• Anonym (H)

Vem betalar?

Jag har på sistone varit i sitsen två gånger där det förväntats att jag skulle bjuda.

Situation 1.
    Dotterns födelsedag. På grund av saker jag inte kunde påverka fick vi fixa en backuplösning och gå ut och äta. Det var en vanlig krog med priser runt 120:- och uppåt. Väl där inser jag att gästerna förväntar sig att jag ska bjuda, jag som redan betalar för mig och tre barn. De är släktingar, så inte vänner till dottern etc.

Situation 2.
    Jag och tonåringen skulle ha mor och dotterdag, men plötsligt ville hennes kompis följa med. Lät dottern avgöra och det blev att hon följde med. Väl där insåg jag att hon inte hade pengar med sig öht, utan föräldrarna hade sagt att det ska jag stå för, "den som bjuder med betalar".

• Svar på tråden Vem betalar?
  • Fliselisan

Jag hade ställt upp som den betalande i de situationer du beskriver, men om det var mitt barn som följde med ngn annan skulle jag skicka med pengar, men nog tänkt  att barnet säkert blir bjuden.

Som släkting på restaurangen hade jag kanske tänkt att du bjuder om det var ditt förslag att gå på restaurangen.

• Egon den stora
    olof 45 skrev 2025-01-10 10:01:23 följande:

Om du faktiskt kommunicerade till ungdomarna hur dyr aktiviteten var och att hon fick följa med om hon själv betalade, då ska du istället skriva typ 

"Hej [Föräldrarnas namn],

Jag hoppas allt är bra med er. Jag vill ta upp något gällande när Lotta följde med mig och Augusta häromdagen. Vi hade planerat en mor- och dotterdag, men  Lotta ville också gärna följa med. Vilket vi gick med på, att det kunde vara trevligt!

Jag nämnde givetvis för Lotta att det skulle kosta en del, så jag blev förvånad när sedan inte hade med sig några pengar. När jag sedan fick höra att ni hade utgått från att "den som bjuder med betalar," kände jag att det var viktigt att klargöra hur det låg till. Lotta blev inte bjuden i den meningen att vi stod för hennes kostnader, utan hon var med på det med förståelsen att hon skulle betala för sig själv. Jag tyckte att jag var tydlig (men misstänker att Lotta kände sig lite trängd när ni sa att jag "borde" betala för alla medbjudna?). 

Jag förstår att det kan ha blivit en missuppfattning, men när en aktivitet som en SPA-dag innebär betydande kostnader tycker jag att det är rimligt att anta att varje deltagare står för sina egna utgifter, om inget annat verkligen uttryckligen avtalats.

Detta blev nu en oväntad kostnad för mig, och jag skulle uppskatta om ni kunde bidra i efterhand. Summan för Lotta var [summa], och ni kan swisha mig på [ditt nummer].

Jag tycker att det är viktigt att vi hjälps åt att undvika sådana här missförstånd framöver, både för vår egen skull och för barnens. Jag uppskattar verkligen att Lotta och Augusta har en så fin vänskap, och jag hoppas vi kan ha en tydlig dialog om förväntningar nästa gång något liknande händer.

Tack för att ni förstår, och hör gärna av er om ni har några funderingar!

Med vänliga hälsningar,
    [Din signatur]

Det där blir ju bara pinsamt.  Säg till direkt eller strunta i det.  
    Situation 1 är det solklart att inte gästerna ska betala
    Situation 2 stämmer man av innan. 
  • Olsdotter
    Anonym (H) skrev 2025-01-09 10:48:25 följande:
    Vem betalar?

Jag har på sistone varit i sitsen två gånger där det förväntats att jag skulle bjuda.

Situation 1.
    Dotterns födelsedag. På grund av saker jag inte kunde påverka fick vi fixa en backuplösning och gå ut och äta. Det var en vanlig krog med priser runt 120:- och uppåt. Väl där inser jag att gästerna förväntar sig att jag ska bjuda, jag som redan betalar för mig och tre barn. De är släktingar, så inte vänner till dottern etc.

Situation 2.
    Jag och tonåringen skulle ha mor och dotterdag, men plötsligt ville hennes kompis följa med. Lät dottern avgöra och det blev att hon följde med. Väl där insåg jag att hon inte hade pengar med sig öht, utan föräldrarna hade sagt att det ska jag stå för, "den som bjuder med betalar".

Bjuder in/med= betalar. Annars heter det inte bjuda.
  • Anonym (H)
    Lynx123 skrev 2025-01-10 08:59:27 följande:

Jag börjar känna att den här tråden mer handlar om den objudna gästen och mindre om betalningen. Tänker i banorna att gästen är typ exets nya partner (eller något i den stilen) och att TS vill lägga ALL skuld på den personen. Det är den personens fel att TS fick betala, den är.den personens fel att TS inte mår bra, att vädret är dåligt etc. 

