• Anonym (H)

Vem betalar?

Jag har på sistone varit i sitsen två gånger där det förväntats att jag skulle bjuda.

Situation 1.
    Dotterns födelsedag. På grund av saker jag inte kunde påverka fick vi fixa en backuplösning och gå ut och äta. Det var en vanlig krog med priser runt 120:- och uppåt. Väl där inser jag att gästerna förväntar sig att jag ska bjuda, jag som redan betalar för mig och tre barn. De är släktingar, så inte vänner till dottern etc.

Situation 2.
    Jag och tonåringen skulle ha mor och dotterdag, men plötsligt ville hennes kompis följa med. Lät dottern avgöra och det blev att hon följde med. Väl där insåg jag att hon inte hade pengar med sig öht, utan föräldrarna hade sagt att det ska jag stå för, "den som bjuder med betalar".

• Svar på tråden Vem betalar?
  • Anonym (H)

Det ändrar inte att det är gästens fel att vi ens behövde boka om. Det var hen som förstörde planerna. Jag sa nåt i stil med att om hen ska med så "får vi gå ut och äta eller nåt istället".

• Cartjan1

1. Här skulle jag inte ha utgått från att vi blev bjudna även om vi var bjudna till ngt annat först. Men tänker att det även beror på vad man är van vid. I vår umgängeskrets och familj är det lite så att om vi går på restaurang för att fira någon istället för bjudning, så står alla för sitt istället för presenter till den som fyller. Eller så ges bara ngt symboliskt. Har nu aldrig hänt vid ett barns födelsedag för då skulle vi givetvis köpa presenter ändå. Men allt beror på vad man är van vid och jag tänker att det inte behöver betyda att andra är snåla eller snyltar utan bara vana vid annat. Därför behöver sådant kommuniceras innan för något som hade varit ofint är att ha ändrat planerna - där de skulle ha bjudits - och på plats meddela att de förväntas betala. Precis som ts så kan andra ha stram ekonomi och restaurangbesök inte finnas i budgeten. Så kommunikation och tydlighet är det bästa.

2. Här blir jag kanske lite motsägelsefull men det beror på vilken sida jag är på. Hade det varit jag som var i ts position så hade jag bjudit och funnit det självklart. Om jag hade begränsad ekonomi vid tillfället så hade jag antingen nekat vännen att följa med eller direkt sagt att jag tyvärr inte har möjlighet att bjuda denna gång men att vännen får följa med om den vill men då betala själv. Men det motsägelsefulla är väl att om det var mina barn som fick följa med så hade jag aldrig antagit att de blev bjudna utan att stämma av med de andra föräldrarna först.

• Anonym (H)
    Cartjan1 skrev 2025-01-09 17:20:51 följande:

1. Här skulle jag inte ha utgått från att vi blev bjudna även om vi var bjudna till ngt annat först. Men tänker att det även beror på vad man är van vid. I vår umgängeskrets och familj är det lite så att om vi går på restaurang för att fira någon istället för bjudning, så står alla för sitt istället för presenter till den som fyller. Eller så ges bara ngt symboliskt. Har nu aldrig hänt vid ett barns födelsedag för då skulle vi givetvis köpa presenter ändå. Men allt beror på vad man är van vid och jag tänker att det inte behöver betyda att andra är snåla eller snyltar utan bara vana vid annat. Därför behöver sådant kommuniceras innan för något som hade varit ofint är att ha ändrat planerna - där de skulle ha bjudits - och på plats meddela att de förväntas betala. Precis som ts så kan andra ha stram ekonomi och restaurangbesök inte finnas i budgeten. Så kommunikation och tydlighet är det bästa.

