• Anonym (TS)

Ångrar gamla val

Kort bakgrund: Som 17åring blev jag tillsammans med min första pojkvän som jag också förlorade oskulden till. På papper var har jättebra, vilket också var varför jag blev tillsammans med honom. Jag trodde mig vara kär i honom men var nog egentligen mest kär i tanken på att vara kär. Han behandlade mig inte särskilt bra, han pratade väldigt förminskande mot mig som kvinna och kvinnor i allmänhet, han blev sur och grinig om jag inte ville ha sex med honom (vilket gjorde att jag ofta gav med mig mot min vilja för att slippa gnäll) och försökte ofta även påbörja sex med mig medan jag sov. Jag vaknade, var obekväm och försökte säga nej men det blev ofta samma visa: han blev sur och jag gav med mig. Ofta gjorde det ont då jag inte var upphetsad men det tog han inte på allvar utan sa bara att ?det blir bättre efter en stund?. Efter tre år lyckades jag äntligen göra slut med dumbomen. 

Under tiden vi var tillsammans var jag väldigt osäker i mig själv, bland annat i och med att så mycket av vår relation cirklerade kring sex (på ett negativt sätt). När det tog slut kände jag mig så fri och ville leva ut (nu i efterhand känns det som att jag snarare var lite trasig efter honom) och började ?ligga runt? en aning. Det var som att jag ville ?byta ut? hans handavtryck på mig mot någon annans. Under de kommande 1,5 åren låg jag med 10 personer vilket jag då inte såg på som något annat än roligt med en tanke om att man är bara ung en gång. Men sen träffade jag en kille och föll pladask (min nuvarande partner). Han kort sagt tog mig med storm. Han var smart, stilig, så omåttligt vänlig och rolig. Vi blev tillsammans efter några månader och jag glömde helt alla tankar på andra killar. Det fanns (finns) bara honom för mig. Nu har vi varit tillsammans i tre år, vi är båda 25.

Efter ett tag berättade han att han aldrig varken varit tillsammans eller legat med någon annan än mig vilket jag tyckte var jättefint. Med tiden har han dock börjat utveckla en svartsjuka (inte till överdrift utan endast som en osäkerhet hos honom själv) pga det, då han vet att jag varit i tidigare relation. Vi har aldrig pratat om antal sexpartners utöver det så han vet egentligen endast om mitt ex. 

Nu till mitt bekymmer: i perioder när han är som mest osäker och svartsjuk känner jag mig så äcklig som legat med 11 personer innan honom medan han sparade sig för mig. Jag får såna skuldkänslor och är så orolig att han ska få reda på mitt år innan honom. Jag tror inte han skulle uppskatta det, med tanke på hans svartsjuka redan nu. Jag har aldrig haft sex med någon från hans umgängeskrets men han känner till tre av de killarna jag varit med.

Vet inte vad jag vill få ut av detta inlägg egentligen, behöver kanske mest få ur tankarna ur min egen skalle? ångrar så mycket bara. Först och främst att jag som 17åring blev tillsammans med den där idioten och sen hur jag hanterade uppbrottet? jag känner mig som en helt annan person nu jämfört med de jag var i båda de perioderna av mitt liv och vill bara komma så långt bort som möjligt från dem?

• Svar på tråden Ångrar gamla val
  • Jemp

Hans svartsjuka och känslor kring dina sexpartners är hans problem. Blir det ett problem för er är du kanske i ytterligare en destruktiv relation.

Gällande dina känslor kring det, både Saker du ångrar och sånt du varit med om, kan det behöva bearbetas med professionellt stöd, tex kurator, om du har svårt att acceptera och gå vidare.

• Jemp

Det jag vill ha fram är alltså att du inte gjort något som helst fel gällande antal sexpartners. 

• Tukt

Det är väl det där som kallas att "vara ung". Det är då man testar saker. Om din partner sedan inte kan ta att man har en historia med sig, så är det dennes sak att hantera det - inte du.
    Kan partner sedan inte acceptera då är ni kanske inte rätt person för varandra.
    Och ingen kan förvänta sig att den andra ska vara oskuld vid 22 års ålder.

• KimLinnefeldt

Som tidigare sagts, hans svartsjuka är något han själv måste ta hand om. Du har absolut inte gjort något du behöver skämmas över. Du var ung, sårad, behövde upprättelse, och det skaffade du dig. Sen har du gått vidare i livet. 

