Men det är inte kopplat till något jag gör, vad jag vet. Det bara kommer och går.
    Jag är bara så frustrerad när jag vet hur dåligt mamman mår också, vill inte att min dotter ska hamna i allt det.

Jag vet inte hur mycket av nyanserna som går förlorade i texten, men du behöver inte köpa någonting, ingenting alls  - det är som det är. Jag förstår inte en del ord och formuleringar du väljer, jag uppfattar det som att du och dina känslor och uppfattningar är det som ska kontroller och bestämma vad som är ok, accepterat och rätt. Som då du skriver att din dotter utnyttjar dig - men i just den formuleringen tror jag det bara är dina känslor som styr dina tankar och ord. Men en del ordval faller dåligt ut i tråden och då känner du dig påhoppad.

Din dotter känner det hon känner oavsett vad du förstår eller accepterar. Men för att komma vidare är det vikitgt att du accepterar att det är så här nu. Ännu viktigare är att du accepterar att din dotter känner det hon känner och att hon inte behöver motivera eller förklara det för dig. Hon är en egen person med egen integritet som du ska respektera.

Allvarligt . du kan f*r hvete inte ta avstånd från ditt barn.

Hur ska hon kunna lita på att du finns där då det gäller. 

Barn i den ålderna kommer att vara självupptagna, självständiga och ändå bara vara barn som behöver den vuxnes omsorg på olika sätt då de ber om det.  Det kan vara svårt att veta hur man ska möta allt det dubbla och självklart svårt för barnet som går igenom den största förändringen i livet dem själva, nu samtidigt som ni nyligen har genomgått en separation. Du och mamman var väl på något sätt klara med er ömsesidiga relation, men dottern har efter 10 år med er båda fått lov att hantera att ni båda inte finns där tillsammans i vardagen.

Här kommer då mina frågor igen.
    Vad kan DU göra för att förändra din dotters upplevelse att inte kunna ge dig några andra svar än att hon inte vill prata och att hon inte vet?

Svar:
    .......................
    Hur skulle du om du bortsåg från dina egna känslor beskriva situationen från din dotters perspektiv?

Svar:
    .......................
    Har du några föreställningar om varför hon inte vill prata, varför hon svarar att hon inte vet och varför hon dyker upp då det är någonting roligt istället för att du ska 'reda ut' er relation?

Svar:
    .......................
    Tror du att du pressar henne?  Vad tror du din dotter känner när hon trycker bort dina samtal, när hon inte vill prata, när hon inte vill 'reda ut' er relation och när hon ser att det funkar att komma förbi dig.
    Svar:
    .......................
    Ser du att du och det du gör kan ha någon del i situationen?

Svar:
    .......................
    Ser du att du kan förändra din stategi och ditt sätt att möta din dotter för att förändra situationen?
    Svar:
    .......................
    Ser du att din strategi och ditt sätt att möta din dotter är framgångsrik?
    Svar:
    .......................
  • Anonym (Man vänjer sig)
    Anonym (Jag) skrev 2025-01-12 09:50:32 följande:
    Ja. Men just därför är jag rädd om henne, att hon ska påverkas för mycket. Munchhausen?
    Munchhausen?? Vad menar du ens? Münchhausen är när man uppsöker vård och hittar på symtom för att få uppmärksamhet.

Känns mest som att du vill lägga skulden på mamman och dottern.
Svar på tråden Min dotter vill knappt träffa mig