Absolut inte, det är min pappas sambo. En äkta narcissist. Hon visste att hon förstörde planerna, men prioriterade sin egen vilja.

Och nej, jag betalade inte på restaurangen, men fick klagomål över det. Samtliga som var där vet hur min ekonomi ser ut, så var bara fult att tro att jag skulle tömma bankkontot för det. Hade hon inte följt med hade det här inte ens varit ett problem.
  • Anonym (H)
    Olsdotter skrev 2025-01-10 23:22:48 följande:
    Bjuder in/med= betalar. Annars heter det inte bjuda.
    Vi bjöd in till en annan aktivitet, inte restaurangen. Barnet bjöd jag inte öht, hon frågade själv om hon fick följa med.
  • Anonym (H)
    Anonym (M) skrev 2025-01-10 08:12:23 följande:

Ok, varför uteslöt du då hen från början, du borde förstått att det inte skulle fungera. 

Du framstår bara som mer och mer otydlig, tycker andra borde förstå utan att du öppnar munnen. Det fungerar inte så. 

Se detta som en lärdom. 

Hon ville inte komma, hade andra planer som sen inte blev av.

Om du vet att en släkting lever på csn och är ensamstående med flera barn, utgår du då ifrån att den ska bjuda dig och resten av sällskapet, lägga flera tusen på restaurang?
  • Teresse7
    Anonym (H) skrev 2025-01-10 23:28:51 följande:
    Absolut inte, det är min pappas sambo. En äkta narcissist. Hon visste att hon förstörde planerna, men prioriterade sin egen vilja.

Och nej, jag betalade inte på restaurangen, men fick klagomål över det. Samtliga som var där vet hur min ekonomi ser ut, så var bara fult att tro att jag skulle tömma bankkontot för det. Hade hon inte följt med hade det här inte ens varit ett problem.
    Men hur kan hon, en enda person förstört att kalaset inte gick att hållas som det va tänkt från början. Känns nästan som om du vill lägga skulden på henneatt det blev som det blev ?

Du har inte betalat. Bra. Du kan släppa den biten då ju. Är inte in pappas sambos fel att folk klagar lite över att du inte bjöd. 

Ursäkta mig men detta är så bittert. Hon är kanske narcissit men om det är ohanterbart så får ni väl hoppa släktkalas. 
  • Anonym (H)
    Teresse7 skrev 2025-01-10 23:41:21 följande:
    Men hur kan hon, en enda person förstört att kalaset inte gick att hållas som det va tänkt från början. Känns nästan som om du vill lägga skulden på henneatt det blev som det blev ?

Du har inte betalat. Bra. Du kan släppa den biten då ju. Är inte in pappas sambos fel att folk klagar lite över att du inte bjöd. 

Ursäkta mig men detta är så bittert. Hon är kanske narcissit men om det är ohanterbart så får ni väl hoppa släktkalas. 
    Det har jag redan förklarat. En aktivitet var planerad och det gick inte att lägga till fler och sen fick vi veta att vi inte ens skulle få plats i bilarna längre.

Hon klagar också och pratar om det med andra som inte var där.
    Släktkalas? Mitt barn ville bjuda in dem hon bjöd, ska jag förbjuda det på grund av pappas sambo?
  • Teresse7
    Anonym (H) skrev 2025-01-10 23:46:56 följande:
    Det har jag redan förklarat. En aktivitet var planerad och det gick inte att lägga till fler och sen fick vi veta att vi inte ens skulle få plats i bilarna längre.

Hon klagar också och pratar om det med andra som inte var där.
    Släktkalas? Mitt barn ville bjuda in dem hon bjöd, ska jag förbjuda det på grund av pappas sambo?
    Vad var det för aktivitet som var planerad ? 

Nej du ska inte förbjuda din dotter att ha kalas men om du vet med dig hur det kan bli så blir ju både din och din dotters förväntningar sabbade helt. Du har ju skrivit att du vet hur din pappas sambo är och att du inte var förvånad att hon hängde med trots ett nej. Då måste du väl anat utgångsläget lite? 

Nu förstörde ju hon för din dotter och du hade redan aningar innan... då kanske det är bättre att ha ett kalas som oavsett om det kommer en extra gäst är genomförbart från början? Blir ju få besvikna då.
  • Anonym (H.)

Var tydlig med vad som gäller så uppstår inga frågetecken eller onödiga missförstånd. 

Svar på tråden Vem betalar?