2. Här blir jag kanske lite motsägelsefull men det beror på vilken sida jag är på. Hade det varit jag som var i ts position så hade jag bjudit och funnit det självklart. Om jag hade begränsad ekonomi vid tillfället så hade jag antingen nekat vännen att följa med eller direkt sagt att jag tyvärr inte har möjlighet att bjuda denna gång men att vännen får följa med om den vill men då betala själv. Men det motsägelsefulla är väl att om det var mina barn som fick följa med så hade jag aldrig antagit att de blev bjudna utan att stämma av med de andra föräldrarna först.

Släktingarnas ekonomi är definitivt inte tajt dock. Det är jag som har det tajt.
  • Anonym (E)
    Anonym (H) skrev 2025-01-09 17:16:43 följande:

Det ändrar inte att det är gästens fel att vi ens behövde boka om. Det var hen som förstörde planerna. Jag sa nåt i stil med att om hen ska med så "får vi gå ut och äta eller nåt istället".

Det är ju knappast samma sak som att säga "tyvärr så hår det inte, dottern vill göra det här och det är redan bokat" så som du sa så var du ju knappast tydlig, mer som att vi behöver ändra om men du är välkommen, I ts lät det som att du tydligt sagt nej men människan dyker upp ändå pch då hade du bara kunnat säga "åh vad synd, jag sa ju att det inte fanns plats så du får tyvärr vänta tills bi är klara"
  • Cartjan1

...Vilket beroende på tonläge kan missuppfattas som ett "ok, planerna spricker men klart vi gör ngt annat så hen kan följa med". Till nästa gång så vore det bra om du helt sonika sa nej om du inte vill något. Så blir det inte missförstånd, tråkigheter samt negativa känslor. För inte är det gästens fel utan du gjorde ju ändå ett val att godkänna de ändrade planerna. 
  • Anonym (M)

Ja, och då borde du sagt att var och en betalar för sig. Du bytte ju ut en aktivitet mot en annan. Klart de tror att du fortfarande bjuder.

Vad sade de när du berättade att du inte hade råd att betala?
  • Anonym (H)

Och ja, det var tydligt förmedlat att extragästen inte var med i planerna och att de inte skulle gå att genomföra om hen var med. Jag fick inte veta 100% att hen åkte med förrän de satt i bilen hit.

• Anonym (M)
    Anonym (H) skrev 2025-01-09 17:26:44 följande:

Och ja, det var tydligt förmedlat att extragästen inte var med i planerna och att de inte skulle gå att genomföra om hen var med. Jag fick inte veta 100% att hen åkte med förrän de satt i bilen hit.

Du har skrivit det flera gånger.

Varför svarar du inte på frågan vad de sade när du berättade att du inte hade råd att betala för alla? 
  • Cartjan1
    Anonym (H) skrev 2025-01-09 17:24:40 följande:
    Släktingarnas ekonomi är definitivt inte tajt dock. Det är jag som har det tajt.
    Fast de allra flesta kan ha en tight månad - om nu inte alla dina släktingar är helt ekonomiskt oberoende. Min familj har det nu i januari/februari med flera extra utgifter och måsten och får därför tacka nej till vissa saker. För de flesta börjar inte röra sparkonton etc för restaurangbesök och dylikt. 

Sedan är det givetvis inte samma sak i längden, skulle aldrig hävda att jag har det tufft gentemot någon som på riktigt har ansträngd ekonomi - det vore extremt respektlöst. Men det tar inte från att det kan finnas tillfällen då även vi måste tänka mer på ekonomin och inte har samma köputrymme som vanligt. 
  • mammatill6

Fortfarande du som är otydlig. Kommer det en objuden gäst är det rätta att säga att som jag sagt så   hade jag inte räknat med denna gäst och det finns inte plats. Så tyvärr kan den inte följa med, alternativt att vi går ut och äter och vi delar på notan. 
    Men varför vill du inte svara på vad det är som inte gick att genomföra? Och hur du kommunicerade det i stunden? För kommer det en objuden gäst till mig som jag redan innan sagt inte är välkommen så är det ju det som gälller.

Svar på tråden Vem betalar?