Jag kan själv känna ett styng av svartsjuka mot min partner som hade betydligt fler sexpartners i tonåren än jag. Jag har nämnt det för henne, men skulle aldrig tjata om det, det är ju jag som är löjligt som har de där känslorna. Vi har dock varit gifta i 27 år...

Om det verkligen plågar dig så hakar jag också på om terapisamtal med kurator eller terapeut. 

Till honom bör du sätta ner foten och säga att du inte vill ha med hans svartsjuka att göra. Om han lider av det så får han gå i terapi.

• Anonym (ingetattgöraåtnu)

Jag förstår absolut att han som oskuld blir obekväm av att träffa en tjej som har varit med ett gäng andra killar innan honom.

Men då borde han satsa på att träffa och ligga med lite fler tjejer först medans han är ung, tills att han känner sig bekväm med att ha förhållande med en tjej och veta att hon legat med killar innan honom.

För ditt förflutna är inget som går göra åt nu och 11 killar är knappast mycket idag för en tjej om man ska vara sådan.

• KimLinnefeldt
    Anonym (ingetattgöraåtnu) skrev 2025-01-10 15:27:06 följande:

Jag förstår absolut att han som oskuld blir obekväm av att träffa en tjej som har varit med ett gäng andra killar innan honom.

Men då borde han satsa på att träffa och ligga med lite fler tjejer först medans han är ung, tills att han känner sig bekväm med att ha förhållande med en tjej och veta att hon legat med killar innan honom.

För ditt förflutna är inget som går göra åt nu och 11 killar är knappast mycket idag för en tjej om man ska vara sådan.

Han kan ju göra slut också, och leta upp en 25-årig oskuld.

Eller ta det med lite humor: Han har fått en erfaren lärare i sängen.
  • Anonym (ingetattgöraåtnu)
    KimLinnefeldt skrev 2025-01-10 17:39:09 följande:
    Han kan ju göra slut också, och leta upp en 25-årig oskuld.

Eller ta det med lite humor: Han har fått en erfaren lärare i sängen.
    Ja lyckas han hitta en 25 årig (kvinnlig) genuin oskuld så gör han det bra!
    Och lyckas han vända sina känslor till något positivt så gör han det också bra.

Annars tror jag mer på att han gör slut och försöker ligga runt lite själv tills han känner sig bekväm med att de flesta tjejer haft en hel del killar innan honom
  • Anonym (27 år???)
    KimLinnefeldt skrev 2025-01-10 15:06:58 följande:

Som tidigare sagts, hans svartsjuka är något han själv måste ta hand om. Du har absolut inte gjort något du behöver skämmas över. Du var ung, sårad, behövde upprättelse, och det skaffade du dig. Sen har du gått vidare i livet. 

Jag kan själv känna ett styng av svartsjuka mot min partner som hade betydligt fler sexpartners i tonåren än jag. Jag har nämnt det för henne, men skulle aldrig tjata om det, det är ju jag som är löjligt som har de där känslorna. Vi har dock varit gifta i 27 år...

Om det verkligen plågar dig så hakar jag också på om terapisamtal med kurator eller terapeut. 

Till honom bör du sätta ner foten och säga att du inte vill ha med hans svartsjuka att göra. Om han lider av det så får han gå i terapi.

Hur kommer det sig att du funderar på det efter 27 år???
  • Anonym (TS)
    Jemp skrev 2025-01-10 14:53:31 följande:

Hans svartsjuka och känslor kring dina sexpartners är hans problem. Blir det ett problem för er är du kanske i ytterligare en destruktiv relation.

Gällande dina känslor kring det, både Saker du ångrar och sånt du varit med om, kan det behöva bearbetas med professionellt stöd, tex kurator, om du har svårt att acceptera och gå vidare.

Tack för svar! Jag vet ju att det är så egentligen, men man har så lätt att döma sig själv. Skulle det vara en vän som beklagade sig över samma bekymmer som jag skulle jag ha gett henne samma svar som du gav mig. Det kan vara nyttigt att sätta i perspektiv ibland.
  • Anonym (Rookie numbers)

Som du redan fått höra: hans känslor kring ditt förflutna är hans problem och något han själv behöver jobba med. Det är inget som ska drabba dig, och gör det det måste du säga ifrån. 

