• Anonym (H)

Vem betalar?

Jag har på sistone varit i sitsen två gånger där det förväntats att jag skulle bjuda.

Situation 1.
    Dotterns födelsedag. På grund av saker jag inte kunde påverka fick vi fixa en backuplösning och gå ut och äta. Det var en vanlig krog med priser runt 120:- och uppåt. Väl där inser jag att gästerna förväntar sig att jag ska bjuda, jag som redan betalar för mig och tre barn. De är släktingar, så inte vänner till dottern etc.

Situation 2.
    Jag och tonåringen skulle ha mor och dotterdag, men plötsligt ville hennes kompis följa med. Lät dottern avgöra och det blev att hon följde med. Väl där insåg jag att hon inte hade pengar med sig öht, utan föräldrarna hade sagt att det ska jag stå för, "den som bjuder med betalar".

• Svar på tråden Vem betalar?
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (M) skrev 2025-01-09 11:37:08 följande:
    Och då sade du inget om att då får ni betala själva om vi ska ändra planerna?

Vad var den första planen?
    Ja det känns som TS är väldigt oklar med detaljerna med flit, antagligen för att kunna bygga på efterhandskonstruktioner beroende på åt vilket håll diskussionen bär.
  • Fjäril kär

1. Kommunicera på plats med gästerna och förklara att var och en betalar , om det inte mottas med entusiasm får gästerna hitta egna lösningar 

2. Kommunicera även här vad som förväntas.  Du gör ju lika mycket fel själv som antar att hon har egna pengar. 

Varför är det så svårt att öppna munnen och prata om förväntningar? 

• Anonym (Granbarr)
    1 . Brusten kommunikation 

2. Brusten kommunikation 

3. Den gemensamma nämnaren i båda situationer är du själv som inte är tillräckligt tydlig i dina förväntningar 

4. Du gör samma fel tillbaka som antar en massa du inte klarar av att kommunicera 
  • Jemp
    Anonym (H) skrev 2025-01-09 11:35:21 följande:
    De visste varför det blev så och de bär ansvaret.
    Det är väl inte alla gästers ansvar att en objuden gäst kommer och att du då ändrar planen?

Men du verkar inte vilja ha input. Du kan antingen hålla på övertygelsen att du har rätt, eller så kan du ta med dig några lärdomar för att undvika samma problem i framtiden. 
  • Aniiee

Förlåt mig, men hur lite mat plannerar du egentligen för när EN extra gäst gör att ni MÅSTE gå till en restaurang istället för att rädda upp matsituationen?

Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Anonym (M)
    Aniiee skrev 2025-01-09 12:53:38 följande:

Förlåt mig, men hur lite mat plannerar du egentligen för när EN extra gäst gör att ni MÅSTE gå till en restaurang istället för att rädda upp matsituationen?

Läs TS inlägg istället så förstår du. 
  • Anonym (Enkelt)
    Anonym (H) skrev 2025-01-09 11:20:28 följande:
    Varför är det självklart att jag skulle bjuda massa vuxna människor med bättre ekonomi än jag?
    För att du bjöd in dem till kalas. Ändringar i sista minuten ska inte de behöva stå för.
  • Anonym (H)
    Jemp skrev 2025-01-09 12:01:27 följande:
    Det är väl inte alla gästers ansvar att en objuden gäst kommer och att du då ändrar planen?

Men du verkar inte vilja ha input. Du kan antingen hålla på övertygelsen att du har rätt, eller så kan du ta med dig några lärdomar för att undvika samma problem i framtiden. 
    De var i sällskap och informerade innan att det inte skulle gå att göra om hen kommer med.
  • Anonym (H)
    Anonym (Enkelt) skrev 2025-01-09 13:34:50 följande:
    För att du bjöd in dem till kalas. Ändringar i sista minuten ska inte de behöva stå för.
    Trots att det var deras fel?
  • Anonym
    Anonym (H) skrev 2025-01-09 13:47:39 följande:
    Trots att det var deras fel?
    Det var det inte.
Svar på tråden Vem betalar?