• Anonym (H)

Vem betalar?

Jag har på sistone varit i sitsen två gånger där det förväntats att jag skulle bjuda.

Situation 1.
    Dotterns födelsedag. På grund av saker jag inte kunde påverka fick vi fixa en backuplösning och gå ut och äta. Det var en vanlig krog med priser runt 120:- och uppåt. Väl där inser jag att gästerna förväntar sig att jag ska bjuda, jag som redan betalar för mig och tre barn. De är släktingar, så inte vänner till dottern etc.

Situation 2.
    Jag och tonåringen skulle ha mor och dotterdag, men plötsligt ville hennes kompis följa med. Lät dottern avgöra och det blev att hon följde med. Väl där insåg jag att hon inte hade pengar med sig öht, utan föräldrarna hade sagt att det ska jag stå för, "den som bjuder med betalar".

• Svar på tråden Vem betalar?
  • Anonym (M)
    Anonym (H) skrev 2025-01-09 16:44:51 följande:

De vet att jag är ensamstående med flera barn och lever på csn. Det borde inte ens behöva betonas att jag inte har råd att bjuda ett stort sällskap på restaurang. Jag minns inte exakt hur dialogen gick, men det var när jag la beställningen för mig och mina barn som de hoppade på och sa sitt. Det var ingen nota.

Det är nog detta som är ditt problem. Du tycker det inte behövs kommuniceras. 

Det är alltid mycket bättre att vara tydlig, speciellt om man har det ansträngt med pengar. Du skulle sagt till redan innan ni gick till restaurangen, dvs när du föreslog det, att det inte längre handlar om en bjudning. 
  • Jemp
    Anonym (H) skrev 2025-01-09 16:41:27 följande:
    Gästen visste att vi var tvugna att ändra planerna (mot födelsedagsbarnets önskan) om hen följde med. Hen kom med ändå.
    Problemet är nog snarare att du enbart har oförskämda släktingar. 
  • Teresse7
    Anonym (H) skrev 2025-01-09 16:41:27 följande:
    Gästen visste att vi var tvugna att ändra planerna (mot födelsedagsbarnets önskan) om hen följde med. Hen kom med ändå.
    Måste fråga hur många gäster detta rörde sig om? Det låter högst otroligt att du fixat ett kalas och detta faller på 1 gäst? Då har du ju dessutom lagt ut pengar för att ha ett kalas hemma innan? Köpt hem mat osv ? Eller va det så att du fick veta i god tid att gösten skulle komma med och valde restaurang?
  • Anonym (H)
    Teresse7 skrev 2025-01-09 16:50:07 följande:
    Måste fråga hur många gäster detta rörde sig om? Det låter högst otroligt att du fixat ett kalas och detta faller på 1 gäst? Då har du ju dessutom lagt ut pengar för att ha ett kalas hemma innan? Köpt hem mat osv ? Eller va det så att du fick veta i god tid att gösten skulle komma med och valde restaurang?
    Vi skulle åka dit, fanns varken reservation eller bilplats för alla när hen skulle med.
  • Anonym (H)
    Anonym (M) skrev 2025-01-09 16:49:36 följande:
    Det är nog detta som är ditt problem. Du tycker det inte behövs kommuniceras. 

Det är alltid mycket bättre att vara tydlig, speciellt om man har det ansträngt med pengar. Du skulle sagt till redan innan ni gick till restaurangen, dvs när du föreslog det, att det inte längre handlar om en bjudning. 
    De VET. Jag förstår inte alls hur de kunnat inbilla sig att jag skulle ha råd att bjuda alla. Det blev redan dyrare iom de ändrade planerna.
  • Anonym (M)
    Anonym (H) skrev 2025-01-09 16:55:39 följande:
    De VET. Jag förstår inte alls hur de kunnat inbilla sig att jag skulle ha råd att bjuda alla. Det blev redan dyrare iom de ändrade planerna.
    De tror du bjuder eftersom du har bjudit in på kalas. 

Som sagt, vad sade de när du berättade att du inte har råd att betala för dom?
  • Anonym (M)
    Anonym (H) skrev 2025-01-09 16:53:47 följande:
    Vi skulle åka dit, fanns varken reservation eller bilplats för alla när hen skulle med.
    Fast hen hade ju en bilplats redan. 
  • Lynx123
    Anonym (H) skrev 2025-01-09 16:55:39 följande:
    Ledsen, men om du bjuder folk på fest som flyttas till restaurang så tror de att de ska bli bjudna. Det är rent hyfs. Om du dessutom inte klartgjort situationen kan du inte skylla det på andra.
  • Anonym (E)

Känns ju rätt meningslöst att diskutera när ts vägrar svara på alla väsentliga frågor men det är inte så svårt att lista ut att ts har problem med kommunikationen och tror att folk är tankeläsare så det är vad som ställer till det

• Anonym (H)
    Anonym (M) skrev 2025-01-09 17:04:40 följande:
    Fast hen hade ju en bilplats redan. 

Vi skulle åka i den bilen.

Svar på tråden Vem betalar?