Du var inte förövaren i din förra relation. Ditt ex var en idiot. Ta inte på dig någon skuld för att du "gav dig till honom". Men kanske behöver du hjälp att bearbeta det du blivit utsatt för? 

De andra tio killarna som följde... Hade du trevligt? Var det samtyckt? Lärde du dig något om andra eller sig själv? Om svaret är ja på en eller flera av de frågorna: ångra inget! Livet är till för att levas och antalet sexpartners definierar inte dig som person. Fan tjejen, var glad och stolt över dina minnen, upplevelser och lärdomar! Skäms inte för att någon annan eller förlegade normer tycker att du "borde" ha gjort på något annat sätt. 

Själv har jag legat med ett trettiotal ungefär... Jag håller inte räkningen. Men jag har haft så roligt, lärt mig massor om min kropp, byggt upp både självkänsla och självförtroende och vet hur jag vill ha det. Jag är trygg i min kropp och sexualitet och önskar alla samma känsla. Nu är jag i ett annat skede i livet med fast partner, hus och ungar och kan vila lugnt i att jag upplevt så mycket innan jag stadgade mig. 

• KimLinnefeldt
    Anonym (27 år???) skrev 2025-01-10 22:29:04 följande:
    Hur kommer det sig att du funderar på det efter 27 år???
    Ja, visst är det löjligt. Just min poäng, att svartsjuka är en sjuka, en brist på självförtroende kanske, en misstanke om att hon älskat någon annan mer än mig. Jag tar hand om det själv, motarbetar med tankar på att hon faktiskt valt mig, lever mig mig, väljer mig varje dag. Svartsjuka får inte dominera, det kan nöta ner kärleken.
  • Anonym (Ep)

Framgår inte riktigt på vilket sätt han är osäker eller svartsjuk på? Men det är nog inte helt ovanligt att liknande frågor/dilemman finns in ett förhållande . hur du ska hantera honom beror på hur han är svartsjuk eller osäker. Om det påverkar relationen på allvar så behöver ni kanske ta tag i det. Du har ju inte gjort ngt fel. Sen kan man bara spekulera, ligger hans osäkerhet i att tror han kommer ångra själv att han inte ?provat? andra? I vårt samhälle är det mkt tjat om sex och sexpartner. Vi ska ha rest mkt och ?utvecklat? oss till max innan vi slår oss till ro. Det är också enligt mig mkt tjat om att killar är mer sexuella och överlag mer ?promiskuösa ? vilket enligt mig inte stämmer. När han inte varit det kanske det skapar en känsla av osäkerhet. Men grunden är väl som andra skrivit - du har inte gjort ngt fel och ev måste ni ta tag i frågan. 

• Anonym (Ella)

Det förflutna är det förflutna och går inte att göra ogjort.

När min storasyster gick in i sitt första seriösa förhållande vid 23 års ålder kallade hennes kompisar henne för "oskulden" eftersom hon legat med minst antal killar i sitt kompisgäng. Hon hade legat med tretton killar innan hon träffade sin nuvarande man. De andra i gänget hade legat med minst dubbelt så många och alla är de i stabila förhållanden idag.

Jag kan själv ångra att jag hade sex med vissa som jag dejtade, jag hade kunnat vänta med det tills vi hade något mer seriöst. Men å andra sidan är det få killar som vill dejta någon som vägrar sex efter flera dejter och jag ville ju faktiskt just då. Jag hade inte räknat med att dessa killar jag dejtade inte var rätt för mig och egentligen spelar det ju ingen roll om jag legat med tre personer eller sju, för vad gör det för skillnad egentligen?

• Anonym (Ep)

det här med siffror kommer vi inte långt med i denna diskussion eftersom precis som ngn skriver så är det väldigt olika. Jag tycker ca 30 st vid 20 års åldern låter väldigt mkt. Men i vissa kompisgäng är det säkert helt normalt. Men att kallas för ?oskulden? när man legat med drygt 10 st känns märkligt i vilket fall när man är så ung.

men oavsett så är det ju inte det som är problemet här? man får ligga med hur som helst så klart Och allt är relativt när det kommer till vad som är mkt eller inte. Jag tror att detta fall kanske handlar om osäkerheten hos killen att han inte haft så många partners innan. 

Svar på tråden Ångrar gamla val