• Anonym (Gustaf)

Invandrare överrepresenterade av sexualbrott

Läste i Expressen om ny forskning från Sverige som visade att invandrare var överrepresenterade inom sexualbrott och att slutsatsen med studien kan man säga är att utbilda personer som kommer till Sverige om typ hur vår kultur är, att kvinnor klär sig som dom vill och även vår lagstiftning.

Hur ska denna utbildning se ut och inte uppfattas som rasistisk? 

Vem ska ha dessa föreläsningar eller utbildningar? 

https://www.expressen.se/nyheter/langre-tid-i-sverige-lagre-risk-att-valdta/

• Svar på tråden Invandrare överrepresenterade av sexualbrott
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (A) skrev 2025-01-12 18:24:34 följande:
    Så den typen av våldtäkt förekommer inte alls hos invandrare Är det vad du säger? De utför endast överfallsvåldtäkter?

Det låter lite fördomsfullt

Nej, var har jag skrivit det?

Det jag säger är att det finns ingen tillförlitlig statistik eftersom mörkertalet är så stort. 

Våldtäkt sker i alla sociala skikt, av alla sorters män med alla sorters hudfärg. 

• fornminne
    Anonym (r) skrev 2025-01-12 16:54:47 följande:
    Precis. Ja man anmäler den främmande/halvbekanta personen betydligt mer än svennen i ens kompiskrets eller t.om ens partner. Att bli våldtagen av ens partner är dock inget som invandrarfientliga brukar räkna som våldtäkt...
    Menar du att invandrarkvinnor inte blir våldtagna? Eller vilka det nu är som inte bara har "svennar" i bekantskapskretsen.

Det finns ett stort mörkertal ja, men varför skulle mörkertalet vara större bland svenskar än bland invandrare? Gissningsvis är det snarare tvärtom. Kvinnor med utländsk bakgrund anmäler troligen i ännu lägre grad än svenska kvinnor.

Det är oavsett ursprung betydligt troligare att man anmäler ett överfall av en främling, än övergrepp av närstående. Men det betyder i så fall att invandrare är överrepresenterade vid överfall, vilket statistiken också visar. 

För att väga upp det måste invandrare vara underrepresenterade vid övergrepp mot närstående eller bekanta, vilket är föga troligt.
  • Anonym (Man)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2025-01-12 18:16:40 följande:
    Vilken erfarenhet har du, som gör att du kan dra en sådan slutsats?
    Det måste vara få personer 2025 som inte insett att det är så det ligger till. Runt 2012 var det många med skygglappar och politiker gjorde allt i sin makt för att förminska eller förneka problematiken.
  • Tobben
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2025-01-12 18:32:13 följande:
    Tyvärr är det väldigt svårt att bevisa. Därför drar många sig för att anmäla. Det känns inte värt det. Har även hört att vissa kvinnor blir påverkade av omgivningen, att de inte ska anmäla för då förstör de mannens liv. 
    Idag är det väldigt lätt att bevisa eftersom det är den pådrivande parten som måste bevisa att den hade fått medgivande under hela akten.
    Jag bara väntar på när kvinnor börjar bli anmälda och dömda för oaktsam våldtäkt.
  • Tobben
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2025-01-12 18:35:07 följande:

Det jag säger är att det finns ingen tillförlitlig statistik eftersom mörkertalet är så stort. 

Våldtäkt sker i alla sociala skikt, av alla sorters män med alla sorters hudfärg. 

Nu exkluderade du 50 % av befolkningen.
  • Anonym (r)
    Anonym (Gustaf) skrev 2025-01-12 18:24:12 följande:
    Ska stå känsla? sedan har det blivit aoutocorrect 
    Ok, likväl fortsätter jag att tycka att dina inlägg går emot sig själv. Dessa trådar startas vanligtvis med en tydligen bakgrund..
  • Anonym (r)
    Anonym (A) skrev 2025-01-12 18:20:35 följande:
    Så den typen av våldtäkt förekommer inte alls hos invandrare Är det vad du säger? De utför endast överfallsvåldtäkter?

Det låter lite fördomsfullt.

hahah ???

Nej, jag sa inte ett ord om överfallsvåldtäkter.

• fornminne
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2025-01-12 18:35:07 följande:

Sexualbrott förekommer överallt, men det betyder inte att det är lika vanligt överallt. Att förövarna är jämnt fördelade över befolkningen.

Statistiken tyder på att vissa grupper är kraftigt överrepresenterade. Sen finns ett stort mörkertal, det har du helt rätt i. Men detta mörkertal finns i alla grupper. Det finns inga trovärdiga belägg för att mörkertalen skulle vara större utanför de överrepresenterade grupperna. Se mitt tidigare inlägg.
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Man) skrev 2025-01-12 18:37:19 följande:
    Det måste vara få personer 2025 som inte insett att det är så det ligger till. Runt 2012 var det många med skygglappar och politiker gjorde allt i sin makt för att förminska eller förneka problematiken.
    Ingen erfarenhet alltså?
  • Anonym (Malin)
    Anonym (r) skrev 2025-01-12 16:54:47 följande:
    Precis. Ja man anmäler den främmande/halvbekanta personen betydligt mer än svennen i ens kompiskrets eller t.om ens partner. Att bli våldtagen av ens partner är dock inget som invandrarfientliga brukar räkna som våldtäkt...
    Nåja, det är väl inget som invandrare heller räknar som våldtäkt, så varför peka ut "svennar" i det sammanhanget? Låter som omvänd rasism.

Personer med invandrarbakgrund är väl överrepresenterade i alla våldsbrott? 
Svar på tråden Invandrare överrepresenterade av sexualbrott